Súlyosabb eset a Mazsike elnökének magatartása.
Az illető a pártállam, a „puha diktatúra” politikai apparatcsikja volt; ott alakult ki politikai szocializációja. A rendszerváltozás után a szocialista párt – ahogy ők mondanák – „kulturális vonalra” helyezte, most pedig egy szekuláris civil zsidó szervezet elnöke.
A Mazsike elnökének viselkedése a Kádár-rendszer legrohadtabb nyilvánosságpolitikájának hű leképeződése. Úgy szervezett meg egy vitát, hogy előadónak nem hívta el azt, akinek írása – a Mazsike hírlevele meghívójának szövege szerint – a vita kiindulópontját szolgáltatta. Ez kísértetiesen emlékeztet engem arra, amikor a pártállamban egy-egy magyar értelmiségi nézeteit bírálták – a nélkül, hogy az illető a magyar nyilvánosságban vitahelyzetben ismertethette volna a maga álláspontját.
Szerencsére a helyzet ma nem ugyanilyen, hiszen a sajtószabadság működése ezt kizárja. Ebből azonban nem következik az, hogy a Mazsike elnökéhez ez a felismerés eljutott volna. Ő úgy gondolja, hogy egy vita akkor korrekt, ha kiiktatja a lehetséges vitapartnert. Diszkriminál, ami egy szekuláris civil zsidó szervezet hagyományának elvileg nem lehet része, merthogy rossz időkre hajaz, azonban annál inkább szerves tartozéka a pártállam politikai szocializációjának.
Ami neki a régi szép idők igézetét jelenti, az számomra a régi ronda idők valóságát idézi fel. Akárhogy is nézem, ez ma – az elnök magatartása miatt – egy létező civil, szekuláris zsidó szervezet nyilvánossághoz való viszonyáról, nyílt antidemokratizmusáról szól. Amivel nem értünk egyet, azt kizárjuk.
Sok minden látszik ebből az esetből.
Például az, hogy elvtárs nem vész el, csak átalakul. A probléma itt az, hogy az adott elvtárs nem eléggé alakult át. Tudjuk, hogy sok volt kommunistából demokrata lett. Itt nem ez a helyzet. Vannak olyan kommunisták, akik antidemokraták voltak, és azok is maradtak.