A Galvani híd tervezése közel egy éve zajlik, és jövő ilyenkorra már engedélyes tervekkel fog rendelkezni. Azaz, a híd kézzelfogható közelségbe került legalább 500 ezer dél-budapesti számára. A híd tervezése során, sőt, már a tervpályázat idején kiemelt szempont volt, hogy villamos-átvezetéssel, azaz dedikált közösségi közlekedési kapcsolat biztosításával épülhessen: ezt az elemet az EU – lévén környezetbarát közlekedési infrastruktúra – mindenképpen tudná finanszírozni a Kohéziós Alapból.
Budapest Főváros önkormányzata (tanácsa) legalább 70 éve nem tudott saját erőből új hidat építeni.
Vélhetően ez ma sincs másként. A Kormány ezért határozatokban nyilvánította ki elkötelezettségét abban az irányban, hogy megépíti a budapestieknek azt az új hidat, amely összességében három kerületet közvetlenül, másik legalább három kerületet közvetve érint, kapcsol össze.
El lehet persze utasítani a segítő kezet, csak utána számot is kell adni erről a döntésről.
Szemébe kell tudni nézni annak a közel 500 ezer dél-budapesti embernek, akiket egy karnyújtásnyira lévő, az életüket napi szinten megkönnyítő új infrastruktúra-elemtől fosztanának meg abban a reményben, hogy majd 8–10 évvel később egy előkészítetlen, ezer sebtől vérző, szakmailag vitatott délibáb esetleg megvalósul.
Az EU 2021–2027-es programozási szabályai mindezen felül a következő időszakban már lehetővé teszik, hogy forrás-átcsoportosítás esetén a Galvani hidat, ha nem is teljes egészében, de szabad szemmel jól látható, sikeres tárgyalások esetén akár 50%-ot megközelítő mértékben az EU finanszírozza. Ez a megvalósulás esélyeit jelentősen javítja. Aki tehát ennek a hídnak az előkészítését egy délibáb kedvéért leállítja, az annak az ódiumát is viselni fogja, hogy a rendelkezésre álló EU-s forrásokat az uniós forrásfelhasználás logikája mentén amúgy teljesen érthetően egyéb, az ország más pontjain megvalósítani tervezett projektek szívják el.
Magyarul: A Galvani híd leállításával jó eséllyel 2029-ig nem lenne új híd Budapesten.
Lehet a kormány politikájával általánosságban egyet nem érteni. De pusztán érzelemvezérelt okokból meghiúsítani, 10 éves, beláthatatlan időtávba tolni Budapest nagyon is hiányzó új dunai átkelőjének megvalósítását, ködös, áltudományos urbanisztikai okoskodás mögé bújva közel 500 ezer budapesti dárdájával verni a csalánt – az több mint felelőtlenség.
(Címlapkép: MTI Fotóbank. A tervezett Galvani híd majdani budai bekötési pontjának helyszíne a Duna-parton, a Galvani utca és Budafoki út kereszteződésének közelében.)