Mit mondanak a számok?
A felvi.hu statisztikáit Hajdu Gáborral közösen elemezzük ki. Tudni kell, hogy nem mindegy, mely adatsort böngésszük: nem ugyanaz egy német szak teljes létszáma minden képzéstípusban (nappali, esti, levelező) és minden évfolyamon, mint ezeket különszálazva. Nem ugyanaz a jelentkezések, jelentkezők és felvettek száma. És nagyon nem mindegy, hogy azokat vizsgáljuk, akik első helyen jelöltek meg egy adott szakot, vagy akik bármelyik helyen jelölték meg – utóbbi szám magasabb, ám az első jelzi a valódi prioritást. S mindez a felvételi pontszámokat is befolyásolja.
Ahogy csökken a jelentkezők száma, úgy ugyanis átlagosan a felvételi ponthatár is csökken, még akkor is, ha mindig van egy-egy egyetem, ahol egy-egy kis szakon megközelíti a ponthatár a maximumot, az ötszázat – ilyenkor jellemzően egy diákot vesznek fel, akinek ilyen jól sikerült a felvételije.
A germanisztika (német) alapképzésre Budapesten belül akárhanyadik helyen 2013-ban még 551-en, 2024-ben már csak 376-an jelentkeztek. Ugyanígy Budapesten belül első helyen 2013-ban 115 jelölték meg a képzést, míg 2024-ben már csak 74-en – minden képzési formában (azaz nem csak a nappali alapképzésre, hanem összesen jelentkeztek ennyien, estit és levelezőt is beleértve, a fővárosi képzési helyekre).
2024-ben az általános felvételi eljárásban a germanisztika német szakirányára Budapesten belül a nappali munkarendre az ELTE-re 42-en, a Károlira 13-an, a Pázmányra 4-en jelentkeztek első helyen. És a hat pázmányos jelentkezőből 0, azaz nulla jelentkező volt a nappali képzésre. Nem a kormány bármilyen preferenciái, hanem emiatt „zár be” a német szak a Pázmányon.
De ettől még a Pázmány számára kifejezetten prioritás a bölcsészkar fenntartása, a germanisztika hanyatlása nem jelenti a bölcsészet hanyatlását.
Ugyanakkor érdemes megnézni az anglisztikás számokat is: 2013-ban 5303, 2024-ben 5188 jelentkezés volt országosan anglisztikára (alap- és mesterképzésre minden formában), ebből első helyen 2013-ban 1265-ben, 2024-ben pedig 1354-en. Akiket pedig felvettek, azok száma 2013-ban 1191, 2024-ben 1222 volt.
S hogy mit jelent ez pontszámokban? Az anglisztika alapképzés ponthatárai nagyjából 240-350 között mozogtak 2024-ben, egy-egy lefelé vagy felfelé kiugró eset kivételével. A germanisztika ponthatárai jellemzően a kétszázas tartományban mozognak, a legalacsonyabb 2024-ben 174 volt.
S akkor nézzük a legnépszerűbb , bölcsész területhez tartozó képzést, a pszichológiát! A pszichológiára jelentkezők leadott jelentkezések országos száma a 2013-as 10 ezerről (!) 2024-re 25 ezerre (!) nőtt. Ebből első helyen jelentkeztek 2013-ban közel háromezren, 2024-ben több mint hatezren. A felvettek száma 2013-ban 1458, 2024-ben 2768 volt. A pszichológia ponthatárai így aztán jellemzően 400 felett vannak (egy-egy az alá kerülő képzési hely kivételével).
Mindez azért fontos, mert nem csak az a kérdés, hogy hányan jelentkeznek egy szakra, hanem az is, hogy mennyire felkészült, tehetséges és motivált a felvett diákság. Azaz a jelentkezők számának csökkenésével bizony a „minőség” is csökken. A Pázmány stratégiája Birher Nándor szerint az, hogy a kis szakokra csak a nagyon tehetséges diákokat veszik fel, és így tehetséggondozásnak is tekintik azok fenntartását. Ehhez azonban olyasfajta együttműködésekre van szükség, amit az arab szak esetében az Avicenna Központtal tudtak kialakítani.
Mi a helyzet az EU-ban és az OECD-ben?
A nyugati világ nagyrészét magában foglaló Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országaiban 2015 és 2018 között a bölcsészettudományi területeken odaítélt alapképzési, mesterképzési és doktori fokozatok aránya átlagosan 5, 11 és 9 százalékkal csökkent.
A STEM-képzésekből kikerülők ugyanakkor csak 6-7 százalékát adják az EU-ban és USA-ban a munkaerőnek. Ben Goldstein 2021-es cikke szerint két oka van a bölcsészetek hanyatlásának: a népszerűtlen változások a tananyagban, illetve az „autoriter populáris” kormányok állítólagos bölcsészellenessége.
Mi a helyzet Amerikában?
Egy 2014-es Harvard-útmutató szerint a bölcsészkaron diplomát szerzettek „nemzetközileg kompetens kulturális közvetítők” lesznek – de hát mi a fenét jelent ez? Amerikában és Nyugat-Európában a humánszakok homogenikusan és erősen balosak lettek, amit a konzervatív diákok kifogásolnak.
Az új-angliai Cambridge-ben székelő, Amerika alapításával egyidős American Academy of Arts & Sciences (Tudományok és Művészetek Amerikai Akadémiája) pár éve rendszerint frissíti Humánindikátorok (Humanities Indicators) című nyilvántartását.
A második világháború óta a bölcsészettudományi alapképzések népszerűsége ingadozott: az 1950-es évek közepétől meredeken emelkedett, az 1970-es évek elejére és az 1980-as évek elejére zuhant, majd részben növekedett 2012-ig. Azóta a megszerzett bölcsész diplomák száma jelentősen csökkent.
Mint írják: „1988-tól 2020-ig hat humán tudományterület (regionális tanulmányok, kommunikáció, angol nyelv és irodalom, történelem, az angolon kívüli nyelvek és irodalom, valamint a művészettörténet) adta a területen évente odaítélt MA-fokozatok körülbelül háromnegyedét. Kettő kivételével mindegyik tudományágban a megszerzett diplomák száma 21–25 százalékkal csökkent 2012-ről 2020-ra. A kisebb tudományágak összességében valamivel nagyobb visszaesést mutattak (28%). A nagyobb mértékű visszaesés alól a kommunikáció és a művészettörténet jelentett kivételt, mivel az ezeken a tudományterületeken szerzett mesterdiplomák száma 3, illetve 7 százalékkal nőtt.”
Az akadémia 2024-es összefoglalója szerint az Egyesült Államokban három kivételével minden tagállamban csökken a bölcsészkarokon kiadott diplomák száma.
A BA-szakokon kiadott diplomák aránya a 2012-es csúcshoz képest 2021-re 18 százalékkal, azaz majdnem egyötödével csökkent. Új-Angliában, a Közép-Nyugaton és Észak-Nyugaton ez az esés 25 százalék, azaz negyedével kevesebben végeznek. 2012-ben majd’ 237 ezer bölcsészdiplomát adtak ki szerte az Egyesült Államokban, 2022-ben viszont csak 179 ezret.
A legnagyobb arányú csökkenés a kiadott diplomákban a régészet, a „regionális tanulmányok” (area studies), a klasszika tanulmányok, az angol, a történelem, az angoltól eltérő nyelvek és irodalom, valamint a vallástudomány területén következett be: mindegyikben legalább 38 százalékkal kevesebb diplomát adtak ki, mint 2012-ben. Két területen azonban jóval kisebb volt a visszaesés: a kulturális/etnikai/gender tanulmányok és a kommunikáció terén, amely kevesebb mint 1 százalékkal esett vissza. (Míg a diplomák száma a legtöbb tudományterületen folyamatosan csökkent ebben a 10 éves időszakban, a kommunikáció jelentős növekedést mutatott 2012 és 2017 között.) A nyelvészet az egyetlen terület, amin növekedett a kiadott diplomák száma 2012-2022 között, 1,7 százalékkal.
Ugyanakkor a statisztikák szerint határozottan többet lehet keresni bölcsészdiplomával, mint (bármilyen) diploma nélkül: négy tagállamot leszámítva
átlagosan 40 százalékkal magasabb egy bölcsész MA diplomával rendelkező amerikai keresete, mint egy középiskolai végzettségűé,
néhány tagállamban ez a különbség a 80 százalékot is eléri.
Persze itthon nem az érettségizettek keresetéhez, hanem a többi képzési területen végzettek fizetéséhez mérjük a bölcsészfizetést. A szerzők szerint az amerikai bölcsészek ugyanannyit vagy jobban keresnek, mint azok, akik társadalomtudományos, viselkedéstudományi, művészeti vagy pedagógiai diplomával rendelkeznek, és
kicsivel keresnek csak kevesebbet, mint a természettudományos és üzleti diplomával rendelkezők. Akik sokkal többet keresnek mindenkinél, azok a mérnökök. A bölcsészek munkanélküliségi rátája ugyanakkora, mint bármilyen más felsőoktatási képzésből kikerülőké (átlagosan 3 százalék), míg a diploma nélkülieké 6 százalék.
A legtöbb teljes állású bölcsészt Vermontban alkalmazzák (8,3 százalék), a legkevesebbet Mississippiben (1,9 százalék). 31 tagállamban a bölcsészek leginkább az oktatásban dolgoznak (16-25 százalék között), 14 további tagállamban viszont a szolgáltatószektorban és a sales-osztályokon. Van öt tagállam, ahol a legtöbb bölcsész menedzsment-pozíciókban van. A leginkább a jogász szakma, a múzeumok és a könyvtárak függenek a bölcsészektől: átlagosan a jogászterületen dolgozók 28, a múzeumokban és könyvtárakban dolgozók 35 százalékának van humánvégzettsége.
Viszont az akadémia egy 2019-es adata szerint a bölcsészkarokon végzettek 40 százaléka ma már máshová iratkozna be – igaz, más területeken is van 30 százalék utólagos elégedetlen.
Fontos ugyanakkor tudni, hogy Amerikában fizetős a felsőoktatás, és teljesen bevett a kékgalléros munka, azaz megbecsült munkaerő az is, akinek érettségije van.
Nyitókép: MTI / Faludi Imre