Alkotmányos követelményeket szolgál a választókerületi rendszer arányossá tétele
Elemzést adott ki az Alapjogokért Központ.
A 2023-as költségvetés decemberi véglegesítésekor kibővülhet a fiatalok személyijövedelemadó-mentessége a gyermeket vállaló 25–30 év közötti nőkkel – jelentette be a miniszterelnök az Országgyűlés őszi ülésszakának nyitónapján. Megvizsgáltuk, mi indokolja ezt a lépést, s kinek lesz jó!
Szalai Piroska írása
Hazánkban a gyermeket vállaló édesanyák átlagos életkora 30 év, s közben az első gyermek is átlagosan 28 év felett jön. Ez utóbbi a rendszerváltáskor még 23 év körül volt. A magyar anyák az uniós átlagnál még egy évvel fiatalabb korban szülnek, de ez sajnos nem vigasztalhat bennünket.
Hazánkban 2020-ban a szülések 46%-át adták a 30 év alatti nők, ami ugyan az 5. legnagyobb arány az unió tagállamai között, ahol az átlag 39%, de a rendszerváltáskor mi még 80% feletti voltunk.
A szülő nők harmadának van felsőfokú végzettsége. Az elmúlt évtized születésszám-növekedése a közép- és felsőfokú végzettségű anyáknál történt. Folyamatosan növekszik a fiatal, legaktívabb termékeny korban levő nők iskolai végzettsége.
Figyelemre érdemes tény, hogy 2008-2011 közötti tízezer körüli születésszám-csökkenés együtt járt a foglalkoztatott és házas anyák szüléseinek 11 ezres csökkenésével.
Mindennek a hátterében fontos figyelemmel lenni arra, hogy míg 2010 körül az unióban nálunk volt a legnagyobb szegénységi többletkockázata a gyermeket nevelőknek a gyermektelen háztartásban élőkhöz viszonyítva, addig 2019-től már a kisebb a szegénység vagy társadalmi kirekesztődés kockázatával élők aránya a gyermekeseknél, mint a gyermekteleneknél.
Ott születnek meg a tervezett, várt gyermekek, ahol a szülők megfelelő anyagi biztonságban érzik magukat, és a következő pár évre az anyagi kilátásaikat is megfelelőnek ítélik. Ezért fontos, hogy a pályakezdők nagyobb figyelmet, több segítséget kapjanak, hogy ezt a biztonságérzetet már a huszas éveikben járó anyák is elérjék. Erre igazán jó eszköz lehet az adókedvezmény kiterjesztése az ő esetükben a mostani 25 évről 30 évre.
A 2014-ben bevezetett GYED extra adta meg azt a lehetőséget az anyáknak, hogy a gyermek fél éves korától a GYED és a GYES mellett is korlátlanul munkát is vállalhatnak, ha a család úgy dönt. Már jogi akadálya nincs, nem kell lemondani sem a GYED-ről, sem a GYES-ről. Azóta jóval több, mint 200 ezer anya élt is a GYED melletti munkavégzés lehetőségével. Az utóbbi években a GYED-en levő anyák harmada dolgozik is.
Becslésem szerint közel 120 ezer olyan nő lehet, aki 25-30 év közti és van gyermeke. Ha a harmaduk dolgozik a GYED mellett, a gyermek nagyobb korában pedig még több, akkor legalább 40 ezer anya lehetne jogosult e tervezett kedvezményre, azaz
akkor, amikor a háborús infláció a családi kassza újratervezését követeli meg.
Kétszer ad, aki gyorsan ad – tudjuk a magyar mondásból, s ez most a családok esetében is beigazolódhat. Szurkoljunk, hogy a kormány meg tudja valósítani a tervét!
A táblázatban kiszámoltuk egy olyan anya esetét, aki a szülés előtt átlagkeresetű volt, ami a legfrissebb KSH adatok szerint bruttó 500 ezer forint havonta, s a szülés előtt 332,5 ezer forintot kapott kézhez.
A szülés után a gyermek fél éves koráig a csecsemőgondozási díja a korábbi fizetésének 100%-a az idén már, s ebből adót kell fizetni, de járulékot nem vonnak tőle. Ha az anyának első gyermeke született, akkor 1 gyermek után érvényesítheti a 10.000 Ft-os adókedvezményt is.
A gyermek fél éves korától két éves koráig járó GYED a korábbi fizetésének 70%-a, de maximum a minimálbér 140%-a. A példában még az idei minimálbérrel számoltunk, s mivel az anya fizetésének 70%-a több a GYED maximumnál, így a 280 ezer forintos GYED-et kapja várhatóan, amiből 10%-os TB járulékot és adót is kell vonni. Így a nettó GYED 220 ezer Ft-ra jön ki.
Ha a család úgy dönt, hogy él a GYED extra adta lehetőséggel, s annyi idős munkát vállal, hogy kiegészítse a jövedelmét a szülés előtti szintre („A” eset a fenti példában), akkor a tervezett adókedvezménnyel jövőre elegendő heti 11 órát dolgoznia (4+4+3 órát egy héten pl.), míg idén még 14 órát kellene. Jövőre 21 ezer forint havi, azaz 252 ezer forint éves SZJA kedvezménnyel számolhatna a család.
Ha félmunkaidős állást vállal, akkor már 37,5 ezer forint lenne a kedvezmény mértéke havonta, s közel félmillió – 450 ezer – forint egy évben („B” esetben).
S a teljes munkaidős állás esetében havi 75 ezer, éves 900 ezer forinttal több bevétele lesz a családnak („C” esetben).
Megjegyzendő, hogy idén a 25 év alattiak – s nemcsak az anyák – havi 433,7 ezer forintig, a múlt évi átlagkeresetig adómentesek, így havi 65 055 Ft megtakarítást is elérhetnek, ami éves 780 660 Ft-ot is elérheti.
E terv megvalósulása esetén a 25-30 éves anyák is jogosultak lesznek e kedvezményre.
A Szerző munkaerőpiaci szakértő
Nyitókép: Pixabay