A Nemzeti Közszolgálati Egyetem ismét a fake news célkeresztjében
Mindenféle bizonyíték nélkül közölte nemrég a Válasz Online, hogy az NKE állítólag más egyetemeket járat le szórólapokon.
Veszelszki Ágnes, az NKE Nemeskürty István Tanárképző Kar dékánja elmondta azt is, hogy miért vonnak be a szakmájukban elismert, azt régóta sikeresen végző, gyakorlati szakembereket – a kar esetében tanárokat, pedagógusokat – is a képzésükbe.
A baloldali sajtó az elmúlt napokban komoly vádakat fogalmazott meg az NKE Nemeskürty István Tanárképző Karával (NITK) kapcsolatban, megpróbálva hitelteleníteni az új kar szakmai megalapozottságát, a leendő képzés minőségét. Azt írták hogy az NKE nem létező egyetemi címet talált ki az induló tanárképzéshez. Van alapjuk a vádaknak?
A felsőoktatási jelentkezés minden intézmény számára kitüntetett időszak. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) sohasem mások ellen, hanem mindig valamilyen célért, mégpedig a jövő közszolgálati szakembereinek megszólításáért dolgozik a felvételi kampányaiban. Az NKE képzési rendszerét, szakjait megvizsgálva kitűnik, hogy azok döntő többsége egyedülálló a hazai felsőoktatásban, kizárólag mi képezzük az azokra jelentkező szakembereket. A kommunikációs üzeneteink kizárólag a képzéseinket, a bennük rejlő előnyöket, lehetőségeket mutatják be azoknak a fiataloknak, akik Magyarország és a társadalom szolgálatát tekintik hivatásuknak.
Természetesen a megfogalmazott vádaknak nincsen semmilyen alapjuk, olyannyira, hogy az érintett lapok azóta minden esetben helyreigazítást közöltek azokkal kapcsolatban.
Kik alkotják a NITK oktatói közösségét, milyen követelményeket támasztanak a leendő kollégákkal szemben?
Akkor készítjük fel a legjobban a hallgatóinkat a jövőbeni feladataik ellátására, ha az alapos elméleti képzés mellett a munkájuk gyakorlati ismeretét, készségeit az adott szakma legkiválóbb szakembereitől sajátítják el. Hallgatóink ezáltal a diplomaszerzés után azonnal mind elméleti, mind gyakorlati szempontból felkészülten, magabiztosan tudják gyakorolni a hivatásukat. Az elméleti és gyakorlati elem ideális egyensúlya teszi az NKE képzését a leghatékonyabbá.
Ezért vonunk be a szakmájukban elismert, azt régóta sikeresen végző, gyakorlati szakembereket – a karunk esetében tanárokat, pedagógusokat – is a képzésünkbe. Ők főként a pályaszocializációért (vagyis a pedagógusi hivatás megismeréséért, például az osztálytermi és azon túli oktató-nevelő munka feladatainak gyakorlati elsajátításáért, a diákokkal-szülőkkel történő kommunikáció megtanulásáért) és az oktatásmódszertanért lesznek felelősek.
Gyakorlatorientált képzéseink ezáltal készítik fel a választott hivatásukra a jövő pedagógusait, hogy az oktatási-nevelési intézményekben szerzett magabiztossággal, megfelelő elméleti megalapozottsággal taníthassák a fiatalokat.
Érdemes továbbá azt is megjegyezni, hogy a képzéseinkben nem csupán a Nemeskürty István Tanárképző Kar (NITK) saját oktatóira számíthatunk, hanem együttműködünk az egyetem további négy karával is. Erre példaként említhetem, hogy többek között a Víztudományi Kar tudományos fokozattal rendelkező, elismert biológus, kémikus oktatói-kutatói is oktatni fognak a természettudományi képzéseinken. A képzés szeptemberben indul, s bár jelenleg is számos kiváló szakembert foglalkoztatunk a szakfejlesztésben, folyamatosan és dinamikusan bővül a kar oktatói állománya.
A baloldali sajtó a közszolgálati egyetemi docens és közszolgálati egyetemi tanár címeket emlegette nem létező címként. De mit takarnak ezek a pozíciók és milyen feltételekkel tölthetők be?
A Nemeskürty István Tanárképző Karon nyolc új tanszék alakult a szakterületükön elismert oktatókból és kutatókból, a szakfejlesztésben pedig közel száz oktató-kutató munkatársunk dolgozik. Köztük vannak – az egyetemi tanárok, docensek és adjunktusok mellett – közszolgálati oktatók is. A közszolgálati egyetemi docens és közszolgálati egyetemi tanár címek nem újonnan jöttek létre. Ezek létrehozását a jogalkotó 2022-ben tette lehetővé, és az NKE Foglalkoztatási szabályzatában mindkét oktatói kategória több mint két éve, 2023 januárjától szerepel.
Ahhoz, hogy egy munkatársunkat közszolgálati egyetemi docensi munkakörben foglalkoztassuk, képesnek kell lennie idegen nyelven előadást tartani, rendelkeznie kell legalább tízéves kiemelkedő gyakorlati tapasztalattal és széles körű hazai és nemzetközi kapcsolatrendszerrel, tudományterületét gyakorlatban kell magas szinten művelnie, és késznek kell lennie az egyetemi szakmai munkában való kezdeményező részvételre. A közszolgálati egyetemi tanároktól elvárás az előzőeken és a legalább tizenöt éves tapasztalaton kívül, hogy az adott terület olyan nemzetközileg elismert képviselői legyenek, akik kiemelkedő gyakorlati munkásságot fejtenek ki.
Így olyan kutatókat, gyakorló pedagógusokat foglalkoztatunk ezekben a munkakörökben, akik a szakterületük legjobb gyakorlati művelői – de eddig oktatási-nevelési intézményben, kutatóintézetben fejtették ki a tevékenységüket.
A többségük a sokéves gyakorlati tapasztalatuk mellett doktori fokozattal is rendelkezik.
Miért lehet vonzó az NKE tanárképzése a jelentkezők számára?
Nem csupán az elméleti ismeretek megszerzését állítjuk a középpontba, hanem a gyakorlatorientált képzési rendszerünk révén a tanári hivatás mint gyakorlat elsajátítását is. A nagyarányú intézménylátogatással, a tanári munka megfigyelésével és az oktatási-nevelési gyakorlatokkal a valós pedagógiai feladatokra készítjük fel a hallgatóinkat. Ezt segíti elő mentori hálózatunk is: a hozzánk érkező hallgatót az első félévtől kezdve gyakorló pedagógusként is dolgozó mentor támogatja a tanulmányaiban, illetve a szakmai gyakorlatai során.
A szakmai gyakorlatot sem csupán az utolsó tanévükben végzik a hallgatók, hanem már a képzésük elején megismerkednek különböző oktatási-nevelési intézményekkel, az óvodától az általános iskolán és a speciális nevelési intézeteken keresztül a középiskoláig. Emellett az autentikus tudáselsajátítást kiterjedt terepgyakorlat-rendszerünk is ösztönzi: hallgatóink az egyetemi kurzusokon tanultakat önálló tapasztalatszerzéssel mélyíthetik el a Kárpát-medence különböző területein töltött gyakorlatokon. Például a magyar szakosok a nyelvjárásokról tanultakat, a történelem szakosok a jellegzetes történelmi helyszínek ismeretét, a földrajz szakosok pedig akár a kőzettani vagy térképészeti ismereteiket külső helyszíneken sajátíthatják el; a nyelvszakosok külföldi részképzéseken vehetnek részt.
A tanárképzésünk egyediségét az is adja, hogy a kétszakos, osztatlan (azaz ötéves) képzésünkben a tanárnak készülő hallgatóink a tanári diplomájuk mellé az egyik szakjukból – egy külön modul elvégzésével – bölcsészdiplomát is szerezhetnek a képzési idejük alatt.
Fontos ösztönző lehet továbbá az egyetem tehetséggondozó tevékenysége is: már szeptembertől elindulnak a karunkon a tudományos diákkörök, továbbá az egyetemünkön példamutató módon működő szakkollégiumi munkát a tanár- és bölcsész szakos hallgatókra is kiterjesztjük. A képzés gyakorlatorientáltsága, az egyedi mentorrendszer, a Ludovika Campus nyújtotta adottságok mellett egyetemünk a hallgatóknak segítséget nyújt kollégiumi helyekkel és kiemelt ösztöndíj-lehetőségekkel, hogy kifejezetten a tanulmányaikra tudjanak koncentrálni. Így azok is tudnak nálunk tanulni, akik esetleg nem tudnák megengedni maguknak a fővárosi továbbtanulást, de szeretnék a tanári hivatást életpályául választani.
Az NKE-n egyre bővülnek a férőhelyek, képzések. Ezt mi indokolja?
Az egyetem 2012 óta látja el a különféle közszolgálati hivatásokra felkészítés szerepét a rendészettudományi, hadtudományi, víztudományi, nemzetközi tanulmányok és államtudományi karain. Az NKE fő feladata a magyar állam működtetésében legfontosabb szerepet vállaló szakemberek képzése, a támogatott helyek száma is e meghatározó szerephez igazodik. A tanári, pedagógusi pálya ugyancsak egyértelműen közszolgálatnak tekinthető, hiszen az ezt a hivatást választó fiatalok a közösségért, a társadalomért, a nemzetért dolgoznak majd, az oktatáson keresztül. A tavalyi és a tavalyelőtti jelentkezési adatok is azt jelzik, hogy többen jelentkeztek tanári képzésre, mint korábban (a tavalyi felsőoktatási felvételin a második legnépszerűbb képzési terület a pedagógusképzés volt), emiatt érdemes bővíteni a továbbtanulási lehetőségeket, a képzési kínálatot.
Fotó: Orbán Balázs Facebook oldala