„Ha ez megvalósul, akkor az EU-ból Szovjetuniót csinálnak – mondta novemberben az EP törvényjavaslatáról Magyarország miniszterelnöke. Az Unió zsarnokságáról beszélt nekünk nemrég Deutsch Tamás is, aki arról értekezett, hogy ez válthatja fel a kommunista zsarnokságot. Ön is tart attól, hogy az Unió egyfajta második Szovjetunió felé halad?
Tisztázzuk először is, hogy miről van szó pontosan. Európa vezetői leültek egy asztalhoz, és egy hosszú, indulatoktól sem mentes tanácskozáson megállapodtak egymással. Ezt a megállapodást november 5-én Brüsszelben felrúgták – tudva azt, hogy ez szószegést jelent, és hogy mi lesz ennek a következménye.
A mi kártyáink mindvégig az asztalon voltak, ugyanazt mondjuk most is, amit nyáron. Az Országgyűlés kijelölte azokat a kereteket, melyek mellett Magyarország számára elfogadható az uniós költségvetés és a járvány miatti hitelfelvétel, mi ezeket eddig betartottuk. Ha a jogszabályt, amely az uniós források kifizetését a jogállamisághoz kötné, valóban elfogadják kétharmados többséggel (miközben az ilyen horderejű ügyeket egyhangúlag kell megszavazni, és erre kezet is rázott mind a 27 tagállam vezetője a nyár folyamán), az a jövőben politikai zsarolóeszközként szolgálhat. Az EU-ból tényleg Szovjetuniót csinálunk akkor, ha az uralkodó ideológia be nem tartása miatt szabnak ki büntetéseket. Ez a kommunizmus idején volt szokás, és a lengyel emberek is sokat harcoltak azért, hogy ez soha többé ne fordulhasson elő. Ráadásul egy ideológiai alapú büntetés szembemegy az európai értékekkel és a szerződésekkel is.
A jogállamiságnak nincs általánosan elfogadott definíciója, amely bármiféle eljárás alapjául szolgálhatna, már csak azért sem, mivel az EU tagállamainak Alaptörvény felépítése tagállamonként változik. Az jogilag nem értelmezhető, sőt, szintén a szovjet időket idézi, hogy »általános hiányosságokat tapasztalnak«, és hogy ez »kockázatot rejt magában«, ahogy egyes nyugat-európai országok fogalmaztak az ősz elején. Hiányzik az egyértelmű kritériumrendszer, mely a Bizottság számára szubjektív értékelésekre adhat alapot – mint ahogy azt a Bizottság szeptemberben napvilágot látott jogállamisági jelentése esetében is tapasztaltuk.
Több interjúban Ön is beszélt a Magyarországra és Lengyelországra irányuló uniós zsarolási kísérletről. Ugyanakkor Magyarország és Lengyelország kormányainak legutóbbi lépései nem jelentenek még formális vétót, hiszen az Állandó Képviselők Bizottságán zajlottak. Ön hisz abban, hogy az uniós vezetőket végül meggyőzi a vétó fenyegetése, és az utolsó pillanatban sikerül valamilyen kompromisszumot kidolgozni és elfogadni a 2021-2027-es költségvetést?