Eltartom a fenntartóm

2013. február 4. 10:41

Lakner Dávid
Mandiner
Baloldali utópiagyárosok vágyálma szokott lenni a szebb jövő érdekében véghez vitt centralizáció, ami a gyakorlat során jellemzően súlyos vereséget szenved.

Naivan azt gondolhattuk, amikor értesültünk a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) nyíregyházi tevékenységéről, hogy ha a leírtak igazak, azért valakinek felelnie kell majd. A Nyíregyházi Tankerület ugyanis városbéli szakiskolák és szakközépiskolák felszereléseiből, berendezési tárgyaiból válogatott saját használatra, többek között lapmonitorokat, szőnyegeket, asztalokat szállíttatva át a KLIK irodájába. A hír kikerülése után nem sokkal érkezett is a reakció Kőhegyi Edit tankerületi igazgatótól: „A tankerület működési területén lévő intézményektől olyan használaton kívüli, raktáron lévő informatikai eszközöket és irodai berendezéseket kapott a Nyíregyházi Tankerület ideiglenes használatba,amelyekre az oktató munkához nem volt az iskolákban szükségük”. Mint megtudhattuk, a KLIK az önkormányzatokkal az iskolák minden ingó és ingatlan vagyontárgyára ingyenes vagyonhasználati szerződést kötött: egy átadás-átvételi bizonylat aláírásával azt és valószínűleg addig visznek el az oktatási intézményekből, amit és ameddig csak akarnak. Ami némileg ellentmond annak, hogy tulajdonképpen az iskolák működtetőiként kellene üzemelniük; és a feladatuk az intézmények jól felszereltségének biztosítása lenne, nem pedig a tanárok és diákok által rekvirálásnak is tekinthető vagyonátvétel.

Jól látszik, hogy az elméletben jól működő reform, azaz a tankerületek felállítása és az igazgatók egyes jogköreinek átadása a tankerületi vezetőknek, a gyakorlatban komoly nehézségekkel küzd. Hagyományosan baloldali utópiagyárosok vágyálma szokott lenni a szebb jövő érdekében véghez vitt centralizáció, ami a gyakorlat során jellemzően súlyos vereséget szenved. Most mégis a jobboldali kormány fogott hozzá a dolgok drasztikus átstrukturálásához, ráadásul még a kiindulópont megvalósíthatóságára sem sok figyelmet fordítva. „Nem éppen konzervatív megközelítésből” – ahogy Szilvay Gergely is írja,

A szinte infrastruktúra nélkül felálló tankerületek most az iskolák egyes használati tárgyait vették kölcsön azért, hogy saját alapvető működésüket biztosítani tudják. A hírek szerint még a takarítónőket is az iskola alkalmazottaiból válogatják, ráadásul kötelezik az intézményeket az újabb monitorok átadására, hogy aztán a diákok ismét a leselejtezett régieket használhassák. Ha ez volt a cél, elérték: eztán majd a jobban felszerelt iskolák fognak igazodni a kevésbé módosabbakhoz – az egyenlősítés első állomását ezzel kipipálhatjuk.

Mindezt úgy, hogy ők a működtetők, tehát a hierarchiában az oktatási intézmények felett állnak. Nem véletlen, hogy sokan rekvirálásként, padlássöprésként élik meg, hogy a „hatalom” einstandolja az alatta állók egyes használati tárgyait. Majd amikor az iskolák ezt sérelmezik, akkor közlik, hogy „az nekik már úgysem kellett”; illetve hogy ez „műbalhé”, az iskolaigazgatók pedig nem vitatkoznak, hanem „panaszkodnak a sajtónak” (utóbbi két idézet Marekné Pintér Arankától, a KLIK elnökétől való a 168 Órának adott interjújából, 2013/5. szám). Az igazgatók már nem vehetnem fel új pedagógusokat, ezért közlik velük, hogy a papírmunkát majd utólag elvégzik; az igazgatók pedig gyakorlatilag meg sem kérhetik már a portást, hogy javítson meg ezt-azt, mert az már a tankerületi igazgató hatásköre.

A közoktatás nehezen érthető központosítása törvényszerűen kaotikus állapotokat és tisztázatlan felelősségi viszonyokat eredményez. A változtatások időzítése csak tetézi ezt: vajon kinek jutott eszébe, hogy ne a nyári szünet alatt, szeptember 1-jével vezessék be az új rendszert, hanem a tanév közepén, amikor minden átállási nehézség sokkal jobban zavarhatja a mindennapi tanítást?

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 21 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Átgondolatlan és rosszkor bevezetett intézkedés volt. Ezt most már be kellene látnia az oktatási tárcának is.

Ahová az én gyerekeim járnak (általános iskola, gimi) ott van portás

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés