Patchwork

2020. július 30.
Fotó: Magyar Fotográfiai Múzeum 
Fragmentumok öt fotográfus életművéből
| Kéri Gáspár | 


Kicsit olyan érzés beszabadulni a Mai Manó Ház legújabb kiállítására, mintha a déd- és nagyszülők elfeledett vagy sosem látott családi fotóalbumait lapozgatva tennénk revelációszámba menő felismeréseket. A Magyar Fotográfiai Múzeum nagyközönségtől elzárt raktáraiból öt 20. századi magyar fotográfus kevésbé vagy egyáltalán nem ismert fényképei kerültek a kiállítóterek falaira. Az egyes alkotók életműveinek kiragadott fragmentumait öt különböző kurátori koncepció alapján ismerhetjük meg. A kora művészegyéniségeit fotografáló Székely Aladártól (1870–1940) több mint tíz Ady-portrét, továbbá Móricz Zsigmondról és Szinyei Merse Pálról készített arcképeket láthatunk. Máté Olga (1878–1961), az első hivatásszerűen alkotó magyar női fotográfus és feminista mozgalmár sajátos, klasszikusnak a legkevésbé sem mondható csendéleteivel és aktképeivel jelenik meg. A honi fotóamatőr-mozgalom nagy szervezőegyénisége, Haller Frigyes Gábor (1898–1954) utazásai közben készített zsánerképei és portréi erőteljesen tükrözik a két háború közötti magyaros stílus kompozíciós megoldásait és fény-árnyék hatásait. Haár Ferenc (1908–1997) időben hatvanöt évet, térben pedig kontinenseket átölelő életműve itt látható darabjai érdekes keverékei az avantgárd szemléletnek és a szociografikus igényű dokumentarizmusnak. Berekméri Zoltán (1923–1988) meghatározó alkotói időszaka 1958-tól haláláig tartott, fotóin a hétköznapi valóság – utcarészletek, tárgyak, életképek – szubjektíven kiragadott részletei jelennek meg, különösen lecsendesült világot tárva fel számunkra.

(Újranézve – válogatás a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményéből. Mai Manó Ház, július 14. – augusztus 16.)

*** 

Fotó: MTI / Mónus Márton
Fák alatt peregnek a filmek
| Klementisz Réka |


Kényszer (is) szüli a trendet, így jártunk a kertmozizással idén nyáron, soha nagyobb bajunk ne legyen. Az első helyzetfelismerő fecskék után sorra nyitnak még most is az újabbnál újabb udvarok, kertek a városban, hogy a kanapés sorozatbújás kissé hervasztó magányát feledtetve minőségi mozi- és közösségi élményt kínáljanak a városi nyárban.

A Művészetek Palotája élő koncertmozizásra megnyitott parkolója lassan bezár, a Teleki és a Hunyadi tér után azonban három újabb helyszínnel bővül a Budapest Film Zrt. kínálata. Már a Városmajori Szabadtéri Színpadon, a Főpolgármesteri Hivatal és a tabáni Virág Benedek Ház belső udvarán, egy nagy diófa árnyékában is el lehet csípni sikerfilmeket. A Hunyadi téren szombat este kilenctől például Sean Penn mára kultikussá vált filmjét vetítik a huszonkét éves Christopher McCandlessről, aki diplomát, hitelkártyát sutba vágva nekivágott a vadonnak, Amerikának. Az Út a vadonba igazi utaztató mozi a dél-dakotai búzamezőktől a Colorado folyó zuhatagain és egy kaliforniai neohippi kolónián át egészen Alaszkáig. A vetítéseken való részvétel regisztrációhoz van kötve, a teljes program helyszínek szerinti bontásban a Bpkertmozi.hu oldalon található.

(Budapest Kertmozi – Városmajori Szabadtéri Színpad, Virág Benedek Ház, Hunyadi tér, Teleki tér, Főpolgármesteri Hivatal) 

Címlapkép: MTI / Mónus Márton 

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés