Harari szkeptikus e tekintetben. Nem kizárható ugyanis, hogy az emberiség, eljövendő kutatásai során sikeresen tárja fel majd az érzelmi világ biokémiai vetületeit, azonban erre a tudomány még nem eléggé felkészült, és csak egy szeletét ismeri a problematikának. Harari azt sugallja, hogy erre talán az emberiség sosem lesz képes, mivel – ahogy erre a homár példája is rávilágított – a világot csakis emberként szemlélhetjük, ez faji sajátosság.
Tegmark – elfogadva az emberiség eredendően beszűkült lehetőségeit e körben – ezért nem is a mesterséges intelligenciában látja a megoldást, hanem szerinte sokkal inkább az emberiségnek (és csakis a hús-vér embereknek) az a feladata, hogy rövid földi életét és vagyonát annak szentelje, hogy a jövőt élhetővé tegye az élővilág számára. Ennek jegyében indította útjára az Effective Altruism (Hatékony Altruizmus) elnevezésű projektjét, ami csak részben működik a filantrópia jegyében, mindemellett célkitűzései között az állatkínzás és annak megfékezése azonosítható, hogy az általunk ismert élővilág még véletlenül se essen a technológiai fejlődés áldozatául.
A technológiai fejlődés természetesen Tegmark szerint sem szükségszerűen rossz, a mértéktartás ugyanakkor nem hangsúlyozható eléggé. Tegmark példaként a biológia fegyverkezést hozza fel: a 20. század során a biológia talán a technológiánál is nagyobb fejlődésen ment keresztül, s ez ott csúcsosodott ki, hogy a biológiai kutatások eredményei ma már könnyűszerrel használhatók fel fegyverkezésre is. Csakhogy a kor biológusai kellő mértéktartással arra figyelmeztették az állami vezetőket, hogy a biológiai fegyverkezés beláthatatlan veszélyeket rejt az általunk ismert élővilág számára, így a politikusok és a hadügyi szakértők jobb belátásra térve döntést hoztak arról, hogy a biológiai fegyverek használata még totális háború esetén is tilos.
A 20. század tanulságairól történészként Harari is megemlékezik. Ahogy arról több könyvében is írt, az embereknek szükségük van a grandiózus narratívákra. A liberalizmus, annak felvilágosodásbeli gyökereivel a 20. század legsikeresebb narratívájának tekinthető, ugyanakkor két évtizeddel hátunk mögött már bizonyosan látszik, hogy ez a történet a 21. századra kifulladt. Ez a kortünet az embereket nosztalgiára sarkallja, ugyanakkor azok a történetek, amelyek hajdan sikeresek voltak, és amelyek pillanatnyilag kielégítették az emberiség igényeit, ma vagy vállalhatatlanok, vagy pedig eredeti formájukban megismételhetetlenek. Éppen ezért
a világnak új történetre van szüksége, mert emberi mivoltunk egyre nagyobb veszélyben van.