Pánikra semmi ok! Az Ügyfélkapu után így intézhetjük gyorsan és kényelmesen ügyeinket
Az Ügyfélkapu+-regisztrációhoz nem a kormányablaknál kell elointézni, a szolgáltatás online kapcsolható be.
Január 13-án reggel 2,6 millió Ügyfélkapu Plusszal rendelkező ügyfél volt, emellett 1,35 millió DÁP-letöltés történt – közölték a DÁP-program aktuális eredményeiről szóló sajtótájékoztatón.
Mint korábban megírtuk, január 16-án az egyszerű Ügyfélkapu azonosítást az Ügyfélkapu Plusz és a Digitális Állampolgár alkalmazásban lévő azonosítás váltja le. A regisztrációk alapján az aktív felhasználók túlnyomó többsége elvégezte a regisztrációt legalább az egyik biztonságosabb kétfaktoros azonosításra.
Január 13-án reggel 2,6 millió Ügyfélkapu Plusszal rendelkező ügyfél volt, emellett 1,35 millió DÁP-letöltés történt (a tapasztalatok szerint akik letöltik az alkalmazást, a következő hetekben élesítik is az appot), illetve 150 ezer fő van, akinek mind Ügyfélkapu Plusz regisztrációja, mind DÁP alkalmazása van – idézte hangzott el a Digitális Állampolgárság program aktuális eredményeiről és jövőképéről szóló hétfői sajtótájékoztatón.
Ezt is ajánljuk a témában
Az Ügyfélkapu+-regisztrációhoz nem a kormányablaknál kell elointézni, a szolgáltatás online kapcsolható be.
Both András, a Digitális Magyarország Ügynökség vezérigazgatója az eseményen úgy fogalmazott, „a fentiek alapján körülbelül 3,8 millió állampolgár váltott, ők már biztonságosabb módon tudnak bejelentkezni az állami szolgáltatásokba”. Hozzátette azt is, hogy 300 millió bejelentkezés volt magyar állampolgárok által 2024-ben, ennek 97 százalékát 3 millió fő végezte el. Vagyis lényegében véve azok,
akik eddig is már használták az állami elektronikus ügyintézési felületeket, azok elvégezték a regisztrációt.
Az Ügyfélkapu Plusz alapesetben egy autentikációs alkalmazással használható, amely folyamatosan generál kódot a belépéshez, ez a biztonságosabb, a fejlesztő által is ajánlott módszer. Ám mivel az állampolgárok részéről igény mutatkozott rá, hamarosan élesedik emellett az e-mail faktor is, amikor elektronikus levélben küldenek ki egy a belépéshez használható kódot, ez még a 16-i határidő előtt megtörténik a tervek szerint.
A digitális transzformációnak mindig van kockázata, az átállás nehéz feladat. A külföldi tapasztalatok alapján az látszott, hogy a határidő halasztások nem működtek”
– jegyezte meg Both András.
A Portfolio tíz pontban azt is összefoglalta a változások mellett, hogy milyen lényeges változások, fejlesztések várhatók idén a Digitális Állampolgár alkalmazásban.
1. Az év elején megjelent a minősített elektronikus aláírás. Ez körülbelül egy hónap múlva minden regisztrált Digitális Állampolgár alkalmazásban élesedik.
2. A tervek szerint az év elején érkezik a szelfis azonosítás. Az e-személyi és a kormányablakos azonosítás mellett ez lesz a távoli azonosítási mód. Az első negyedévre tervezik azt a folyamatot is bevezetni, amely akkor jelent segítséget, ha valaki elveszíti a telefonját, vagy új készüléket vesz.
3. Jönnek a digitális okmányok: a TAJ-számnak, az Adószámnak, a lakcímnek, a személyazonosító okmánynak és a jogosítványnak is lesz letölthető digitális verziója, melyeket el lehet küldeni például e-mailben egy ügyintézés során.
4. Személyes megjelenéskor (pl. kormányablak, posta) is használható lesz az alkalmazás azonosításra. Az év első félévben már megjelenhetnek az első helyek.
5. Jön az online bejelentkezés DÁP-azonosítással a piaci szereplőkhöz – bankokhoz, közmű szolgáltatókhoz – , mely július 1-jétől kötelező lesz. De, mint ismertették, már van olyan közmű, a Fővárosi Közművek, ahova be lehet lépni a Digitális Állampolgár alkalmazással.
6. Megújulnak az állami alkalmazások, az Egészségablak, a NAV, a MÁV felületei. Ez az év során folyamatosan történik majd. Ezzel párhuzamosan az egyes ügyfélportálok funkcióit is egyértelműsítik, egységesítik.
7. Megjelenik az első életesemény alapú ügyintézés: ez a gépjármű adás-vétel lesz. A teljes folyamat megújításra kerül, ez lesz a minta a további életesemény alapú ügyintézésekhez, mint a lakóhely változás vagy a házasságkötés.
8. Jönnek az elektronikus igazolások, lesz például digitális TB-igazolás, jövedelemigazolás. Ez központosítják majd a DÁP-alkalmazásban, és néhány kattintással beszerezhetők lesznek ezek a dokumentumok. Ez a fejlesztés várhatóan az év második felére készül el.
9. Új értesítési rendszer is érkezik, többek között értesítést kaphatunk a mobilunkra a lejáró okmányokról vagy az elkészült egészségügyi leletekről.
10. Az eddigieken felül további biztonsági intézkedéseket, funkciókat is terveznek, például a telefonos ügyintézésben is használható lesz a Digitális Állam alkalmazás hitelesítésre mindkét fél – az állam és az állampolgár – oldalán is
– sorolták.
A gazdasági lap emlékeztetett, hogy 2024 szeptemberében indult el a Digitális Állampolgár app, ekkor élesedtek az alkalmazás első funkciói, például a kiállították az első digitális okmányt, az erkölcsi bizonyítványt, és a rendőri igazoltatás telefonon is működik már – idézte fel a Portfolio.
***
Ezt is ajánljuk a témában
Az Ügyfélkapu+-regisztrációhoz nem a kormányablaknál kell elointézni, a szolgáltatás online kapcsolható be.
Nyitókép: Képernyőfotó