Miért nem vagyok pályaelhagyó pedagógus?

2019. augusztus 26. 9:33

Balatoni József
WMN
Mindennap történik valami az iskolában, ami megerősít abban, hogy érdemes a pályán lenni, ezt a szakmát teljes szívvel végezni.

„Közhelyesnek tűnhet talán, de a tanári pálya tényleg elképesztően felemelő

Mindennap történik valami az iskolában, ami megerősít abban, hogy érdemes a pályán lenni, és érdemes ezt a szakmát teljes szívvel és odafordulással végezni. Mert csak így lehet csinálni, másként nem megy… Aki nincs benne, az nem tudhatja, milyen érzések érik az embert nap mint nap. Amikor egy gyerek boldogan veszi kezébe a sikeres dolgozatot, vagy kiül az arcára az öröm, mert jól válaszolt, amikor mosolyogva élvezi a tanórán az aznapi feladatot, játékot. Mert igen, az iskolában ilyenek is történnek, persze csak akkor, ha az ember a megfelelő módszereket választja.

Olyan jó látni és végigkövetni azt, ahogy az esetlen kamaszból szép lassan felnőtt lesz. Amikor egy gyengébb képességű tanuló küzd azért, hogy sikeres legyen, és a te támogatásoddal el is éri azt. Amikor régi diákok visszajönnek, írnak, és megköszönik a munkádat, hálásak azért az energiáért és szeretetért, amit adtál nekik. És tényleg meghálálják. Kevés ilyen szakma van, ahol az ember ennyi visszajelzést, ennyi szeretetet kap.

A pedagógiát ezért is szeretem: mert szerethetsz és szeretve lehetsz, érezhetsz büszkeséget, elégedettséget. Mert érezni kell, különben meghal a lélek, ha kivész belőle a hivatás.

Nehéz, de szép

Alapvetően nagyon pozitív ember vagyok, de azt sem szabad eltitkolni, hogy vannak nehezebb napok, van sikertelenség, néha kudarc is. De ezeket is meg kell élni. Ilyenkor elég csak megállni, és nézni a diákokat, figyelni őket, hogyan néznek rád, hogyan bánnak veled. Mert ha érzik, hogy baj van, akkor azonnal odafordulnak feléd. Épp azért, mert te is ezt tanítod, ezt mutatod nekik. És szuper felnőttek válnak belőlük ezáltal… Ez pedig a jövő záloga.

Mindenkinek izgalommal, örömmel teli tanévkezdést kívánok! Ne felejtsétek, rengeteg szuper élmény, pillanat vár ránk a 2019–2020-as tanévben is!”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 31 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Írom - nem pedagógusként - kb. századszor, remélem, egyszer valaki szól valakinek, olvassa már el...
A mai kor teljesen más, mint akár csak 10-20 évvel ezelőtt volt.
...nem beszélve 50 évekkel korábbról...
A liberális szép új világ rendkívüli mértékben, rendkívüli tanuló, fiatal tömegek energiáit szívja le, ezáltal a motivációs szintjük elvész.
Másrészt rengeteg ismeret ragad rájuk a high tech jóvoltából.
Akkor a lényeg, amit már többször írtam és a középiskolával zárul:
Minden évfolyam, osztály anyagát kb. 100 oldalon le lehet írni, amiből a 2-es összesen 20 oldal, a 3-as 40 oldal és így tovább. A tanár az órán leadja az anyagot, majd rábízza a gyerekre, mennyit kíván befogadni, tanulmányozni. Az óra többi részén a tanuló bármit olvashat, tanulmányozhat, egyetlen feltétel: nem zavarhatja az óra menetét, a többi gyereket. A érdeklődésükkel, szorgalmukkal a gyerekek a nekik megfelelő szintet célozzák meg, és a tanár a motivált tanulókkal foglalkozik elsősorban, de a gyengébbek kérdéseit is körüljárja. A lényeg, az órán a tanulás a felfelé emelés, a motivációsszint-növelés irányába menjen minden.
Legyen elégedett minden tanuló az eredményével, és ne érezze senki kidobott gyötrelemnek az iskolát...

Válaszok:
OberEnnsinnen | 2019. augusztus 26. 11:56

Ha nem a jókedv, az építés-épülés irányába megy az oktatás, az a pedagógus társadalom teljes összeomlását vonhatja maga után.
Az általános kohézió célja mellett a tehetségeknek a legmagasabb szintű támogatást meg kell kapniuk a tanáraiktól, az iskolájuktól.

Elnagyoltam, amit írtam, de a lényeg benne van.
Az pedig annyi:
minden gyermek rendelkezik egy alap intelligenciával.
Amely áttör és átveszi az irányítást, ha nem törik meg, ill. nem törik le a tanítók...
Ha egy fiatal 2-3-as jeggyel átmegy, abból kitűnő - és nagyon keresett - szakember, munkás lesz a foglalkoztatásban.
és jól, értékesnek érzi magát.
A kitűnő, vagy jó képesség pedig húzza maga után a tanuló érdeklődését, ja, és még valami:
az iskolának, a tanároknak világossá kell tenniük, melyik érdemjegy nagyjából milyen pálya felé nyit, ill. mit zár le.
És melyik pálya mit jelent az életben, leterheltség, jövedelem, stressz estébék vonatkozásában.
Szóval, a tanítás-tanulás mellett nagy jelentősége lenne a gyerekek mentális felkészítésének, fejlesztésének.

Viszont, megnyugtató, hogy vannak még országunkban értők, sőt, énértő is.
Így a helyzet legalább nem reménytelen.

Te most nagyon melléfogtál. Aki ilyeneket ír, az jó pedagógus.

De mitől is "nyálas"? Attól, hogy szereti a hivatását, szereti azt amit tanít, és azokat akiket tanít? És ez a szeretet viszonzásra talál? Azért mert a jó pedagógust szeretik a gyerekek? Szóval?

Egy osztály nem "lakatos armandokból" áll.

Az a beszédes, hogy el sem olvastad az egész cikket.

Arra céloztam: az alapokat a tanító sajátíttassa el, de azon felül ne kínozza a gyereket olyannal, amire az affinitása: nulla.
Inkább olvasson regényt, vagy nemzeti Sportot, bármit, ami nem destruktív...
Viszont, az érdeklődő gyereket tanítsa egészen a csillagos égig...

Igen, de azt is írtam:
az egyetlen feltétel. Ne zavarja a többi tanulót... (a buta proli), akiből kiváló villanyszerelő lehet, ha a "saját" érdeklődési területét meghagyják neki.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés