Mivégre ez az egész harc? Mondjuk ki: a Munkácsy-díjjal pénz, művész-életjáradék, jövőkép, kiállítási lehetőségek, ösztöndíj, kedvezményes költségű műteremlakás is járhat! Aki megkapja, az már művész marad, míg él, és azután is. Igen, ez a tét. Nem véletlen, hogy a képzőművészeti élet legbelső köreibe nem engednek be körön kívülről kopogtatókat. Nem és nem. Az informális hatalom nehezen adja bástyáit.
A Vészabó Noémit gyalázók köréhez lelkesen csatlakozott a kádári kor hatalmát vesztett ítésznője, Csáki Judit, aki nem tudja elviselni, hogy már nem dönthet életről s halálról. Beállt az farkasokkal együtt üvöltők sorába, hogy bemártsa pennáját a kínhalálra ítéltbe. Egy inkább liberális nézeteiről mint munkáiról ismert filmrendező pályatársam, a gonosz kormány által csak három filmmel megajándékozott Fligeauf Bence is jajongani kezdett – egyéb produkció híján ezzel igyekszik felhívni magára a figyelmet. Hiába, közelednek a választások, időben kell jópontokat szerezni a vágyott tiszás kormánynál. Rossz hírem van számukra: nincs esélyük. Bírják már ki egy kis ideig, mondjuk 2030-ig vagy még tovább.
Az eset kapcsán lemondott a teljes Munkácsy-díj bizottság. Helyesen tették, ugyanis félreértettek valamit. Azt hitték, ők a királycsinálók. Nem, nem ők adják a díjakat, csupán meghallgatják a véleményüket. Most így sikerült, semmi baj, ízlésük legközelebb talán találkozik a miniszterével. Vagy nem. Addig is alkossanak nyugodtan. Mint ahogy fesse tovább érzelmekben és színekben gazdag képeit Vészabó is, akinek kitüntetését semmi és senki nem fenyegeti a fészbuk-vitézeken kívül. Jó hír viszont, hogy az ízlések változnak. Ami néhány évszázaddal ezelőtt csúnya volt – ma már szép, ami érthetetlennek tűnt a XX. század elején az ma már közérthető klasszikus. Sok régen giccsnek kikiáltott festményért aukciókon licitálnak és így tovább. Egyébként ha a széles közvélemény látná-tudná, hogy az általuk eltartott képzős-elit miféle brutális képeket fest és milyen jól megél belőlük! – vasvillával kergetné el művészeit. Persze lehetséges, hogy a mai absztrakt rémálmok is egyszer majd alapművek lesznek. Talán. Petőfi gondolatával élve: az idő eldönti majd, mi igaz. Ízlések és pofonok.
Hogy mindezt az olvasók is megítélhessék, vizsgáljunk meg két műalkotást. Az egyik a vízuális kultúrán őrködő Krnács Ágota bekeretezett vágyálma, a másik Vészabó Noémi munkája. Lehet választani!”
Nyitókép: Facebook