Teljesen megújul a szakképzés rendszere hazánkban

2019. október 30. 8:00

Írta: Szalai Laura
A következő tanévben radikálisan átalakul a szakképzés intézményi szerkezete, a pedagógusok jelentős béremelésben részesülnek, és valamennyi diák anyagi támogatást kap a tanulmányaihoz – jelentette be Palkovics László kedden.

Benyújtotta az Országgyűlésnek az új szakképzési törvény tervezetét az innovációs és technológiai miniszter, a cél, hogy a munkaerőpiacon értékes tudással bíró, korszerűen képzett fiatalok álljanak a hazai vállalkozások rendelkezésére.

Palkovics László elmondta, annak érdekében, hogy a gyorsan változó ipar igényeit jobban ki tudják szolgálni, új képzettségek megszerzésére lesz szükség a jövőben.

A szakképzés ma messze nem tart ott, ahol szeretnénk

– szögezte le, hozzátéve: az OECD jelentése alapján Magyarországon még mindig kevesen rendelkeznek szakképzettséggel. 

Beszámolt róla, hogy a törvényjavaslat benyújtását egyéves munka előzte meg, aminek részeként az érintett – gazdasági, az intézményfenntartó, az érdekképviseleti – szereplőkkel egyeztetéseket folytattak a Szakképzési Innovációs Tanácsban. 

 A jogszabálytervezet mintájául az osztrák szabályozás szolgál, ez alapján lesz egyszerűbb, átláthatóbb, gyakorlatorientáltabb a képzés. 

Jönnek a technikumok

A szakképzés szerkezete már a 2020/2021-es tanévtől átalakul. Két típusú intézmény jön létre: a három évig tartó szakképző iskola, ahol olyan mestereket képeznek, akik nem a felsőoktatásba mennek, hanem egyből a munkaerőpiacra lépnek ki a képzést követően. Itt az ágazati ismereteket adó első év után történik meg a szakmaválasztás, az ezt követő két évben pedig duális képzés formájában, elsősorban vállalatoknál, vállalkozóknál sajátítják el a fiatalok a szakmai ismereteket. 

A technikumban az ötéves képzés egyesíti a gimnázium és a szakmatanulás előnyeit, ez a képzési forma felkészíti a fiatalokat az érettségire és az egyetemi felvételire is. Matematikából, magyarból, történelemből és egy idegen nyelvből ugyanazt a tananyagtartalmat, ugyanolyan óraszámban kell elsajátítani, mint a gimnáziumban. Ezekből a közismereti tárgyakból a diákok érettségiznek, és nem kell ötödik tárgyat választaniuk, mivel a szakmai vizsga beszámít majd az érettségi tantárgyak közé. Utóbbi egyébként emelt szintű vizsgának felel meg. Az öt év elvégzését követően a tanulók egyszerre kapják kézhez az érettségi bizonyítványt és az oklevelet. 

Mind a szakképző iskola, mind a technikum ágazati alapoktatással indul majd, így ha egy diák meggondolja magát és váltani szeretne a két iskolatípus között, az alapok megszerzése után ezt megteheti. Az alapozóképzést követően egy gyakorlatorientált vizsgát kell tenniük, ez után kezdődik a szakirányú oktatás. 

Ez a gyakorlatban például a turizmus-vendéglátás ágazat esetében a következőképpen fog kinézni: a cukrász, a fogadós-panziós, a pincér és a szakács alapszakmákat választó diákok együtt tanulják a vendéglátás alapjait, majd az alapvizsga letételét követően szakosodnak. 

Harminc százalékkal nőhet a tanárok bére

A reform másik kiemelt intézkedése a szakképzésben dolgozók anyagi megbecsülésének javítása. Több mint 32 ezer pedagógus és óraadó tanár jelentős béremelésben részesül, ehhez 35 milliárd forint pluszforrást biztosít majd a költségvetés éves szinten. Ez átlagosan 30 százalékos béremelést jelenhet, és nem tesznek majd különbséget a közismereti tárgyakat tanító és a szaktanárok között. 

A miniszter jelezte, a magasabb bérezés mellett a cél a rugalmasabb alkalmazási feltételek megteremtése, ezért a jövőben a szakképzésben oktatók nem a túlságosan merev bértáblával járó közalkalmazotti törvény hatálya alá fognak tartozni, hanem rájuk a munka törvénykönyve vonatkozik. Ugyanakkor, aki továbbra is szeretne a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá tartozni, ezt kérheti. 

„Átláthatóbb, flexibilisebb rendszer alakul ki, amelyben senki nem fog rosszabbul járni”

– mutatott rá Palkovics László, hozzátéve: a 2020. július elsején életbe lépő magasabb bérek lehetővé teszik a legjobb szakemberek megtartását és újak bevonását a szakképzésbe óraadóként a piaci szférából. 

Ösztöndíjakkal segítik a tanulókat

A diákokról szólva elmondta, valamennyi tanuló anyagi támogatást fog kapni, nekik általános szakképzési ösztöndíjakat biztosítanak.

A nappali képzésben tanulók a teljesítményük függvényében jutnak ösztöndíjhoz, amit tanulmányaik előrehaladtával munkabér válthat fel. A hátrányos helyzetű diákokat is segítik, körükben évente kétezer tehetséges fiatal, amennyiben jól tanul, külön támogatásra lesz jogosult az Apáczai-ösztöndíj révén. Az ösztöndíjak és a béremelés pontos összegét a törvény elfogadása után dolgozzák ki.  

Palkovics László hangsúlyozta, az, hogy a gazdaság működik, a legjobb reklám arra, hogy a diákok a szakképzést válasszák.    

Összesen 65 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ez egy régi rendszer, ami annak idején jól futott. Emlékszem egy rakás évfolyamtársam volt a BME-n, akik technikumból ( Petrik, Than etc., vegyipari) jöttek és a gyakorlati területen kb. két éven keresztül jobbak voltak, mind a gimiből jövők. Azt nem tudom csak, hogy az ipari tanulóknál a CNC-k, és általában a processzor vezérelt berendezések korában mindenütt elég-e a három év.

Maga a való élet becsülte meg azokat, akik meg tudtak valamit a kívánt színvonalon csinálni.

A fizikai munka ugyan hamarabb elhasznál, de az anyagiakban igencsak nem járt rosszul az, aki ezt választotta okos, gyakorlati észjárású ember létére.

Ma pedig aki tud, az annyit kér, amennyit nem szégyell. Egy jó szerelő biztosan jobban jár anyagilag mint egy jó kezdő mérnök. Mindenesetre.kevesebb is van belőlük.

Ármány... Az igazságszolgáltatás igazából jogszolgáltatás, amit nem lehet megtanulni ( a jogszabályokat) az eszterga mellett, bármennyire is becsületes az ember.

A Pisának több területe van. Emlékszem olyan csillagászati kérdésre, amit csak több tárgyból szerzett ismeretek szintézisével lehetett megválaszolni.

A kompetencia szerintem itt problémamegoldási képesség, aminek az ismeret egyik, de nem egyetlen eleme.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés