Patchwork

2020. július 16.
Fotó: Budapest Főváros Levéltára.
Budapest elfelejtett pillanatai
| Kéri Gáspár |


Reklám- és városfotók, rekreációs célú kikapcsolódás a budai hegyekben és a Lukács fürdő langymeleg medencéiben; a szolid hétköznapok eseménytelensége a Kádár-kor szűk levegőjében, végeérhetetlen üzemlátogatások és szakmai vásárok. Ilyen és ehhez hasonló témájú felvételek tízezrei válnak elérhetővé Budapest mikrotörténelmének eddig ismeretlen pillanataiból. Az egykori Fővárosi Fotó Vállalat (Főfotó) riporteri osztályának archívuma – 150 ezer darabos kollekcióról beszélünk – nemrég került Budapest Főváros Levéltárának tulajdonába. Hamarosan megkezdődik a negatívok digitalizálása, ezeket a levéltár a hazai közgyűjteményi portálon, a Hungaricanán fogja szabadon elérhetővé tenni. Sőt az is feltett szándék, hogy a kutatómunkába, a felvételek adatolásába a nagyközönséget is aktívan bevonják.

A részben privát fővárosi fényképészműtermek erőszakos államosításával létrejött Főfotó 1949 és 1991 között alapvetően lakossági fotószolgáltatással foglalkozott, így a legtöbb Budapesten élő ember a gyermekektől az idősekig valamilyen formában kapcsolatba került a Fővárosi Tanács által működtetett vállalattal. Mindemellett a cég professzionális fotóriporterei a főváros hivatalos eseményeit, kulturális programjait, városfejlesztéseit, közlekedési eszközeit és az emberek hétköznapjait egyaránt dokumentálták. Az archívum legkorábbi képei 1962-ben, az utolsók pedig már a rendszerváltást követő években, de legkésőbb 1993-ban készültek. A Főfotót a svájci Porst privatizálta a kilencvenes években, majd belga érdekeltségbe kerülve a Photo Hall franchise-partnereként működött egészen 2011-es megszűnéséig – azóta már ez is történelem.

*** 

Az igazság.<br>Fotó: Vertigo Média
Vissza a moziba!
| Muray Gábor |


Tiszta sci-fi: újra van mozi. Az előző hónapokban úgy megszoktuk, hogy ezen a két oldalon csak online tartalmakat mutatunk, hogy rá sem áll a kezem a programajánlóra, amely a budapesti mozik és a Vertigo Média filmforgalmazó együttműködéséből született, 2020-as Vertigo filmhetet veri nagy dobra. Ugyan déli szomszédunkra újra a covid baljós árnyai vetülnek, nálunk még telve vannak a strandok, és ha hinni lehet a filmszakmai híreknek, lassan a mozikban is sorba kell állnunk a jegyért.

A július 22-én kezdődő Vertigo filmhetet a pesti Puskinban tartják, az egyhetes rendezvényen naponta három – a hétvégén napi négy – sikerfilmet vetítenek. A programban szereplő huszonnégy alkotást a pécsi Apollóban, a miskolci Művészetek Házában, a szombathelyi Agora Savaria Filmszínházban és a szolnoki TISZApART moziban is vetítik majd. A nyitófilm – hetekkel az országos premier előtt – szerdán este hétkor az Arany Pálma díjas Koreeda Hirokazu családi drámája, Az igazság lesz, újra levetítik Ken Loach Sajnáljuk, nem találtuk otthon című filmjét és a Bérgyilkost fogadtam című fekete komédiát. Lesz skandináv nap is a Lótolvajokkal, a Családi karácsonnyal és a Daniellel, szombaton pedig a Lengemesék 2, az Egy nap és az Apró mesék triójával tartanak magyar napot. A vasárnap a francia filmeké, műsoron lesz Az ifjú Ahmed, a Nyomorultak és A herceg utazása, a hétfőt pedig az amerikai független filmnek szentelik: újra megnézhető lesz A szoba, az Én, Tonya és a Sötét vizeken. Kedden a Hotel Mumbai, Az eltűntek és a Rambo V. tolja fel az adrenalint, szerdán a Hogyan találtam rá a boldogságra az El Caminón mellett az Ugye boldog vagy? ad egy esélyt a germán életszeretetnek. 

A 7. Vertigo Filmhét premier előtti záróvetítése az Eva Green és Matt Dillon főszereplésével készült családi dráma, az Ígérem, hogy visszatérek lesz – a többszörös díjnyertes filmben egy anyát kiválasztanak egy egyéves űrutazásra, a nőnek döntenie kell álma és hivatása valóra váltása, valamint kilencéves kislánya között.

(7. Vertigo Filmhét – július 22–29.)
Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés