Megkérdeztük Győrfi Pált az új ügyeleti rendszerről szóló rémisztgetésekről

2024. február 09. 15:35

Ha valaki felhívja a központi ügyelet 1830-as számát, rögtön egy szakemberrel, szükség esetén orvossal is tud beszélni, hamisak az új ügyeleti rendszerről szóló rémisztgetések. Jól működik a szisztéma, amelybe az év során a főváros is bekapcsolódik majd – mondta el lapunknak a Mentőszolgálat szóvivője.

2024. február 09. 15:35
Baranya Róbert
Baranya Róbert

Vidéki mentésirányítókat vezényelnek a fővárosba, hogy a hétvégén fogadják az ügyeleti hívásokat. Sokan közülük már a felmondásukat fontolgatják, mert „elérték a teljesítőképességük teljes határát” írta meg az Index

Olvasóink emlékeztetnek, az új ügyeleti rendszer február 1-jén Pest vármegyében is élesedett. Az indulás utáni első hétvégén pedig kiugróan sok, majdnem kétezer hívás érkezett a 1830-as ügyeleti telefonszámra, ebből több mint ötszázan „kipróbálási céllal” tárcsázták a számot.

Az RTL Hiradója szerint a hívások fogadását a mostani hétvégén átvezényléssel oldja meg a mentőszolgálat, összesen 72 vidéki dolgozót rendelnek fel a fővárosba. Egy név nélkül nyilatkozó vidéki mentésirányító elárulta, hogy muszáj Budapestre menniük, mert nincs más opció. Az átvezénylés miatt pedig már sokan felháborodtak, sőt, a felmondásukat fontolgatják. Az átvezénylés miatt a Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége is tiltakozott.

Megkérdeztük Győrfi Pált

Megkérdeztük Győrfi Pált, a Mentőszolgálat szóvivőjét a kialakult helyzetről, aki a Mandinernek elmondta: zajlik az alapellátási ügyeleti rendszer megújítása, már 19 vármegyében jól működik ez a rendszer, ennek keretében egy év alatt több, mint 350 ezer beteget láttak el.

Következhet az utolsó lépcsőfok, február 1-től Pest és Fejér vérmegye is bekapcsolódott, most már csak Budapest van hátra. A Pest vármegyei átállást is megfelelően előkészítettük, modelleztük”

– mondta Győrfi. Mint a szakember tájékoztatott: a korábbi rendszerben az önkormányzatok oldották meg az ügyeletet úgy, ahogy tudták. A legtöbb helyen a betegek nem voltak elégedettek az ellátással. Ez is indokolta a változtatást, hogy jöjjön létre egy egységes, megbízható, jó ellátási színvonalat biztosító alapellátási ügyelet, amely többféle megoldást is felkínál a betegeknek.

Ezek közül az első, hogy 

ha valaki felhívja a központi ügyelet 1830-as számát, rögtön egy szakemberrel, szükség esetén orvossal is tud beszélni, konzultálni. Az esetek tíz százalékában már ekkor, telefonon keresztül sikerül megoldást találni a problémára.

A második lehetőség, amikor mégis csak szükség van a beteg vizsgálatára. Ezt bármelyik ügyeleti telephelyen meg lehet tenni, térbeli korlátozások nélkül. Ha valaki délután négy és este tíz között megy be az ügyeletre, akkor ott háziorvosi ügyelettel fog találkozni. A tapasztalat szerint ugyanis ebben az időszakban inkább háziorvosi problémákkal jelentkeznek a betegek. Ezért kapcsoltuk be a háziorvosokat a rendszerbe és kiderült, hogy feleslegesek voltak az ezzel kapcsolatos aggodalmak, pánikkeltések. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy sokkal kisebb a betegforgalom, mint egy rendes háziorvosi rendelésen. A súlyos esetek száma pedig elenyésző – mondta  a szóvivő.

„A harmadik lehetőség, hogy ha a beteg nem tud bemenni az ügyeletre, mert például mozgásában gátolt, vagy rossz állapotban van, természetesen kimegy hozzá az orvosi ügyelet és a lakásán ellátják” – folytatta Győrfi Pál. A negyedik, amikor például infarktusra vagy stroke-ra utaló jelek vannak, akkor a mentésirányító ügyeleti ellátás helyett azonnal riasztja a mentőt. A szóvivő ennek kapcsán hangsúlyozta:

életveszély esetén továbbra is a 112-t kell hívni!

Rémhírek és zavarkeltés

A szóvivő cáfolta azt a rémhírt is, miszerint Pest vármegyében csak három helyszínen fogadnak gyerekeket. A valóság az, hogy eddig valóban alig volt ilyen ellátási hely, 

most viszont 21 ellátóhely létesült a beteg gyermekeknek, hiszen minden egyes ügyelet fogad gyermeket és felnőttet egyaránt. 

A 18 „vegyes ügyelet” mellett még három olyan ügyelet is van, ahol kifejezetten gyermekorvosok ügyelnek: Vácon, Cegléden és Érden.

Győrfi Pál megerősítette ugyanakkor, hogy február első napjaiban Pest vármegyében átlagos volt az ügyeletek terhelése, bár a hétvégén valóban nagyon megemelkedett a telefonos hívásszám. Ennek hátterében egyebek mellett az is állt, hogy sokan csak kipróbálás céljából hívták a 1830-at. „Erre a hétvégére még több hívásfogadóval készülünk, hogy a várakozási idő ne legyen több néhány percnél, de nem igaz az a zavarkeltő állítás, hogy a következő hétvégén 72 vidéki mentésirányítót rendelnének fel a fővárosba az ellátás biztosítása érdekében” – szögezte le a szóvivő.

„Az igazság az, hogy összesen 9 vidéki mentésirányítót hívnak Budapestre a hétvégén, de nem csak a létszámnövelés miatt, hanem azért, hogy tanulják a rendszert, mert Pest vármegyében egy más protokoll alapján működik a hívásfogadás” – hangsúlyozta Győrfi Pál. Itt ugyanis gépi menü, abban visszahívás kérési lehetőség is működik, éppen a betegek kényelme érdekében. Ezt pedig vidéken is be szeretnék vezetni. „A érintett kilenc fő pedig nem feketén, sanyargatva, túlterhelve fog bekapcsolódni a munkába, hanem a jogszabályok betartásával, plusz juttatás ellenében” – tette hozzá. 

***

Nyitókép: Új mentőautók sorakoznak átadásukon az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) XIII. kerületi Róbert Károly körúti központjában 2023. június 21-én. (Fotó:MTI/Bruzák Noémi)

 

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
törölt felhasználó
2024. február 09. 16:27
"Ha valaki felhívja a központi ügyelet 1830-as számát, rögtön egy szakemberrel, szükség esetén orvossal is tud beszélni" Rosszabb esetben fel se veszik.
survivor
2024. február 09. 16:17
SUTTYÓNAK MENNIE KELL..SZARNI.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!