Egyértelművé vált: a baloldali közvélemény-kutatóknak mindegy, melyik Péter

2025. április 24. 16:57

Ugyanúgy kampányolnak Magyar Péternek, ahogy azt Márki-Zay Péter esetében tették.

2025. április 24. 16:57
null

A 2026-os országgyűlési választási kampány eddigi szakaszában is aktív szereplőkké váltak a baloldali közvélemény-kutatók és a liberális sajtó, ahogyan az 2022-ben is történt. A Márki-Zay Pétert támogató kampánykommunikációs minta most Magyar Péter esetében ismétlődik meg – némileg módosított formában – írja a Tényellenőr.

Ezt is ajánljuk a témában

A portál kifejti, hogy a 2022-es választási ciklusban a baloldali kutatóintézetek és médiumok Márki-Zay Pétert személyes népszerűségére építve igyekeztek ellenzéki fölényt sugallni, figyelmen kívül hagyva a mérési torzításokat. 

A választások eredménye azonban jelentősen eltért a kampányidőszakban kommunikált képtől – a kormánypártok 20 százalékpontos győzelmet arattak. 

Márki-Zay népszerűségének mértéke utólag inkább kampányeszköznek, semmint valósághű mérésnek bizonyult.

A jelenlegi kampányban Magyar Péter és a Tisza Párt körül kezd kibontakozni egy hasonló narratíva. Ezúttal azonban a fókusz nem a pártvezér népszerűsége – ami a közvélemény-kutatások szerint jelentősen elmarad Márki-Zay egykori értékeitől –, hanem a párt támogatottsága. A baloldali intézetek (IDEA, Medián, Publicus) rendre a Tisza Párt előnyét kommunikálják, gyakran meglepő különbségeket jelezve a kormánypártokkal szemben.

Ezt is ajánljuk a témában

Nem véletlenül, hiszen Magyar Péter a 21 Kutatóközpont mérése szerint októberben mind a miniszterelnöknél, mind más baloldali politikusoknál népszerűtlenebb volt, és 2025. áprilisi méréseik szerint is jóval kevésbé népszerű, mint Márki-Zay Péter volt az ellenzéki mérések szerint (a teljes mintában: 2021 november, MZP 55% – 2025 április, MP 39%)” – fogalmaz ennek kapcsán a portál.

A jobboldali kutatóintézetek (Századvég, Nézőpont) mérései ezzel szemben következetesen stabil kormánypárti előnyt mutatnak, és figyelmeztetnek a 2022-es kampánykommunikáció tanulságaira: 

a baloldal által közölt közvélemény-kutatások gyakran nem a választói valóságot tükrözik, hanem politikai kommunikációs eszközként funkcionálnak 

– magyarázza a Tényellenőr.

A portál szerint az egyik legszembetűnőbb különbség az, hogy míg 2022-ben a hangsúly a személyes vezetői népszerűségen volt, addig 2026-ban inkább a párt potenciális támogatottságának erősítése került előtérbe. Ez azonban továbbra is egyfajta politikai illúziógyártásként értelmezhető – az adatok torzítása vagy szelektív értelmezése révén.

A választási kampány tehát – úgy tűnik – ismét egy előre megírt forgatókönyv szerint zajlik: eltúlzott számok, eltérő valóságértelmezés és stratégiai kommunikációs keretezés dominálják a közéletet, 

miközben a választók számára egyre nehezebb különbséget tenni a hiteles mérés és a politikai kampányanyag között.

Nyitókép: képernyőfotó / Magyar Nemzet

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
atti64
2025. április 24. 18:33
A KÉPEN 2DB PATKÁNY LÁTHATO!
Pandaka pygmaea
2025. április 24. 17:57
Na, a Poloska bennfentes kereskedelemmel kapcsolatos balhéja, meg a pápás sztori után holnapra tuti kijön egy újabb k.kutatás, hogy 132%-on árad a tiszar. :D
neszteklipschik
2025. április 24. 17:15
A csendes többség ezúttal sem fogja kockára tenni a jövőjét politikai ámokfutók kedvéért. "Ennyikeee" :-)
states-2
2025. április 24. 17:11
Jól van ez így, annál nagyobb élvezet lesz jövő ilyenkor nézni a megnyúlt pofájukat, vagy ahogy menekülnek a mikrofonok és a kamerák elől már a választások estéjén 9 körül. Ahogy már 2010 óta mindig.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!