Románia
ÉLŐ
Ukrajna

Megvan, idén hol lesznek a legnagyobb útfelújítások

2024. január 23. 08:59

Több útszakaszon is várhatóak pályamunkálatok, a tervek szerint idén március közepén indul a felújítás az ország különböző autópályáin és autóútjain.

2024. január 23. 08:59
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Tavaly tavasszal döntött arról a magyar állam, hogy két évvel eltolja az M1-es autópálya bővítését, az utóbbi idők egyik legnagyobb és legjobban várt projektjét. A fővárost a nyugati országrésszel összekötő autópálya egyfelől finoman sincs a legjobb állapotban, másfelől pedig évről évre egyre nagyobb rajta a forgalom, lévén ezen keresztül halad a kamionok többsége, valamint ezt használják a Nyugat-Európába vagy az onnan hazafelé tartó vendégmunkások. 

Bár a tavalyi esztendőben is több szakaszon is végeztek karbantartási és felújítási munkálatokat, a legtöbb helyen a pálya minősége már igényelné az alapos felújítást, a három sávossá való kiszélesítésről nem is beszélve. 

Egy éve a Kormányzati Tájékoztatási Központ azt a tájékoztatást adta, hogy a kormány a pénzügyi stabilizáció erősítése érdekében felülvizsgálta a 2022-ben kötött koncessziós szerződést és az állami kiadások csökkentése érdekében módosította azt, ezzel magyarázható, hogy az M1-es bővítése megcsúszott. 

Ezt is ajánljuk a témában

Idén év elején arról érdeklődtünk a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF)-nél, van-e bármi fejlemény az ügyben, hiszen az ország gazdasági helyzete már jelentősen jobb állapotban van, mint egy évvel ezelőtt. 

Az M1-es bővítésének kezdési időpontja nem változott. Legkésőbb jövőre, 2025. őszéig el kell indulnia a bővítésnek. Így tervezünk, így készülünk”

– közölte a Mandinerrel a társaság. 

Ez a terv idén

Bár az M1-es teljeskörű felújítása még várat magára, érdeklődtünk afelől is, mely szakaszok vannak most olyan állapotban, hogy az idén felújítsák. Szimicsku László, a koncessziós társaság kommunikációs igazgatója lapunknak úgy fogalmazott, hogy márciustól kezdődnek a munkálatok a hazai autópályákon és autóutakon. Egyelőre még nem eldöntött, pontosan melyik nap kezdődnek meg a munkák, ezzel együtt az ideiglenes lezárások, sávelhúzások sem. 

A társaság szerint az ütemezés február közepén, végén lehet meg, akkor fog kiderülni, pontosan hol és mikor kell számítani az úton folyó, tervezett munkákra. 

A legtöbb munka az M7, M3, M1, M30, M35-ön várható. A tavalyi évben az MKIF Zrt. a legtöbb pályamunkát az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályán hajtotta végre, nem hiába, ugyanis ezek vannak a leginkább igénybe véve. 

Lesz munka így is az M1-esen bőven

Bár idén várhatóan nem állnak neki az M1-es teljes felújításának és kibővítésének, megkérdeztük, hogy ennek ellenére lesznek-e a pályán munkálatok: Szimicsku László szerint természetesen van tervben olyan munka a pályán, amelyet elvégeznek. Hozzátette, tavaly áprilisban indult el Magyarország történetének eddigi legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása. 

Három év alatt az 1237 km főpálya 43 százaléka, 538 km újult meg”

– fogalmazott. 

A kommunikációs igazgató szerint a munkájuk első évében 3,6 millió négyzetméteren cserélték a tönkrement burkolatot országszerte.

De mi ez az MKIF Zrt.?

A magyar állam 2022-ben hozta létre a vállalatot: Németh Tamás, a cég vezérigazgatója a Mandinernek adott nagyinterjújában korábban azt mondta, a jelentősen megnövekedett a hazai utakat használó járművek számát az államnak fejlesztések terén le kell követnie, időben és térben is. 

Ezt is ajánljuk a témában

A másik indok pedig az volt, hogy az unió a korábbihoz képest jóval kevesebb támogatást nyújtott, így jóval kevesebb támogatásból lehetett a közutakat fejleszteni. A vezérigazgató úgy fogalmazott, azzal, hogy a fejlesztéseket koncesszióba adják, az ehhez szükséges forrásokat is a koncesszornak kell biztosítania saját tőkéből, hitelből. 

Vagyis a költségvetésnek ezekre a beruházásokra nem kell költenie”

– sorolta, miért adta ki az állam saját hatáskörből egy koncessziós cégnek a jogokat. 

Németh Tamás elmondta, az MKIF a magyar államtól, egy a szerződésben meghatározott éves és kilométer alapú, úgynevezett rendelkezésre állási díjat kap az üzemelő útszakaszokra. 

Ebből kell megoldanunk az üzemeltetést, a fenntartást és a fejlesztéseket is a koncessziós időszak alatt”

– szögezte le.

Nyitókép: MTI/Rosta Tibor

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
robertdenyiro
2024. január 23. 10:41
Valljuk meg, probléma az utakkal bőven van, nem csak az autópályák de az országos főutak állapotával, az alsóbbrendű utakról nem is beszélve.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!