Az ukránok kurszki támadása taktikai siker, de stratégiai bukás lehet belőle
Az ukránok találtak egy Achilles-sarkot az orosz rendszeren. Interjú.
Ha a teljes vendégéjszakaszámot nézzük, a magyar turizmus már csak egy hajszálnyira van a 2019-es, a háború és járvány előtti rekordév eredményétől. Interjú.
„Másfél éves kihagyás után tért vissza a Magyar Turisztikai Ügynökséghez, immár vezérigazgató pozícióba. Miért döntött a visszatérés mellett?
Stratégiai szinten segíteni az ágazatot olyan szakmai kihívás, amire igennel tudtam csak felelni, ráadásul a lehetőség találkozik a jövőképemmel is. Amikor 2019-ben az MTÜ-höz csatlakoztam Guller Zoltán helyetteseként, éppen csak elindítottuk a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központot (NTAK), amely mára lehetővé teszi az adatvezérelt ágazatirányítást, már a napi munka részeként tudom hasznosítani a szervezet operatív vezetése közben. 2024 a növekedés éve lesz a nemzetgazdaság egészében, amihez a több mint 11,5 százalékos teljes GDP-hozzájárulással rendelkező turizmuságazat sokat tehet hozzá. A turisztikai kereslet belföldi élénkítése hatékonyan ki tudja venni a részét a lakossági fogyasztás növeléséből, míg az ágazat a foglalkoztatottság erősítésében vállalhat szerepet.
Mit tart az elmúlt év legfontosabb eredményének a turizmusban?
Ha a teljes vendégéjszakaszámot nézzük, a magyar turizmus már csak egy hajszálnyira van a 2019-es, a háború és járvány előtti rekordév eredményétől. A 2023-as esztendő a beutazások ütemes visszaépüléséről szólt, ami különösen a fővárosban volt látványos, ahol közel 20 százalékkal nőtt a külföldiek szálláshelyi forgalma. Mindezt annak ellenére sikerült elérni, hogy a szomszédunkban zajló fegyveres konfliktus mellett az októberi terrortámadás az izraeli beutazóforgalmat szinte lenullázta, ami főként Budapestet érintette érzékenyen, hiszen ez az ország egyike a magyar főváros fő küldőpiacainak. A belföldi turizmus az elmúlt évben már felülmúlta a 2019-es bázisév eredményeit, és több olyan hónap is akadt, amikor a 2022-es év eleve nagyon magas értékeit is meghaladta.
Ezeknek a folyamatoknak köszönhetően a szálláshelyi bevételek az előző évhez képest 23 százalékkal – azaz infláció feletti mértékben – nőttek, és elérték a 859,5 milliárd forintot. Az ágazat kiváló teljesítményének köszönhetően a szolgáltatás-külkereskedelem 2023. harmadik negyedévi tetemes, 3,3 milliárd eurós aktívumához a turizmus egymaga rekordméretű, 1,4 milliárd euróval járult hozzá.
Az új esztendő jelentős szervezeti átalakításokkal indult a Magyar Turisztikai Ügynökségnél. Mi indokolta a változást?
A nemzetközi példákat megvizsgálva a magas szintű stratégiai irányítás, valamint a marketing- és értékesítési eredmények maximalizálása érdekében indult el a folyamat. A Magyar Turisztikai Ügynökség a turizmus kormányzati csúcsszerveként a szorosabban vett stratégiai irányvonalak meghatározására, a szabályozások előkészítésére és menedzselésére fókuszál, és a leányvállalatok felügyeletével foglalkozik a jövőben.Míg a Visit Hungary a meglévő turisztikai fejlesztésekre építve, még intenzívebb marketingkommunikációs fókusszal, a nemzetközi turisztikai marketingszervezetek logikáját követve hatékony média- és üzleti együttműködésekkel, valamint kutató-elemző és digitális innovációs háttérrel működik majd.”