Egyesített erővel manipulálják a választókat a baloldali közvélemény-kutató cégek

2024. november 09. 18:56

Kialakult a manipulációs kerekasztal.

2024. november 09. 18:56
null

Nyitókép: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád

Az elmúlt hetekben több baloldali közvélemény-kutató vállalat tett közzé olyan eredményeket, amelyek azt a benyomást keltették, hogy a Fidesz–KDNP és a Tisza Párt támogatottsága közötti különbség fokozatosan csökken, sőt, Magyar Péter formációja már a kormánypártokat is megelőzte. Eközben más kutatóintézetek továbbra is stabil, 7-10 százalékos előnyt mértek a Fidesz–KDNP javára – olvasható a Magyar Nemzeten.

Az egyes kutatások között tapasztalt jelentős, a hibahatáron messze túllépő eltérés, valamint az a tény, hogy a baloldali kötődésű intézetek – köztük a 21 Kutatóközpont, a Medián, a Publicus, az Idea, a Republikon és a Závecz – szorosan egymás után tették közzé eredményeiket, melyek a Tisza Párt gyors erősödését mutatják, nem biztos, hogy a véletlen műve. 

A lap úgy tudja, hogy ezek az intézetek rendszeres egyeztetéseket folytatnak, és torzított méréseiket összehangolva, előre meghatározott időzítésben hozzák nyilvánosságra, ezzel megtévesztve a közvéleményt.

Ahhoz azonban, hogy mindenki megértse, mi zajlik a háttérben, egészen 2022-ig kell visszanyúlni. Az akkori ellenzéki vereséget követően ugyanis a 444.hu rántotta le a leplet a baloldali közvélemény-kutató cégek szakmailag kifogásolható működéséről, mégpedig úgy, hogy az érintett intézetek vezetői maguk beszéltek arról, miként manipulálták az embereket. Önvallomások sorát tették közzé.

A 444.hu cikkéből kiderült, mi folyt a háttérben. Róna Dániel, a 21 Kutatóközpont vezetője például arról beszélt, hogy a 2022-es választások előtt működött egy „kutatói tanács” nevű intézmény, amelyet az ellenzéki kampánystáb hozott létre. 

„A központi kampánystáb hívott közvélemény-kutatókat, hogy beszéljék át, mi a helyzet” – idézte fel Róna, aki maga is részt vett ezekben az egyeztetésekben. A 21 Kutatóközpont vezetője azonban tett még ennél is súlyosabb kijelentéseket: „Igen, abban van igazság, hogy a nyilvánosság elé került kutatások egy része azt mutatta, hogy szoros a verseny. Ezek sajnos nem voltak megfelelő színvonalúak.”

Eleve azzal a céllal lettek publikálva, hogy befolyásolják az ellenzéki választókat. Utólag ezeket elég könnyű azonosítani, de nem fogom tudni bizonyítani, hogy ezek az anyagok azzal a céllal készültek, hogy hülyítsék az embereket.

Róna Dániel később a 2019-es önkormányzati választások tapasztalataival magyarázta a felmérések manipulálását. Hasonló „vallomást” tett Ember Zoltán is, az azóta megszűnt, állítólag a Mediánba beolvadt Iránytű Intézet vezető kutatója. 

Három-négy nappal a választások előtt ott voltak előttem a –14 meg –18 pont közötti, ellenzéki lemaradást mutató, friss országos adatok. Mégis azt mondtam, hogy 6-8 százalék közötti ellenzéki mínuszra számítok, ami még nem kétharmados Fidesz-győzelem. Volt egy pszichés nyomás, és a végére magamat is meggyőztem” – magyarázta.

Hann Endre, a Medián képviseletében szintén elismerte a szándékos közvélemény-manipulációkat. 

Rám úgy tekintenek, hogy talán én vagyok, aki leginkább képes a pofájukba vágni a helyzetet, de igenis volt, hogy öncenzúrát gyakoroltam” – mondta. Hozzátette, hogy a közvélemény-kutatások sokszor hatással vannak a választók döntéseire, de nem mindig lehet tudni, hogy pontosan hogyan.

Tekintsük át, mi történt az elmúlt hetekben: milyen baloldali kutatási eredmények jelentek meg, és miként „került vezető helyre a Tisza Párt.” A baloldali cégek adatai kapcsán érdemes figyelni arra, hogy az egyes formációk milyen támogatottságot „mértek” a Demokratikus Koalíció öt százalékos parlamenti küszöbéhez képest. A Gyurcsány-párt „kezelésének” megítélése ugyanis egyértelműen szétválasztja a vizsgált cégeket, így indokolt az ó- és újbaloldali megkülönböztetés alkalmazása, különösen azért, mert az utóbbiakat főként külföldi források finanszírozzák. Nézzük végig az előre megtervezettnek tűnő, közvélemény-befolyásoló mérési sorozatot!

Az első kutatást a régi baloldalhoz kötődő Závecz Research tette közzé október 11-én. A Fidesz ekkor még 4 százalékkal vezetett a biztos szavazók körében, bár az előző hónaphoz képest csökkenő különbséggel. Október 16-án követte az óbaloldali Idea Intézet. Böcskei Balázsék kutatásában még mindig 2 százalékponttal előzte meg a Fidesz a Tiszát – 39:37 arányban – a pártválasztók között. A „nagy áttörés” október 23-án történt, mindössze egy héttel az Idea felmérése után: a 21 Kutatóközpont, Róna Dániel vezetésével, új eredményt publikált, amely szerint a biztos pártválasztók körében már a Tisza Párt állt az élen. 

Nem véletlen, hogy éppen ez a cég „mérte” először a Tisza Párt előnyét, hiszen korábbi munkatársuk, Seprenyi Anita, ma már Magyar Péter sajtósa és asszisztense.

Magyar Péter figyelemfelkeltő posztja

Érdemes megjegyezni, hogy Magyar Péter már előző nap, október 22-én egy posztban utalt rá, hogy hamarosan megjelenik egy felmérés, amely a Tisza Pártot nevezi meg legnépszerűbb politikai erőként. A fentiek alapján feltételezhető a szoros kapcsolat a 21 Kutatóközpont és Magyar Péter pártja között. A cég vezetője, Róna Dániel, aki ismert baloldali szakértő, korábban több baloldali ellenzéki reménység, például Botka László, Karácsony Gergely és Márki-Zay Péter mellett is tevékenykedett. Egy nappal később, október 24-én, a Publicus Intézet Pulai András vezetésével újabb lapot tett az asztalra: a felmérésük szerint már a teljes népességen belül is a Tisza Párt vezetett.

A Medián–Republikon együttműködés

Ezt követően újabb fejlemények erősítették meg a kutatócégek közötti együttműködés gyanúját. A Republikon Intézet vezetője, Horn Gábor már november 1-jén, a felmérésük hivatalos közzététele előtt ismertette az eredményeket az ATV-n, amelyről több baloldali portál is beszámolt. Ez a lépés vélhetően azért történt, hogy a Republikon november 5-i eredményei ne ütközzenek a Medián aznap publikált felmérésével. Hornék egy decensebb eredményt közöltek, eszerint a Fidesz még 2 százalékponttal vezetett.

A Tisza Pártot támogató Medián-felmérés

A baloldali kötődésű közvélemény-kutatók sorozatának csúcspontját a Medián november 5-i pártpreferencia-felmérése jelentette, amely szerint a biztos szavazók körében a Tisza Párt 7 százalékpontos előnyt szerzett a Fidesz–KDNP-vel szemben.

Ezt is ajánljuk a témában

Érdemes kiemelni, hogy a Medián kutatását a hvg.hu egy Gergely Márton által jegyzett véleménycikkben közölte, amely kifejezetten kampányol Magyar Péter mellett. A cikk arra buzdít, hogy „Magyar Péter hívására sok komoly jelölt jelentkezzen képviselőnek, akiknek helyben még van hitelük és kapcsolati tőkéjük.” Gergely Márton e publikációban számos helyen értekezik a Fidesz esetleges vereségéről, olyan elfogult fordulatokkal, mint „Orbán gőgös hibája” vagy a „közösségért hozott áldozat értelmetlen.”

Ezek alapján indokolt az erős kétely az említett közvélemény-kutatók eredményeinek hitelességét illetően, hiszen a hat baloldali kutatócég október 11. és november 5. között azt mutatta, hogy a Fidesz 4 százalékos előnye három hét alatt 7 százalékos Tisza-előnyre változott.

Finanszírozási háttér

Meglehetősen árulkodó a finanszírozási háttér is. A Medián 49 százalékos tulajdonosa a CD Press Kft., amely Szauer Péter és fia érdekeltsége, így könnyedén elfedhető a külföldi finanszírozás. Szauer Péter ráadásul a baloldali Hvg.hu tulajdonosa, akinek karrierje még a rendszerváltás előtti időkre, a hetvenes években alapított, barátai segítségével kiadott lapjaira nyúlik vissza. A Tisza Párt állítólagos térnyerését leglátványosabban bemutató másik közvélemény-kutató, a 21 Kutatóközpont esetében a külföldi finanszírozás már a cég honlapján is egyértelműen látható, ahol elérhetők a támogatási pályázatok.

Elég, ha megvizsgáljuk a támogatóik listáját, amely globalista NGO-kat, liberális szervezeteket, alapítványokat, illetve az Európai Bizottságot is tartalmazza. Az Európai Bizottság CERV programja mellett szerepelnek a European Liberal Forum, a German Marshall Fund, illetve az Action for Democracy támogatásai, amely utóbbi a baloldal külföldi kampányfinanszírozási botrányában is központi szerepet játszott. (Nem véletlenül lehetnek ismerősek ezek a nevek; ezekből az amerikai forrásokból származtak azok a pénzek is, amelyekkel 2022-ben a teljes baloldali kampányt finanszírozták. Az ügyet a nemzetbiztonsági szolgálatok is vizsgálták, amelyek megállapították, hogy az ország szuverenitása jelentős sérülést szenvedett a külföldi beavatkozás miatt.)

A Republikon Intézet Alapítvány szintén jelentős külföldi pénzügyi forrásokra támaszkodhat. 2023-as beszámolójuk 13. oldalán szerepel, hogy az Európai Bizottság finanszírozza kutatásaikat. A közvélemény-kutatók között fennálló „kartell” azonban árnyalatnyi eltéréseket mutat, amelyek megjelennek a kutatási eredményekben is.

A Závecz Research és az Idea Intézet közelebb állnak Gyurcsány Ferenc pártjához, a Demokratikus Koalícióhoz, míg a Publicus inkább az MSZP-hez kötődik. A Publicus legfrissebb, Népszava megbízásából készített kutatása például 2 százalékos előnyt mért a Tisza Pártnak a Fidesszel szemben. A Népszava tulajdonosa korábban az MSZP egykori pénztárnoka, Puch László volt, 2019-ben pedig az MSZP-hez közel álló nagyvállalkozó, Leisztinger Tamás szerezte meg a napilapot.

A Tisza baloldali gyűjtőpárttá alakítására irányuló manipulációs stratégia

A Magyar Nemzet elemzésében ismertetett hat közvélemény-kutató cég eredményei között, mint fentebb említettük, eltérések mutatkoznak, aszerint, hogy az „óellenzékhez” vagy az „újellenzékhez” köthetők-e. Ez a különbség főként a DK támogatottságának mérésében érhető tetten: a Závecz, Idea, Republikon és Publicus mérései szerint Gyurcsány pártja jellemzően a parlamenti küszöb fölött, 6–8 százalékon áll, míg a 21 Kutatóközpont és a Medián 5 százalék alatt méri a DK-t. Ez a különbség azonban csak átmenetinek tűnik, mivel a következő hetekben és hónapokban minden baloldali kutatóintézet azon fog dolgozni, hogy elhitessék a választókkal: nincs értelme másra szavazni, mint a Tisza Pártra.

Céljuk egyértelműen az, hogy Magyar Péter baloldali gyűjtőpártjának támogatottságát építsék, így a legelkötelezettebbek, a manipulációs stratégiát leginkább képviselők jelenleg a 21 Kutatóközpont és a Medián. 

A két intézet szoros kapcsolatának egyik jele, hogy májusban a HVG megbízásából közös felmérést végeztek a főpolgármester-jelöltek népszerűségéről. Információink szerint Róna Dániel régi kollégája Hann Endrének, Magyar Péter asszisztense pedig – ahogy fentebb is említettük – Róna nem is olyan régi munkatársa.

 

Összesen 167 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
madre79
2024. november 10. 16:52
Ennek a nyomorult hazudozónak a legelső lehallgatási ügye után házkutatást kellett volna tartani, mert lehet, hogy van a még tartalék lehallgatott anyag a fiók mélyén! Most meg nagy a pofája, mert védelem alatt áll, bár ki tudja?
Vladiszláb
2024. november 10. 13:22
Az, hogy a bukott jobbiknál többen hajlandók egy asszonyverő, nárcisztikus hazaárulóra és bűnszervezetéte szavazni, az őrületesen alacsony erkölcsi szinvonalról tanúskodik. Poloskapetit támogatni az nem politikai, hanem erkölcsi kérdés. Aki erre hajlandó, az maga is potencialis bűnöző
tizennyolcfok
2024. november 10. 12:06 Szerkesztve
így van, ezek mind ilyenek. kivéve a századvég, a nézőpont és a realpr 93. ott nincs összebeszélés, ott csak magas szakmaiság van, ezért mérnek stabil fidesz előnyt pont ők pont azzal a tulajdonosi háttérrel. a 26-os választás máris lefutott, simán nyer a fidesz. elmenni is felesleges, különösen a fideszeseknek.
polárüveg
2024. november 10. 10:01
Ahogy a tőzsde, a hitelminősítők, a független sajtó sem az, aminek mondják a liberálisok, úgy a közvéleménykutatóik sem azok, aminek mondják. Rókalyukból igaz prédikációt ne várjunk!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!