Legyen kötelező magyar, matek, töri, nyelv, meg kötelező minimumóraszám – az érettségi tárgyak után fennmaradó idejében pedig miért ne venne fel a diák maga olyan órákat, amire szüksége van? Ha orvos lesz, kémiát, biológiát, fizikát, ha mérnök, robotikát, informatikát, még több matekot, ha bölcsész, hát az összes nyelvet, amit az iskolában kapni lehet. Miért ne csinálhatna a tanár kutatási vagy érdeklődési területéből kurzust, hol van az megírva, hogy egy magyartanár nem taníthat féléves blokkokban csak Babitsot, de azt mélyen és igazán, egy pap egyháztörit, egy zenetanár Bartókot, egy mérnök építészetet, egy informatikatanár alkalmazásfejlesztést, egy művésztanár Photoshopot, egy kisebbségi tanár magyar diákoknak horvátot, szlovákot vagy románt?
Miért fél a magyar oktatási rendszer attól, hogy a tanárt a diákjaival ne a kötelesség, hanem az érdeklődés tartsa egy teremben?
Mit veszítenénk vajon azzal, ha a kötelezők letudása után nem felesleges órákkal töltenénk meg az órarendet, hanem a tanárnak kreativitást, a diáknak meg szabadságot engednénk? És miért jobb nekünk így, hogy a diák már tizedikben tudja, mi nem kell neki, azokon az órákon pedig vagy a tanárral veszekszik, vagy az utolsó padban nyomja az Among Ust?
Akar még az ADOM Oktatásügyi Minisztériumot, diákképviseletet, iskolai autonómiát, több iskolapszichológust, 18 éves tankötelezettségi korhatárt és több szülői igazolást – ezek a követelések a számomra vagy antipatikusak, vagy egyszerűen csak sokadrangúak, mert nem érintik közvetlenül oktatási rendszerünk krízisének szíve közepét, a személyügyi és tartalmi válságot. (A kilenc órás iskolakezdéssel meg csak azért szimpatizálok, mert éjjeli bagolyként tapasztalom, hogy összefogott ellenünk a világ, de ebben a kérdésben valójában tökéletesen lehetetlen baglyok és pacsirták között igazságot tenni.)
De a lényeg az, hogy ADOM a diákmozgalom pontjait. Nem az összeset, és nem mindet úgy, ahogy ők akarják. De alapításuk óta ez a legértelmesebb kezdeményezésük, és kivételesen nem az ellenzék meg a tanármaffia üres frázisaival lövöldözik tele a közéletet. Szóval ezt a tizenkét pontot értékelni kell. Egy perccel sem odázhatjuk el azt, hogy gyalázatos állapotban lévő oktatási rendszerünket az alapjaitól építsük újra. Ehhez kell a kormány, kell az MCC-hez hasonló tehetséggondozó műhelyek tudása, mert a sikeres karriereket már régóta ezek az intézmények építik fel az oktatás helyett – és kell az ADOM, minden esetlenségével, hibájával és naivitásával együtt is, mert rajtuk kívül senki nem tolmácsolta még a közéletnek a diákság hangját.