Az álhírek terjesztésével a vesztünkbe rohanunk: ijesztő gyakorlat terjed a közösségi oldalakon
Négyből három hírt anélkül osztanak meg a felhasználók, hogy elolvasnák. Íme, az álhírek terjedésének pszichológiája.
Hiába indította már el őszi műsorainak egy részét augusztusban a csatorna, a várt eredmény – azaz, hogy visszaveszik a vezetést riválisuktól, a TV2 Csoporttól – elmaradt, sőt, a TV2 mostanra jobban elhúzott, mint korábban.
Kapkodás jellemzi az RTL mostani műsorstruktúráját, miután kiderült, hogy az őszi nagy reménységük, a Voice című showműsoruk nem váltotta be a hozzá fűzött reményt. Médiaipari szakértők nem is értették, miért hozza vissza az RTL azt a formátumot, amelyről már 2012-ben bebizonyosodott, hogy nem működik Magyarországon. Akkor a TV2-n jelentkezett egy „fotelos” zenei műsor, amiből az akkori gyenge számai miatt nem is rendelt be többet a TV2.
Mostanra kiderült, a Voice nem bír a TV2-es ellenfelével, a Sztárban sztár leszek! című műsorral, mivel a legfontosabb célcsoportokban rendre alul marad, ami hatalmas presztízsveszteség az RTL számára, hiszen az eddig sikeres X-faktor című műsorukat áldozták be a Voicért. (Adatok szeptember 30-án: a 18-49 éves korcsoportban a Sztárban sztár leszek 20,5; a Voice 15 százalékot ért el.)
A sietség jól látható: az RTL, hogy próbálja menteni a menthetőt, a Voice elé tette A mi kis falunk című sorozat premierrészeit, száműzve ezzel a Fókusz Pluszt, de ez a sorozat sem hozott átütő eredményt. Ez azért is meglepő, mert a vígjátéksorozat eddig az RTL csodafegyvere volt, azonban úgy tűnik, hetek óta nem bír a TV2-es ellenfelével, a Mutasd a hangod! című zenei tehetségkutatóval. (Adatok szeptember 30-án: 15,1 százalék szemben a 12,2 százalékkal.)
Az RTL már úgy váltogatja a műsorok helyét és időpontjait, hogy azok már követhetetlenek a műsorújságokból.
Más napokon is jelentős lett a TV2 előnye. Gyengült a Cápák között vasárnap, hétköznap pedig közepes, olykor rossz eredményeket produkált A Konyhafőnök. Ez a műsor sem bírt már a TV2 gasztroműsorával, sőt, az utána következő valóságshow is veri az RTL-t. (A pénteki adásnak a 18-49-es célcsoportban több mint 5 százalékkal volt kevesebb nézője, mint a TV2-nek: 16,8 versus 11,3 százalék.)
A TV2 tehát egészpályán támadta le az RTL-t, amely úgy tűnik, nem tud felállni, s csupán az újabb őszi műsoraiban bízhat.
Forrásaink szerint sem az RTL-ben többen, sem a médiapiaci szakértők nem értik, miért a Konyhafőnökkel próbálkozott újra az RTL, azok után, hogy az előző évad is kifejezetten gyenge számokat hozott a csatornának.
De az sem világos, hogy az RTL miért tesz erős, saját gyártású sorozatokat (lásd: A Király, Valami Amerika) a streaming felületére, ami 2023 őszén nem jövedelmező, sokkal több a kiadás, mint a bevétel, hiszen az előfizetői számaik nem indokolnak ekkora befektetést.
És ott van még a jövő szezontól megvásárolt Bajnokok Ligája közvetítési joga, amelyhez nagyon komoly stratégia és üzletpolitika kell, hogy ne legyen veszteséges a futballmérkőzések közvetítése.
Mindenesetre az RTL-nek nagyon rosszkor jöttek ezek a számok,
hiszen jelenleg is zajlanak a jövő évi reklámtárgyalások, ahol rosszabb alkupozícióból indulhat a csatorna, mivel már nem piacvezetők.
Nyitókép: RTL / Facebook