A nemzeti kisebbségek, főleg Kelet-Közép-Európában, hídként is funkcionálnak.
Így például a felvidéki magyarok, akik őshonos nemzeti kisebbségek, erősítik Szlovákia és Magyarország kapcsolatát. Ha sikerül ezt a közös célt egyértelműsíteni, és a sérelempolitizálást együttműködésre váltani, akkor széthúzás helyett egységesebbek lennénk, hiszen a közös kulturális alapok és az őshonos nemzeti kisebbségek összekapcsolnának minket. Az elmúlt évtizedben jó irányba indultunk el, de még sok feladat vár ránk, hogy a közös építkezéssel a kemény munkát sikerre váltsa Közép-Európa.
Ugyanakkor azt is hangsúlyozni kell, hogy az ukrán nyelvtörvénynek sincs helye az Európai Unióban. Mint tagjelölt állam, Ukrajnának a nemzeti jogot az uniós joghoz kell közelítenie, éppen ezért is lenne fontos, hogy uniós szinten védjük a nemzeti kisebbségeket. Nem lenne előremutató, ha egy tagjelölt állam jogfosztó szabályozása követendő példa vagy pozitív előjelű gyakorlat lenne.
Ukrajna területi integritása mellett Brüsszel és az uniós tagállamok úgy is kiállhatnak, hogy közben a nemzeti kisebbségek jogainak biztosítását kérik a tagjelölt államtól.
Az 1993-ban elfogadott koppenhágai kritériumok szerint az EU-hoz való csatlakozás egyik feltétele az emberi és kisebbségi jogok érvényesülése. Akár ezt a már létező alapvetést is bele lehetne építeni a Szerződésekbe. Ezzel megszűnne a kettős mérce, hiszen ezzel garantálva, hogy a kisebbségi jogok védelme ne csak az újonnan csatlakozókra, hanem minden uniós tagállamra vonatkozzon.