Súlyosabb eset a Mazsike elnökének magatartása.
Az illető a pártállam, a „puha diktatúra” politikai apparatcsikja volt; ott alakult ki politikai szocializációja. A rendszerváltozás után a szocialista párt – ahogy ők mondanák – „kulturális vonalra” helyezte, most pedig egy szekuláris civil zsidó szervezet elnöke.
A Mazsike elnökének viselkedése a Kádár-rendszer legrohadtabb nyilvánosságpolitikájának hű leképeződése. Úgy szervezett meg egy vitát, hogy előadónak nem hívta el azt, akinek írása – a Mazsike hírlevele meghívójának szövege szerint – a vita kiindulópontját szolgáltatta. Ez kísértetiesen emlékeztet engem arra, amikor a pártállamban egy-egy magyar értelmiségi nézeteit bírálták – a nélkül, hogy az illető a magyar nyilvánosságban vitahelyzetben ismertethette volna a maga álláspontját.
Szerencsére a helyzet ma nem ugyanilyen, hiszen a sajtószabadság működése ezt kizárja. Ebből azonban nem következik az, hogy a Mazsike elnökéhez ez a felismerés eljutott volna. Ő úgy gondolja, hogy egy vita akkor korrekt, ha kiiktatja a lehetséges vitapartnert. Diszkriminál, ami egy szekuláris civil zsidó szervezet hagyományának elvileg nem lehet része, merthogy rossz időkre hajaz, azonban annál inkább szerves tartozéka a pártállam politikai szocializációjának.
Ami neki a régi szép idők igézetét jelenti, az számomra a régi ronda idők valóságát idézi fel. Akárhogy is nézem, ez ma – az elnök magatartása miatt – egy létező civil, szekuláris zsidó szervezet nyilvánossághoz való viszonyáról, nyílt antidemokratizmusáról szól. Amivel nem értünk egyet, azt kizárjuk.