Az ársapka nem fékezi eredményesen az inflációt, mivel torzítja a piacot – mondta el a HVG-nek Heiszler Gabriella, a Spar Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. „Közismert példa a trappista sajté: ha a támogatott tej iránti nagyobb kereslet miatt kevesebb a tejzsír a piacon, durván megdrágul a sajt és a túró” – magyarázta.
A Spar nem csupán Magyarországon van jelen, így külföldi tapasztalatát is elárulta. Máshol is belenyúlnak a kormányok a válság miatt a gazdaságba, de „nem úgy, hogy a teljes veszteség a kiskereskedelemben csapódik le. (…) Másutt az árszabályozás a termelési-értékesítési lánc egészére vonatkozik, a termelőtől a nagykereskedőkön át a boltokig. Szétterítik a veszteséget az ágazat szereplői között. Egyszersmind együttműködésre veszik rá őket, amiről nálunk szó sincs” – mondta.
Heiszler a Spar mennyiségi korlátozásairól azt mondta, nem azért vezették be őket, mert pánikvásárlástól tartanak, hanem mert „ha valaki például büfét üzemeltet, és eddig a nagykereskedőtől vásárolta meg a cukrot, az étolajat, a csirkemellet, tőlük ma dupla áron kapja meg. (…) A mennyiségi korlátozással igyekszünk elérni, hogy a háztartásoknak is jusson az ársapkás termékekből.”
A nyitókép illusztráció. Fotó: ARTUR WIDAK / NURPHOTO / NURPHOTO VIA AFP