Ám néha akadnak igen bonyolult konfliktusok, amik bár természetüknél fogva összetettek, mégis leegyszerűsíthetők. S miután a külpolitika az új belpolitika, érdemes talán ebben az esetben is olykor ilyen módszert alkalmazni.
Elöljáróban még annyit érdemes leszögezni, hogy
e sorok írója szerint a kormány nem akar kilépni az Európai Unióból, nem akarja lecserélni a nyugati szövetséget egy keleti konglomerátumra,
s pláne nem óhajt kikerülni a NATO kötelékéből. Ha úgy tetszik, Európáért, s nem Európa ellen fogalmazza meg néha engesztelhetetlennek tűnő kritikáját. Kibeszél a klubból? Olykor igen, de véleményem szerint nem a bomlasztás szándékával.
A már említett viták során persze tapasztaltam, hogy ez korántsem evidencia. Ettől még lehet igaz.
Na de jöjjön az egyszerűsítés!
Mit mond, javasol, szorgalmaz a kormány az egyelőre láthatóan kisebbségben lévő álláspontjával Európával kapcsolatban?
Röviden és tömören: az EU találjon önmagára, köteleződjön el a növekedés és a gazdasági szuverenitás mellett, ne számolja fel a tagállamok szuverenitását és ne vágja el magát amerikai kérésre a világ keleti felétől kereskedelmi szempontból!
Alapvetően ne bevándorlókkal, hanem a hagyományos családok és a gyermekvállalás támogatásával próbálja legyűrni a demográfiai krízist! Ja, és mondjon nemet az elfajult genderideológiára!
Nem elhanyagolható eleme ugyanakkor a magyar álláspontnak, hogy az mindig a magyar nemzeti érdekhez igazodik. Legalábbis arra hivatkozik, azt tekinti alapnak. Vagyis minden, amit Európával kapcsolatban akar, a kormány szerint egyúttal Magyarországnak is jó. Bizonyos önszervezési jogokhoz pedig körömszakadtáig ragaszkodik.
Ezzel szemben mit mond az ellenzék, egész pontosan annak egy jó része? Mi az ajánlat ezen a téren összességében a regnáló hatalommal szemben?
Az első és a legfontosabb: amit Nyugaton és/vagy Brüsszelben akarnak, az a norma. Hogy az ettől az alapvetéstől való eltérés milyen következményekkel járhat, azt jól mutatja, amit az ellenzéki oldalon esetlegesen megjelenő EU-kritikus hangok gazdái kapnak, például Ungár Péter vagy korábban Schiffer András.
Elvtársak, ilyet nem lehet!
Az Európai Bizottság és intézménytársai, így a kissé elszabadult Parlament döntései kvázi megfellebbezhetetlen, támadhatatlan, kifogást nem tűrő aktusok – legalábbis erre a következtetésre juthat az, aki mondjuk a DK vagy a Momentum megnyilvánulásait tekinti át a témában. Szó se róla, az sem igaz, hogy Brüsszelben csak rossz döntések születnek, ám hadd ne soroljuk már bármiféle kifogás nélkül a jók közé az összeset!