– Az üzleti életben mindig a hozzáadott értékre kell figyelni. Lehetsz kozmopolita – a kozmosz, a világegyetem polgára –, de nem leszel látható, ha nincs saját hozzáadott értéked. Márpedig nekünk van hozzáadott értékünk. Ha belépünk például a Zene Házába, amelynek tervezője egy japán építész volt, vagy a Néprajzi Múzeumba, akkor ott is azt láthatjuk, hogy sok a magyar műtárgy, de még több a nemzetközi. Ha valaki eljön a Szépművészeti Múzeumba, itt például ez egy német kiállítás. Ön például Sydneyben tanult. Odautazott, és ott azt kérdezték: „kicsoda maga?” És Ön azt felelte, hogy „német vagyok Lipcséből” vagy Düsseldorfból, vagy máshonnan. Rendben, de kicsoda Ön egy ausztrál ember számára? És akkor Ön azt mondja, hogy Goethe, Beethoven, Brahms vagy akár Mozart. Erre pedig azt mondják, rendben, de kicsoda maga emellett még? És akkor elkezd beszélni T. S. Eliotról vagy Botticelliről és másokról. Kulturális létünk tehát mindig egy ötvözet, ugyanakkor mindig önmagunkkal kell kezdenünk. Ki kell fejezned önmagadat, mert ha nem tudom, ki vagy, akkor nem leszek képes viszonyulni hozzád. Londoni nagykövet koromban tapasztaltam: a londoni konnektorok különböznek a kontinentális európaiaktól. Ha pedig jó diplomata vagy, akkor találnod kell egy olyan szerkezetet, ami átalakítja az otthoni készülékedet, hogy be tudj illeszkedni. De először kell, hogy legyen sajátod. Ha tehát gazdagítani akarsz másokat, akkor először is meg kell mutatnod magad. A lélektanban ennek a szabályszerűségnek a megfelelője az, hogy ha folyamatosan mosolyogsz valakire, akkor egy idő után az illető visszamosolyog rád. De először is neked kell mosolyognod.
– Az Európa kulturális fővárosa cím lehetőséget biztosított Magyarország számára, hogy üzenjen Európa többi részének. Mi volt az üzenet?
– Az üzenet az elődök iránti tisztelet. Veszprémet az első szent magyar király, István alapította, akinek a felesége egyébként német volt, és ez a város a püspöki székhelyre és a kulturális örökségre épül. Majd az eltelt évezred során létrejött itt egy kiváló egyetem, tehát az örökségen felépült egy modern város, amely ugyanakkor felkészült a jövőre. Ezért is alkalmas Veszprém arra, hogy Európa kulturális fővárosa legyen. S mindez meg is látszik, hiszen több mint 200 millió eurót fektettünk ebbe, aminek mintegy fele ment infrastrukturára, a többi pedig magukra a programokra. A turizmus, a programok és a bruttó hazai termék növekedése tekintetében mindez meg is mutatkozik, és így fenntartható. Ami pedig a számos épületet illeti, mi számos új építészeti alkotást hozunk létre, de emellett újjá is építünk, helyreállítunk mindent. Éppúgy, mint Kelet-Németországban, ahogyan Nyugat-Németország tette. Bár Önöknél a keletnémetek fizették az adót, amelyből kivitelezték. Veszprémben a múlt tiszteletének és a jövőre való felkészülésnek a szerves összhangját mutatjuk meg. Ilyenek, ezek vagyunk mi, magyarok.
– Ha Orbán Viktor úr beszédeit hallgatjuk, ezekből az derül ki, hogy a magyar identitás megőrzése rendkívül fontos. Ez alapján óhatatlanul felvetődik a kérdés: ez az identitás valóban veszélyben van?
– A modern korban az új technológiákkal – és erről rengeteg tanulmány született – még egy kis családon belül is nagyon nehéz a szülőknek versenyezni a kütyükkel, amiket a gyerekek néznek. Szülőként pedig hatással lehetsz arra, hogy mit tartanak értékesnek vagy kevésbé értékesnek, esetleg akár rossznak. Sőt, szülőként ilyen értelemben hatnod is kell a gyermekedre. Nos, ebben az értelemben a modern technológiák miatt nem csupán a magyar identitást fenyegeti veszély. Van egy új kezdeményezés, a dél-koreaiak az ENSZ-szel közösen új programot indítottak, amely a világhálós tartalomszolgáltatás visszafordíthatatlan hatását vizsgálja. Ez még csak most indult, de szerintem nagyon ígéretes, tennünk kell valamit. Ám a probléma az, hogy vannak dolgok, amelyek visszafordíthatatlanok. Tehát, amit Ön fenyegetésnek mond, én azt inkább veszélynek nevezném. Ha nagyon leegyszerűsítve megnézzük a különböző országokat, akkor az amerikai tudóst, Joseph Nye-t idézhetném, aki úgy vélte, hogy az országok közötti verseny három területen zajlik. Az egyik a gazdasági: a bruttó hazai termék, az egy főre jutó GDP. A másik a katonai, amelyre a szomszédunkban zajló orosz-ukrán háború is példa. A harmadik pedig a „finom hatalom”, a kultúra. Nos, Magyarország nem gazdasági szuperhatalom, bár önfenntartók vagyunk, és nem vagyunk katonai szuperhatalom se – habár a bruttó hazai termékünk 2%-át költjük haditechnikai eszközökre és fejlesztésekre –, de egy nagyon erős kulturális finom hatalmat örököltünk. Ez annak is köszönhető, hogy Magyarország az évszázadok során mindig is egyfajta olvasztótégely volt. A saját családomban is vannak németek, svábok; 800 évre visszamenőleg sok cigányunk is van, és ezer éve élnek itt zsidók, sok szláv és más nemzetiségű ember, egyszóval a nemzetek kereszteződésében helyezkedünk el. Amit ez kiad, az azonban nem gazdasági hatalom, nem is katonai hatalom, hanem a kulturális finom hatalom. Ezért értékes számunkra a kultúránk és a gondolkodásmódunk. És ahogy mi sem mondjuk meg más embereknek, más országoknak, hogy hogyan éljenek, úgy mi is fenntartjuk a jogot, hogy azt mondjuk: »Ez a mi életmódunk. Idejöhetsz, és itt élhetsz így, ha akarsz.« De csak messziről kritizálni, hogy miért élünk így vagy úgy, ez meglehetősen furcsa, és szerfelett modern ebben az értelemben.