Renoir aktját péntektől mutatja be a Szépművészeti

2019. május 23. 15:27

A kamarakiállítás olyan korabeli francia munkákkal helyezi kontextusba Renoir remekművét, amelyeket szintén 1907-ben állítottak ki Budapesten.

2019. május 23. 15:27

Kamarakiállításon mutatja be péntektől Pierre-Auguste Renoir Fekvő női akt (Gabrielle) című festményét a Szépművészeti Múzeum; a magyar kormány támogatásával megvásárolt remekmű a gyűjtemény elmúlt 100 évének legértékesebb szerzeményezése.

Az 1903-ban festett akt 12,3 millió dollárért (3,5 milliárd forint) került magyar tulajdonba, és a Szépművészeti Múzeum más korabeli impresszionista festményekkel, többek között Cézanne, Gauguin és Pissarro munkáival együtt mutatja be a közönségnek augusztus 20-ig – közölte a tárlat csütörtöki sajtótájékoztatóján az intézmény főigazgatója.

Baán László felidézte, hogy 2019 elején az elmúlt száz év legmagasabb árú vásárlásaként tudták megszerezni a magyar állam támogatásával Anthonis Van Dyck egy mesterművét. Ez a rekord azonban hamar megdőlt, hiszen a kormányzat segítségével most a Szépművészeti impresszionista gyűjteménye is igazi remekművel gyarapodhatott – tette hozzá.

Kovács Zsófia kurátor hangsúlyozta: a most megvásárolt festmény Renoir késői korszakának kiemelkedő darabja, amelyet 1907-ben már kiállítottak Budapesten, akkor azonban a Szépművészeti Múzeum még nem tudta megszerezni.

Renoir 1903-ban készítette a festményt felesége unokatestvéréről, a több száz képéhez modellt álló Gabrielle Renard-ról. Az idős mester olyan elégedett volt az akttal, hogy négy évig magánál tartotta, és két újabb verzióban is megfestette. Az első változat került most a Szépművészetibe, míg a későbbi verziókat olyan világhírű gyűjtemények őrzik, mint a párizsi Musée d'Orsay és Musée de l'Orangerie – emelte ki a tárlat kurátora.

Kovács Zsófia elmondása szerint a péntektől látható kamarakiállítás olyan korabeli francia munkákkal helyezi kontextusba Renoir remekművét, amelyeket szintén 1907-ben állítottak ki Budapesten.

Ezek közül többet – Paul Gauguin, Camille Pissarro, Eugene Boudin és Charles-Francois Daubigny képeit – a Szépművészeti Múzeum akkor meg is vásárolt, más festményeket – Paul Cézanne, Maurice Denis és Pierre Puvis de Chavannes vásznait – pedig magyar magángyűjtők vettek meg, és később kerültek a múzeum gyűjteményébe – mondta el Kovács Zsófia.

(MTI)

Kapcsolódó cikkek

Összesen 22 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
I am being lied to
2019. május 24. 23:41
Milyen "más jellegű"? Olyan mint a nagy múzeumok, de méreteiben persze jóval kisebb mint a Louvre vagy a Prado. Semmi köze a magánygűjteményekhez. Spanyolországon kívül itt van a legtöbb Greco. Delacroix Franciaországon kívül alig van. Hogyhogy "szerény"? Mihez képest? Bécsben sincs több vagy Prágában... Szenzációs Delacroix-akvarell is van a grafikai gyűjteményben. Cézanne "soványka"? Nekem tetszik. Három remek akvarellje és önarckép rajza is ki van időnként állítva.
I am being lied to
2019. május 24. 11:51
Nem az a kérdés, hogy ki döntött, hanem az, hogy jól döntött-e? Egy Jeff Koons többe került volna, egy Bansky talán kicsit kevesebbe, ám elég randa lett volna, és így tovább. Legközelebb majd egy lyukas zoknit kell megkérdezni. Biztos jobban dönt.
Csomorkany
2019. május 24. 10:48
Pedig hány lélegeztetőgépet lehetett volna ennek az árából venni!
I am being lied to
2019. május 24. 09:49
Azon is érdemes volna gondolkodni, hogy korábban, hosszú évtizedekig miért nem vett a Szépművészeti semmit. Az oroszok is elvittek inkább, a tolvajok Raffaellót lophattak, az épület leromlott...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik