Annyira tolakodó, hogy gyakorlatilag minden tapasztalatunkra hatással lehet, és olyan helyzetet teremt, amelyben a betegséget egyre inkább normálisnak tekintjük.
A fiatalok körében a terápiás kultúra következményei a legpusztítóbbak.
A fiatalokat olyan szemléletmódra szocializálják, amelyben az élet értelmét és személyes identitásukat a pszichológia segítségével értelmezik.
A fiatalokat arra bátorítják, hogy merüljenek el énjükben, és olyan pszichológiai szókinccsel ruházzák őket fel, amellyel értelmet adhatnak érzelmi állapotuknak. A mentálhigiénés diskurzus arra ösztönzi az identitásukat kereső fiatalokat, hogy betegnek érezzék magukat. Robert Merton szociológus már az 1940-es években úgy jellemezte ezt a fajta fejlődést, mint „önbeteljesítő jóslatot”. Ha azt mondjuk a gyerekeknek, hogy stresszt, traumát és depressziót fognak elszenvedni, amikor olyan élményekkel szembesülnek, mint például a vizsgák, akkor sokan pontosan ilyen módon kezdenek majd reagálni ezekre az élményekre. Az irodalomtudós Stewart Justman ezt „nocebo-hatásként” írja le. A placebo-hatással ellentétben, amely a látszatkezelésre támaszkodik a beteg állapotának javításában, A Justman-féle nocebo-hatás a mentális egészségügyi beavatkozásokra való túlzott támaszkodás negatív egészségügyi következményére utal.
A mentális egészségre fordított kiadások növekedésével párhuzamosan nőtt a pszichológiai megbetegedések száma.
Azt, hogy ez a két tendencia szorosan összefügg, az úgynevezett szakértők ritkán ismerik el. Mégis valószínű, hogy a mentális egészség megszállottságának perverz eredménye ezen közegészségügyi probléma kialakulása.
A terápiás kultúra kényszerének áldozatainak milliói valóban rosszul érzik magukat. A mentális egészségügyi beavatkozások nocebo-hatása valódi közegészségügyi problémát jelent.
Amíg a társadalom nem lázad fel a betegségkeltés zsarnoksága ellen, addig az áldozatok száma tovább fog nőni.
Lehet, hogy már túl késő lesz megmenteni azokat a felnőtteket, akiknek identitását a mentális egészségügyi diagnózisuk határozza meg. De ha megkérdőjelezzük az uralkodó szocializációs modellt, és olyan erkölcsi szókincset adunk a gyerekeknek, amely lehetővé teszi számukra, hogy értelmet adjanak létezésüknek, megmenthetjük őket attól a kulturális betegségtől, amely az idősebbeket sújtja.