A madarak védelmére odúkat létesítenek a területen, télen folyamatosan táplálékot is kihelyeznek. Ezzel sikerült helyben tartaniuk a ragadozómadarakat, amelyek a gazdaság számára igen hasznos tevékenységet, a pockok és az egerek gyérítését végzik. Ritka és védett fajok is megtelepedtek itt, például a kék vércse és a barna rétihéja.
A gazdaság a méhek és a madarak védelmén túl is összhangra törekszik a helyi környezettel: saját hangyakolóniája van, és füvesítési programot is megvalósítanak a területén. A klímaváltozás egyre fontosabb tényező. „Sokatmondó tény, hogy már Svédországban is megkezdték a bortermelést, Stockholm környékén több tíz hektár szőlőt telepítettek. Erre tíz évvel ezelőtt gondolni se mertem volna” – jelenti ki a vállalkozó.
A gyümölcstermesztés változó környezetéről szólva megjegyzi: „Jelentős probléma, hogy a külföldi termékek jócskán ár alatt kerülnek be a magyar boltokba. Az utóbbi években emiatt sokan hagyták ott a termelést.” Az olcsó termék nemcsak délről, hanem a térség más országaiból is érkezik: például a lengyel alma és bogyós gyümölcsök komoly konkurenciát jelentenek a hazaiaknak, ennek következtében Magyarországon szinte meg is szűnt a málna- és a ribizlitermesztés. A külföldi termelők a kormányzatuk támogatását élvezve a magasabb szállítási költségek ellenére is nyomott áron tudják eladni a terméküket. Amolyan szürke támogatások ezek, nem közvetlenül a terméket, hanem a gazdasági és termesztési környezetet támogatják. „Legtöbbjük szubvencionális gazdaság, és hatalmas központokkal rendelkezik, ezért kisebb fajlagos költségekkel dolgozik. A magyarok az összefogás hiánya miatt nagyon lemaradtak, így nem tudnak egyszerre akkora mennyiséget szállítani, amellyel legyőzhetnék a külföldi termékeket.” A mezőgazdaságunknak fájóan gyenge pontja a termékfeldolgozás – a gyümölcsnek a fától a fogyasztóig való eljuttatása. Hűtőházak már vannak, de a frissesség megőrzéséhez a gyors csomagolást és a szállítást is meg kell oldani, egy csomagológép viszont akár százmillió forintba is kerülhet.
„A mezőgazdaságunk fájóan gyenge pontja a termékfeldolgozás”
A cégalapító rámutat, hogy a járványhelyzet alatt megmutatkozott a lokális élelmiszerláncok fontossága, ami javíthat a honi termékek helyzetén. „A vevők kezdenek rájönni, hogy a hazai zamatosabb és jobb, de még mindig jelentős az a vásárlói réteg, amelynek a legfőbb szempont az olcsóság. A patriotizmus valahol mindig megvolt a magyar emberekben, csak a pénztárca határt szab. Egy spanyol vagy marokkói gyümölcs hosszú utat tesz meg: 26–32 óra alatt ér Magyarországra, és rengeteg hűtőházat jár meg, amíg a hipermarket polcára kerül, mi viszont 24 órás kiszállítást tudunk biztosítani, így minden gyümölcs akkor kerül a polcra, amikor a legérettebb, a legfinomabb. De nehéz felvenni a versenyt a konkurenciával, a magyar termelő nem tudja bevinni a termékét a nagyobb élelmiszerláncokhoz – hangsúlyozza. – Mivel a vásárló elvárja, hogy az általa keresett termék tizenkét hónapon keresztül elérhető legyen, a multi számára az alma nem sokban különbözik egy fogkefétől. Ám az európai gazdasági helyzet következtében minden európai ország igyekszik előnyben részesíteni a hazait.” A kedvező folyamat itthon is érezhető: a legfontosabb négy országhoz – Ausztria, Németország, Olaszország, Hollandia – öt évvel ezelőtt még 885 agrárvállalkozás volt köthető, ma viszont már csak 700, a mezőgazdasági cégek 78 százaléka tisztán hazai tulajdonú.