Varju-féle árukapcsolás: applikációért és facebook-követésért egy kiló narancs

Az elítélt politikus gyümölcsért szerzi a választók adatait.

A Belügyminisztérium helyettes államtitkára az Indexnek elárulta, a fejlesztéssel nem titkolt céljuk, hogy csökkentsék a várakozási időt.
Egyfajta digitális egészségügyi tárcaként működik az EgészségAblak mobilalkalmazás, minden, az ellátásunkkal kapcsolatos dokumentum elérhető benne, ahogy a leletek vagy az e-receptek is.
Az eBeutalóval pedig megnyílt a lehetőség arra, hogy az ehhez kötött vizsgálatokra – újabban már területi korlátozások nélkül – bármelyik szakrendelőbe tudjon időpontot foglalni az ember, kapacitás függvényében, akár másnapra – közölte az Index-szel Molnár Karolina.
A Belügyminisztérium stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára a lapnak beszélt az applikáció lakossági előnyeiről, majd arra is kitért, hogy milyen fejlesztések várhatók a jövőben.
Molnár emlékeztetett, az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) 2017 novemberében jött létre. A lakosság számára leginkább a koronavírus-járvány alatt vált ismertté, főként az oltási előjegyzés, az erről készült igazolás, valamint a digitális Covid-igazolvány révén.
A cikkből az is kiderült, hogy a korábbi alkalmazás myEESZT néven volt elérhető, majd 2023-ban EgészségAblak néven kibővített funkciókkal jelent meg. Azóta folyamatosan újabb fejlesztésekkel bővült, és az év elején a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) részeként még nagyobb szerepet kapott a mindennapi egészségügyi ügyintézésben.
A helyettes államtitkár elmondta,
új funkció az applikációban, hogy eBeutalóval a beutalóköteles ellátásra is bárhova be lehet jelentkezni.
„Míg korábban csak abba a szakrendelőbe mehettünk, amit az orvos megjelölt a beutalón, mostantól bármelyik ugyanilyen szakrendelés nyitott előttünk, ha az EgészségAblakban intézzük a foglalásunkat. A betegek maguk választhatják ki, hol szeretnék igénybe venni az ellátást – akár a lakóhelyükhöz legközelebbi, akár az ország egy másik intézményében, attól függően, hol van számukra kedvezőbb szabad időpont. Megfordították a rendszert, így rugalmasabb és betegközpontúbb lett az ellátás” – ismertette.
További könnyítés, hogy a háziorvosok már telemedicinás konzultáció során is kiállíthatnak eBeutalót, így a páciensek anélkül foglalhatnak időpontot, hogy személyesen kellene felkeresniük az orvost – tette hozzá Molnár Karolina.
Majd arra is kitért, hogy sokféle élethelyzet van, nem biztos, hogy valaki azon a településen él, tanul, dolgozik, ahol az állandó lakcíme van. Az ő esetükben valódi könnyebbség, hogy ezentúl ott is elmehetnek a szakrendelőbe, ahol ténylegesen élnek.
„Az is lehet, hogy a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező intézmény van legközelebb, vagy hogy oda a legegyszerűbb eljutni, de ezzel a funkcióval arra is megnyílik a lehetőség, hogy egy másik, könnyebben elérhető szakrendelő időpontjára jelentkezzünk be” – magyarázta.
A beszélgetés során Molnár arra is rámutatott, hogy a túlterheltség elkerülése végett biztonsági korlátozást is bevezettek:
egy TAJ-számmal egy szakorvosi rendelésre csak egyetlen érvényes foglalást lehet leadni,
és azonos ellátásra új vagy későbbi, más intézménybe szóló időpontot csak akkor lehet foglalni, ha előbbi időpontját törölte a beteg.
A Belügyminisztérium helyettes államtitkára az Indexnek azt is hangsúlyozta: nem titkolt céljuk a várakozási idő csökkentése. A csatlakozók körének bővülésével ebben már érzékelnek is pozitív elmozdulást.
Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Caroline Paux / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP