Elstartolt az árfigyelő
Nyilvánosan összehasonlíthatók a Lidl, az Aldi, a Spar, a Tesco, az Auchan és a Penny árai is.
A versenyhivatal szerint kemény verseny alakult ki az üzletek között, a látogatók saját bevásárlólistát állíthatnak össze, melynek a kosárértékét naponta figyelhetik.
A vásárlókra sokkszerűen ható bolti árak ellen már korábban keresztes hadjáratot indított a kormány. Kezdetben árstopot vezetett be néhány termékre, majd július elsejével meghirdette az árfigyelő rendszert azzal a céllal, hogy árversenyt alakítson ki az üzletek között. Ennek eredményeképp hat kiskereskedelmi lánc, mintegy 1200 boltjában hasonlíthatják össze a napi fogyasztói árakat a látogatók.
Ezt is ajánljuk a témában
Nyilvánosan összehasonlíthatók a Lidl, az Aldi, a Spar, a Tesco, az Auchan és a Penny árai is.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online rendszer sikeresnek bizonyult. A júniusban mért 29,3 százalékról 23,1-re mérséklődött az élelmiszerinfláció júliusban az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. A több mint 6 százalékpontos csökkenéshez a kormányzati intézkedések mellett az árfigyelő is hozzájárult. A legfrissebb (múlt pénteki) adatok szerint a 62 termékkategóriából 50-ben, átlagosan 6,9 százalékkal csökkentek az átlagárak a rendszer indulása óta. Az élelmiszerárak csökkenésének 0,6 százalékpontos inflációcsökkentő, valamint mintegy 1,9 százalékpontos élelmiszerinfláció-csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
A múlt heti kormányinfón Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő bejelentette, hogy kibővítik a szolgáltatást.
Ez meg is történt, többfunkciós, szabadon összeállítható, megosztható bevásárlólistával bővült az online árfigyelő – közölte Rigó Csaba Balázs, a nemzeti versenyhatóság elnöke a GVH Podcast csatornáján. Az új funkció tovább fokozhatja a piaci versenyt, így várhatóan folytatódik az élelmiszerárak csökkenése, ami hozzájárul az infláció letöréséhez.
Mostantól az árfigyelő már arra is lehetőséget ad, hogy a látogatók saját bevásárlólistát állítsanak össze, melynek a kosárértékét naponta figyelhetik. Így nem kell többé sok időt tölteni a szokásos bevásárlás előtt az árak összehasonlításával, mert a rendszer minden szükséges információt egy helyen biztosít. Fejlesztik a megjelenítés, illetve a szolgálatás térképes funkcióját is, lehetőség lesz például csak a környékbeli boltok termékeire szűrni, illetve
a tervek között szerepel az árfigyelő hivatalos mobilapplikációjának kifejlesztése is.
Az árfigyelőt létrehozó munkacsoport – a fogyasztói visszajelzéseket is figyelembe véve – folyamatosan dolgozik a további funkcionális fejlesztéseken. Ennek már csupán azért is van értelme, mert a Pulzus Kutató augusztus elején publikált felmérése szerint már az első hónapban több mint hatmillióan értesülhettek az árfigyelőről, és a felmérésben megkérdezett 18 évnél idősebb válaszadók 15 százaléka használja a rendszert. A honlapot eddig mintegy 1,2 millióan látogattak meg, akik egyre több időt, már átlagosan 4 perc 10 másodpercet töltenek el az oldalon.
A funkcionális fejlesztésekkel párhuzamosan hamarosan tovább bővülhet a rendszerben szereplő termékek köre is.
Ennek meghatározása során a munkacsoport kiemelten fókuszál a speciális diétát követők, illetve különböző ételallergiákkal élők speciális igényeire, valamint a kisgyermekes családok által gyakran vásárolt termékekre. Az új funkció az egyes üzletek árainak a korábbinál is jobb átláthatóságával további napi versenyre ösztönözheti a kereskedelmi láncokat, így jelentősen hozzájárul az infláció fokozatos csökkentéséhez – állítja a GVH.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán