Mi a baj a budapesti közlekedéssel?
Lassan tetőpontjára hág az autósok és kétkerekűek közötti ellentét Budapesten. A fővárosban egyre nehezebb gépjárművel közlekedni. Megpróbáltunk utánajárni, mi vezetett idáig.
Egyre több irányból hallani, hogy közlekedési tárca megváltoztatja a szabályokat és az 50 köbcentiméter alatti robogókra is kötelezővé tennék a rendszámokat, a hivatalos megerősítés azonban még várat magára.
A Levegő Munkacsoport blogbejegyzésében érvelt amellett, hogy a jövőben kizárólag rendszámmal lehessen közlekedni az ország útjain. Lukács András, a szervezet elnöke azon az állásponton van, hogy a robogók rendszámának bevezetése azzal járna, hogy több százezer robogó jutna a roncstelepre, amit üdvözlendőnek tart, mivel többségük nem felel meg az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolásnak.
A jogszabály értelmében az 50 köbcenti lökettérfogat alatti segédmotoros kerékpárok, magyarul robogók teljesítménye nem lehet nagyobb négy kW-nál, azaz öt lóerőnél, amelyik megfelel a kritériumoknak, nem szükséges rájuk rendszámot intézni. A felhasználónak ez könnyedség, mivel nem kell forgalmit csináltatni, a kötelező biztosítás meglétét igazoló irat felel meg annak.
Ezt is ajánljuk a témában
Lassan tetőpontjára hág az autósok és kétkerekűek közötti ellentét Budapesten. A fővárosban egyre nehezebb gépjárművel közlekedni. Megpróbáltunk utánajárni, mi vezetett idáig.
A főváros útjait járva napi szinten bele lehet futni olyan motorokba, melyek már szabad szemmel láthatóan nem ötven köbcentisek, tulajdonosuk ennek ellenére vagy levette meglévő rendszámát vagy nemes egyszerűséggel anélkül használja, sosem volt neki. Nem kell sokat gondolkodni, hogy az ember rájöjjön, a motoros azért használja így járművét, mert egy-egy szabálysértést könnyebben megúszhat, hiszen azonosítása rendszám hiányában rendkívül nehéz a hatóságok számára. Aki most hirtelen arra gondol, hogy gyorsan leszereli a rendszámot, annak érdemes átgondolnia, hogy lebukás esetén sok tízezres bírsággal sújt le a rendőrség.
Szomorú statisztikával állt elő tavasszal a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége, a szervezet közleménye szerint a kisrobogósok többsége szabálytalanul, biztosítás nélkül használta járművét. Pontos adat nem elérhető, de nagyságrendileg 650 ezer segédmotoros kerékpárként üzemelő 50 ccm-es robogó szeli az utakat, ennek ellenére az MNB legfrissebb biztosítási statisztikái alapján csak 298 ezer kötelező biztosítást kötöttek a tulajdonosok.
Őket vélhetően nem az ár riasztja el, ugyanis különböző tényezőktől függően éves szinten 6-8 ezer forintért lehet már kötelezőt kötni a járműre. Az FBAMSZ is megjegyzi, a biztosítás meglétével ki lehet kerülni az esetleges közlekedési bírságokat, valamint balesetokozás esetén is védve van a tulajdonos.
Az akkori közleményük szerint a biztosításkötés elmulasztásának oka az, hogy sokan a mai napig úgy tudják, nem kell biztosítás kötni, amennyiben nincs rendszáma a járműnek. Az sem mellékes, hogy ha nincs biztosítás a vétkes járművön, a károkozónak saját zsebből kell megtérítenie az okozott kárt. A károsultnak első körben a károkozó helyett a Magyar Biztosítók Szövetsége fizet, aki később behajtja a károkozón a kárösszeget.
A Levegő Munkacsoport szerint amennyiben rendszám-kötelessé válnának a robogók, akkor több százezer jármű kerülne a roncstelepre, az elégtelen műszaki állapotok miatt: kiemelik, hogy a két és fél éve érvényben lévő uniós szabályok alapján újonnan csak Euro 5-ös vagy jobb besorolású robogót szabad újonnan forgalomba helyezni, itt pedig sok kétkerekű elvérezne.
Olyan magyar kormány azonban nem létezik, amely merné kivívni a – becslések szerint – mintegy félmillió robogótulajdonos túlnyomó többségének (és családtagjainak) a haragját. Ezért a rendszámozás csak fokozatosan történhet, az alábbiakban erre teszünk javaslatot”
– emelték ki.
Lukács András kiemelte, hogy fontos egy távoli határidőt kiszabni, hogy minden érintettnek legyen ideje felkészülni a váltásra. Állítása szerint, amennyiben a céldátumot tíz évben határoznák meg, akkor
a legrégebbi olyan robogó, amely nem felel meg az Euro 5-ös előírásnak, már 12 éves lenne, vagyis bőven amortizálódott.
A Levegő Munkacsoport azt is szorgalmazza, hogy a mindenkori kormánynak támogatnia kéne az elektromos robogók beszerzésének támogatását, amihez olyan követelmény is társulhatna, hogy kötelező rendszámozni azokat forgalomba helyezés esetén.
Kerestük az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályát, tervezik-e, hogy kötelezővé teszik a rendszámot az érintett csoportba tartozó motorokra és ha igen, mi ennek a bevezetésének dátuma, azonban nem érkezett válasz levelünkre.
Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Róka László