Az ukrán tranzitdíj áll az üzemanyagár növekedése mögött
2023. szeptember 14. 14:42
Az év végi egy számjegyű infláció elérése ugyanakkor nincs veszélyben
2023. szeptember 14. 14:42
6 p
2
26
87
Mentés
Valamivel 16 százalék felett lehet az idei augusztusi infláció, a vártnál magasabb adat elsősorban a hazai üzemanyagárak alakulásához kötődik – írta elemzésében a Világgazdaság.
A környező országokat összehasonlítva Magyarországon az egyik legmagasabb az üzemanyagok ára jelenleg, a legfrissebb adatok alapján a hazai benzinkutakon a 95-ös benzin literenkénti ára 643 forint, kizárólag Szlovákiában (666 Ft) és Ausztriában (658 Ft) magasabb a benzinár ennél. A környező országok közül a legkevesebett Romániában (563 Ft) és Bulgáriában (547 Ft) kell fizetni az üzemanyagért.
A hazai benzinár 31 forinttal haladja meg a környező országok benzinárának átlagát.
A gázolaj literenkénti ára hazánkban 40 forinttal haladja meg a vizsgált országokban tapasztalható átlagárat, így a magyar piaci ár a második legmagasabb . A hazai 651 forintos literenkénti árnál csak Ausztriában kell többet fizetni (665 Ft). A dízel literenkénti ára Lengyelországban (557 Ft) és Bulgáriában (545 Ft) a legalacsonyabb.
Az elemzés szerint az elmúlt időszakban tapasztalt üzemanyagár-emelkedés mögött több tényező húzódik meg.
Egyrészt nemzetközi folyamatok (Oroszország és Szaúd-Arábia termeléscsökkentése) másrészt Magyarországot érintő, országspecifikus tényezők.
Ezek között kiemelkedik az ukrán és horvát vezetékhálózat tranzitdíjának növekedése:
augusztusban meredeken emelkedtek az árak Magyarországon (a MOL elmondása szerint a piaci benchmark ötszörösét fizetik a szállításért Horvátországban, és három és félszeresét Ukrajnában)
a forint gyengülése a dollárhoz képest
az orosz olaj árelőnye csökkent a Brenthez képest.
Ahogy a VG egy másik cikkében is kitér rá: a Mol százhalombattai finomítója Ukrajnán és Horvátországon keresztül jut nyersanyaghoz a Barátság és az Adria (Janaf) csővezetékeken keresztül. A szállításért az ukránok és a horvátok is díjat számolnak fel. Ezzel nincs is gond, hiszen ez bevett gyakorlat a piacon.
Csakhogy a két ország az idén brutálisan megemelte a tranzit díját.
Ukrajna júniustól tonnánként 17, augusztustól 21 eurót számít fel. E korábban 13,6 euro volt, a háború előtt pedig mindössze 9. Tehát csak ezen a csővezetéken háromszoros drágulás ment végbe másfél év alatt. És ha ez nem lenne elég, a horvátok is vérszemet kaptak, miután az Adria csővezeték tranzitdíjáról szóló szerződés 2022 végén lejárt.
Ahogy az elemzés rámutat,
a járműüzemanyag áralakulása érdemben befolyásolja a hazai inflációt,
hiszen a súlya a fogyasztóiár-index számításában meghaladja a 8 százalékot.
2023 augusztusában az előző év azonos időszakához képest 31 százalékkal magasabb volt az üzemanyag ára, ami mintegy 0,8 százalékponttal növelte az inflációt. Az előző hónaphoz képest is látványos emelkedés volt tapasztalható, hiszen júliushoz képest több mint 8 százalékkal alakultak magasabban az árak a benzinkutakon. Ebből fakadóan a várt 16 százalékos augusztusi infláció magasabb, 16,4 százalék lett.
Az üzemanyagok áralakulása miatt az év végi egyszámjegyű infláció ugyanakkor nem került veszélybe,
de ezt lehet, hogy októberben még nem érjük el – írta elemzésében a VG.
Nyitókép: a MOL egyik benzinkútja Salgótarjánban (Fotó: MTI/Komka Péter)
Az infláció az előzetes kormányzati jelzéseknek megfelelően kedvező, alacsony szinten maradt októberben – állapította meg a legfrissebb adatokhoz fűzött kommentárjában a nemzetgazdasági miniszter.
Októberben az elemzői várakozásokat alulmúlva, éves szinten 3,2 százalékra mérséklődött az infláció. Az árcsökkenések a szolgáltatások terén erősítették az infláció fékeződését, miközben az üzemanyagok ára is alacsonyabb, mint egy éve. A következő hónapokban a drágulás üteme enyhén gyorsulhat, de a jövő év elejétől újabb csökkenés várható, ami 2025 nyarára a jegybanki 3 százalékos célérték elérését vetíti előre – értékeli a KSH friss adatait a Makronóm Intézet elemzője.
Felpörgették az inflációt, elszállt a költségvetés hiánya, leállt a növekedés, a versenyképességet lenullázták a forint árfolyamát összerogyasztották, cserébe loptak sokat.
Oroszország legkeményebb nője nem sokat teketóriázott: Elvira Nabiullina, a nemzeti bank elnöke rekordmagasra, 21 százalékra emelte a jegybanki kamatot. A cél változatlanul a katonai kiadások miatt berobbant infláció leküzdése.
Szeptemberben a friss KSH-adatok szerint az infláció elérte a jegybanki 3 százalékos célt, részben az üzemanyagárak 9,5 százalékos éves csökkenésének köszönhetően. A kőolaj világpiaci ára viszont a közel-keleti konfliktus miatt 70-ről átmenetileg 80 dollár fölé ugrott, ami jelentős hatással lehet az üzemanyagárak alakulására a következő hónapokban is – jegyzi meg a Makronóm Intézet elemzője.
„Veled vagyunk, Ádám, gyógyulj meg hamar!” – írták a németek a közösségi oldalakon.
p
0
4
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 87 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gonella
2023. szeptember 14. 19:54
hát a krím elfoglalása is így kezdődött. ott az ukik önkényesen elkezdték emelgetni szevasztopoli hadikikötő bérleti díját!
no valjon ki súgott nekik! IGEN!
most velünk baszakodnak a tranzitdíjjal. no, valjon ki súg nekik?
IGEN! eltaláltátok