Ez már a jövő: elsőként az ELTE üzleti képzéseiben kezdik oktatni a mesterséges intelligenciát

2025. január 20. 21:36

Az egyetem Gazdaságtudományi Karának dékánja a márciusban induló képzések kapcsán hangsúlyozta, a gyakorlatban nem a mesterséges intelligenciát fogják tanítani, hanem azt, hogy a gazdasági problémák megoldásában milyen alkalmazásokat célszerű használni.

2025. január 20. 21:36

Egy speciális kurzus a generatív mesterséges intelligencia felelős és etikus használatára készíti fel a hallgatókat, olyan készségeket adva nekik, amelyek komoly versenyelőnyt biztosítanak számukra a munkaerőpiacon. Margitay Tihamér, az ELTE Gazdaságtudományi Karának dékánja az InfoRádióban elmondta: az MI-oktatás teljesen alkalmazásfókuszú lesz. Azt tanítják majd többek között a hallgatóknak, hogy a gazdasági problémák megoldásában milyen alkalmazásokat és hogyan célszerű használni.

A beszélgetés során felidézték, hogy az ELTE Gazdaságtudományi Kara (GTK) 2024 nyarán döntött arról, hogy integrálja a mesterséges intelligenciát saját oktatási programjába. 

A kezdeményezés legfőbb célja, hogy az alapismeretek mellett az MI-rendszerek gyakorlati alkalmazásában is jártasságot szerezzenek a hallgatók. 

Az első lépés az oktatók felkészítése volt, akik ennek köszönhetően nemcsak a képzés során, hanem később a tantárgyak fejlesztésénél és kutatómunkájukban is eredményesen tudják használni az MI-t. Ehhez a GTK egy kézikönyvet is készített az MI etikus és hatékony alkalmazásának irányelveiről. Ezzel párhuzamosan elkészült az a tananyag is, amellyel az MI-technológiák alapjait és felhasználási módjait tanulhatják meg a hallgatók – ismertette a lépéseket a kar dékánja.

A gyakorlatra helyezik a fókuszt

Margitay úgy fogalmazott, a márciusban, az üzleti képzésekben induló mesterséges intelligencia oktatásban a közvetlen felhasználások kerülnek fókuszba, vagyis a gyakorlatban nem a mesterséges intelligenciát vagy annak történetét fogják tanítani, hanem azt, hogy 

a gazdasági problémák megoldásában milyen alkalmazásokat és hogyan célszerű használni, 

illetve az esetleges buktatókra is felkészítik a hallgatókat. 

A dékán hozzátette: a tanulók így megtudhatják, hogyan lehet a legjobb eredményt elérni az emberi ismeretek és a mesterséges intelligencia kombinálásával. „Az egész program egy projektfeladat része, gyakorlatilag egy szakdolgozat keretében valósul meg” – magyarázta az egyetemi tanár.

Margitay Tihamér kitért arra is, hogy az MI egyik leghasznosabb funkciójának azt tartja, hogy adott tananyagból feleletválasztós kérdéseket is tud készíteni, de ezen kívül ppt-ket (powerpointos prezentációkat) csinál, korrektúrázza a szövegeket, ellenőrzi, hogy megfelelő-e a gondolati struktúra.

„Az üzleti életben is az a fő kérdés, hogy mi az eredmény” 

Szó esett a beadandó munkák és a szakdolgozatok ellenőrizhetőségére is a mesterséges intelligencia korszakában. Mint mondta, „két nagyon kellemetlen hatással jár”, ha a hallgató a saját munkájának kiváltására használja a mesterséges intelligenciát. Az egyik, hogy nem sajátítja el azokat az ismereteket, amelyekkel tisztában kellene lennie az adott üzleti probléma megoldása során. A kar dékánja kiemelte, hogy 

a beadandó dolgozatok nem számonkérés jellegűek, hanem bizonyos pedagógiai célok eszközei, 

hiszen ezzel a módszerrel a tanulók útmutatások alapján önállóan megoldják a feladatokat. Ha kizárólag az MI-t használnák, nem tanulnának semmit – vélekedett a műsorban.

Azzal folytatta, a másik nehézség, hogy az oktatóra nagy felelősség hárul, hiszen ki kell valahogy derítenie, hogy egy feladat megoldásánál mennyi munkát végzett a hallgató és mennyit csinált meg belőle a mesterséges intelligencia. Margitay Tihamér szerint ez a probléma megmarad, de úgy véli, 

a hosszú, átfogó szövegek egyre inkább leértékelődnek az üzleti életben is, a lényeget pedig nagyon jól össze tudja foglalni az MI, ami óriási segítség.

Megjegyezte, ebben a rendszerben úgy specifikálják a feladatokat, hogy belekalkulálják azt, hogy az illető úgyis mesterséges intelligenciát fog használni. „Nem a saját munka és a mesterséges intelligencia hozzájárulásának az arányát fogjuk nézni, hanem azt, hogy milyen munka születik, hiszen végül is az üzleti életben is az a fő kérdés, hogy mi az eredmény” – jegyezte meg a dékán.

Margitay Tihamér végül azt is hangsúlyozta: ahhoz, hogy szélesebb körben is oktassák a mesterséges intelligencia használatát, az egyetemeknek is kellő tapasztalatra lesz szükségük.

Nyitókép illusztráció. Fotó: Pixabay

 

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
egonsamu-2
2025. január 20. 22:22
Hát tapasztalatom szerint sok ELTÉ-t végzettnek bizony igencsak elkelne egy kis mesterséges intelligencia a hiányzó természetes intelligencia pótlására.... Föleg tanaraknak és ideológiai társadalomformálóknak.
westend
2025. január 20. 22:09
"az ELTE üzleti képzéseiben kezdik oktatni a mesterséges intelligenciát" - és mire oktatják a mesterséges intelligenciát? Gendertodományokra?
SzkeptiKUSS
2025. január 20. 21:57
A "buta" ember fogja megrendszabályozni az egyre okosabb MI-t. Ma még igen és "holnap"? Hazudni pl már néhány MI program megtanult, ha "veszélyben érezte" magát.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!