Elmebeteg haverokat nem protezsálunk be a párt, majd a kormány közelébe
Azt, hogy egy minden eredetiséget nélkülöző, banánra fixálódott, agresszív hakapeszi tényezőnek tűnik, a NER tökéletesen megérdemli. Mi nem.
Magyarországon az iskola a világon szinte egyedülálló módon növeli a társadalmi különbségeket.
„Abban ugyanis kétségtelenül igaza volt Gulyásnak, hogy az integrációval problémák akadnak a közoktatásban. Csakhogy ezek a problémák valójában nem a roma gyerekekről, hanem az oktatási rendszerről állítanak ki bizonyítványt. A rendszer azonban nem azért működik rosszul – «eredménytelenül» – , mert cigány gyermekek is tanulnak benne, hanem azért, mert az oktatás számára amúgy is szűken mért forrásokból oda jut a legkevesebb, ahol a legnagyobb a szükség lenne rá, mindennek pedig leginkább a szegények – és indirekt módon a romák – az elszenvedői.
Ténybeli alapja egyébként sincs Gulyás kijelentésének: mint azt az általunk megkérdezett szakértő is elmondta, egyénekre lebontva nem lehet látni, hogy mennyire jár együtt az etnicitás a kompetenciamérés eredményeivel, csak azt, hogy a roma és nem roma diákok becsült aránya, valamint az iskolai átlagpontszámok hogyan járnak együtt.
Ezzel szemben tény, hogy Magyarországon az iskola a világon szinte egyedülálló módon növeli a társadalmi különbségeket ahelyett, hogy csökkentené.
A társadalmi szakadék szélesedését súlyos iskolai szegregáció kíséri: ma 10 roma diákból hat olyan iskolában vagy osztályban tanul, ahol ők vannak többségben; számos kirekesztő – általában egyházi – iskolában a bármilyen okból hátrányos helyzetűnek minősülő (alacsony jövedelem mellett alacsony iskolai végzettségű, esetleg munkanélküli szülőkkel rendelkező) gyermekek aránya legtöbbször 0, maximum öt százalék. Mindez nem ritkán azzal is együtt jár hogy a hátrányos helyzetű gyerekeket úgy különítik el speciális iskolákba és osztályokba, hogy ezt az értelmi képességük nem indokolná.
A Gulyás által is említett integráció tehát finoman szólva is döcög, csak ebből éppen hogy nem az következik, hogy a szegregált gyerekek a hibásak. Sokkal inkább arra a következtetésre kéne vezessen, hogy 3-4 évesen SNI-ssé vagy BTMN-essé minősíteni a gyerkeket, ezzel kiskoruktól beléjük nevele azt, hogy kevesebbet érnek, mint a társaik, talán rossz gyakorlat.”
Nyitókép: MTI/Balázs Attila