GKI: Úgy érzik az emberek, hogy pénzügyi helyzetük javul

2021. január 25. 8:26
A vállalatok körében a magyar gazdaság jövőjének megítélése minden ágazatában sokkal optimistábbá vált.

A GKI konjunktúraindexe januárban érezhetően emelkedett. A járvány kezdete óta legmagasabb értékét érte el, de áprilisi zuhanásának még így is csak alig több mint felét dolgozta le – írta meg a HVG. Hozzátették: az üzleti szférában januárban az építőipar kivételével minden ágazat derűlátóbbá vált, de a tavaly márciusi szintet csak az iparnak sikerült megközelítenie. Az ipari bizalmi index januárban már második hónapja emelkedett.

A portál hangsúlyozta, hogy a kereskedelmi bizalmi index a decemberinél jóval kisebb mértékben, de tovább nőtt. A szolgáltatói bizalmi index januárban kissé emelkedett, javult az általános üzletmenet és főleg az elmúlt időszak forgalmának megítélése, írják.

A HVG közölte: az üzleti szféra foglalkoztatási hajlandósága januárban összességében erősödött, ami elsősorban az iparnak köszönhető, ugyanakkor az emberek munkanélküliségtől való félelme hónapok óta emelkedik. Az áremelési törekvés az építőiparban – hosszú hónapok lassú csökkenése után – januárban megugrott, immár a cégek bő harmada készül áremelésre. Érezhetően erősödött az áremelési szándék az iparban is, a kereskedelemben nem változott, a szolgáltató ágazatban pedig csökkent. Érezhetően gyengült a fogyasztók inflációs várakozása. A vállalatok körében a magyar gazdaság jövőjének megítélése minden ágaztában sokkal optimistábbá vált – írják.

(HVG)

Összesen 32 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Csaknem tízszeresére növekedett a Záhonyon át Magyarországra érkező kínai konténervonatok száma tavaly – mondta el kérdésünkre a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke. Kovács Imre felhívta a figyelmet rá, hogy az idei év az unióban a vasút éve lesz, a kötöttpálya versenyképességét a kombinált fuvarozás növelheti jelentősen.
https://magyarnemzet.hu/gazdas..

Vajon mekkora forgalom lesz ha megépül a Belgrád-Budapest gyorsforgalmi vasútvonal és netán tovább folytatják?

Elolvastam amit írtál és az a vélemény - elnézést nem sértésnek szánom - a logikád tulzott mértékben statikus. Számtalan tényezőt nem veszel figyelembe, ahogy ezt az ellenzők teszik.

1. Logikus, hogy a forgalom nőni fog, mint ahogy az is, hogy ezzel a mennyiséggel csökkenni fog Hamburg , Rotterdam forgalmi. Ez is oka, hogy egyesek ellenzik.
2. A hasznot ténylegesen majd akkor tudjuk meg, amikor megkötik a szállítási szerződéseket, amely tartalmazza a bevétel megosztást. Amennyiben forgalomba áll Záhony forgalma csökken. A logisztikai központ Budapesten lesz, ahol megtörténik a rendezés, vámkezelés, elosztás, ha szükséges raktározás.
3. Logikusnak tűnik, hogy a MÁV is fejleszti az áruszállítási tevékenységét és új korszerű szerelvényeket vásárol, amely érinti a személy- és áruszállítást. Nem tartom valószínűnek, hogy a MÁV Cargo esetében a jövőben fennáll majd a 90-10 százalék.
4. A megtérüléshez annyit, hogy azt is figyelembe kell venni, hogy amit ma beruházunk, létrehozunk az 10 év múlva a duplájába kerül.

Harminchat évet a közlekedésben dolgoztam. Többed magammal elleneztük a vasúti áruszállítás közútra való terelését. Szerintünk azt kellett volna tenni amit a franciák az 1980-as években tettek.Ma már tudjuk, hogy az árakban milyen növekedést, a környezetben pedig mekkora károkat okozott. Szerintem vissza kell állítani azoknak az áruknak a vasútra való terelését, amelyeknél ez lehetséges. Elsősorban a tömegárunál. Ehhez korszerűsíteni kell a vonalakat, a fogadóállomásokat, szállító eszközöket.
A MÁV Cargo eladás a balliberális kormány idején történt és még ma is vitatott, hogy vajon mi okozhatta, kinek milyen érdeke származott belőle.

Értem amit mondani akarsz, de kiegészítem.
Amikor költséget optimalizálunk nemcsak a szolgáltatás árát nézzük, hanem az időintervallumot is.
Egy példa nyomán a mezőgazdaságból.
Egy cég szárítótelepet akar létrehozni. Két kivitelező jelentkezik Az egyik 10 %-kal kisebb árat ad meg, de csak szeptemberre vállalja az átadást. A másik 10 %-al nagyobb összegért, de vállalja, hogy az aratás megkezdésére üzemképes állapodóban elkészíti.
Ha elvégezzük a költség optimalizálást azt kapjuk eredményül, hogy ugyan árban az 10 %-al olcsóbb kedvezőbb, de ha az idő intervallumot is figyelembe vesszük akkor a drágább lesz az olcsóbb.
Ez utóbbit a saját napi életünkben is többször tapasztaljuk.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés