Nihil novi sub sole. Ez a logika nagyszerűen alkalmazható tizenegy évszázaddal később a magyar belpolitikára. Ahol új kezdeményezést, pártot, narratívát, arcot látunk feltűnni, ott nem kéne újat keresni. Sőt. Ahogyan a magabiztos amatőr történész apuka magyarázza a gyereknek a helységnévtáblát, Tiszakéren vagyunk, kisfiam, a Kér törzsé volt ez a vidék honfoglaláskor, úgy magyarázzák egymásnak a bizonytalan (azaz tájékozatlan) szavazók, hogy mennyire nagyszerű új politikai jelenség az SZDSZ, a Momentum, Bajnai, Márki-Zay vagy Magyar Péter. Mivelhogy újnak látszik. Vannak ugyan intő jelek, de a bizonytalan szavazótól nem várható el, hogy ne úgy értelmezzen valamit, ahogy az neki a legkényelmesebb. Bajnai Gordon, példának okáért, gazdasági miniszterként előidézője volt annak a gazdasági krízisnek, amelynek kezelésére kinevezték miniszterelnöknek – de ez a bizonytalan szavazónak egy pillanatra sem ütött szöget a fejébe. Ahogy a helységnevek esetében, éppen az ellenkezőjére kellett volna gondolniuk: az új arc azt jelezte, hogy minden marad a régiben, csak mostantól más fogja eladósítani az országot.
László professzor az »x nem x« tételt nem a paradoxon kedvéért állította fel, hanem a magyar államszervezés szélesebb történelmi folyamatának ismeretében. A progresszív szekta hívői viszont pontosan attól hívők, hogy nincs szélesebb rálátásuk napjaink politikai-ideológiai folyamataira, így nem is várható el tőlük, hogy az új arcokban, ezek váltakozásában a rendszerfolytonosságot fedezzék fel. Ez az érdekalapú folytonosság értelemszerűen a háttérben maradó erőkhöz/szervezetekhez kapcsolható, amely kiválasztja az új arcokat.
Mivel a politikai háttérerők lényegük szerint nem tolakodnak az előtérbe, létezésüket a »felvilágosult« liberális szavazó konteóként hessegeti el. Ezzel nagyjából ki is küszöböli azt a lehetőséget, hogy evidenciákat ismerjen fel – például azt, hogy Márki-Zay Péter vagy Magyar Péter fogyóeszköz, és mint ilyen, teljesen irreleváns. Ugyanakkor lélektani szempontból ez szürke zóna: nem jelenthető ki egyértelműen, hogy ezek nem látják a pétereket mozgató erőket, mert egyszerűen ostobák. Ha nem is analitikus módon, de ösztönösen érzékelik ők, és egyetértenek azzal a mögöttes szellemiséggel és értékrenddel, amelynek Katka vagy Péter csupán megjelenítői.”