Mennyi az ukrán katonák átlagéletkora? Meg fog lepődni a válaszon!
Kanada ukrajnai nagykövetének ismeretei szerint az ukrán haderő egyre „öregebb”.
Újra jelentkezik a LikeFight, a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozatunkban ezúttal a február 25. és március 3. közötti időszakot, az orosz-ukrán háború első hetét vizsgáltuk.
Béres Sándor írása
***
A LikeFight adatait és elemzését a Nézőpont Intézet szolgáltatja.
Az orosz-ukrán háború teljesen újra tematizálta a hazai közéletet, minden erről a tragikus konfliktusról szól. Az első hét Facebookos interakciószámai alapján soha nem látott szakadék nyílt a jobboldal és a baloldal között, a magyarok egyértelműen és jelentős mértékben Orbán Viktor és a Fidesz álláspontjával azonosulnak. Ezt jól szemlélteti az Orbán Viktor 879 ezer interakciója és Márki-Zay Péter 261 ezer interakciója közötti különbség.
A jobboldal és a baloldal háborúhoz való hozzáállása között markáns különbség mutatkozik: amíg az ellenzék a kormány minden lépését támadó, kritizáló, konfliktuskereső utat választotta kommunikációjában, addig a jobboldal a higgadt, visszafogott, pragmatikus kommunikációt választotta, a háborúból való kimaradásra helyezte a hangsúlyt.
A pártok versenyében a Fidesz ismét magabiztosan előzte a baloldalt, de a valódi meglepetés az, hogy a pártok listáján nem is kevés interakcióval második lett a Kétfarkú Kutyapárt, ami egyértelmű jele annak, hogy a baloldal háborús kommunikációja táboron belül is kiábrándulást okozott, és sokan a korábbi viccpárt oldalán találták meg, amit kerestek. Az online adatok alapján ilyen komoly esélye még nem volt a Kutyapártnak bekerülni a parlamentbe.
Közel 880 ezres interakciószámot tudott felmutatni egy hét alatt Orbán Viktor, az aktivizálás mértékét jól szemlélteti, hogy a baloldal első öt helyezettje – beleértve Márki-Zay Pétert is – összesítve sem tudott ilyen mértékű online mozgósítást elérni.
Szintén kiugró eredményt produkált Szijjártó Péter, aki minden hírre gyakorlatilag azonnal reagált, ezáltal óriási figyelem és elismerés övezi online jelenlétét, mindezt az általa elért 669 ezer interakció is alátámasztja.
A jobboldali TOP10-ből érdemes még kiemelni Tilki Attilát, akinek választókerülete a magyar-ukrán határ mentén helyezkedik el. A környék mindennapjait most alapvetően határozza meg a menekülthullám kezelése és a segítségnyújtás, Tilki pedig folyamatosan jelen van a terepen, így országosan is jelentős eredményt tudott elérni.
A baloldali TOP10-ben jóval kisebb számokat láthatunk, pedig Márki-Zay Péter első helyéhez és 261 ezer interakciójához nagyjából 10 millió forintos Facebook-költés is társul. A baloldali háziversenyben Karácsony Gergely felzárkózása lehet érdekes olvasóink számára.
A baloldali politikusok rossz teljesítménye mellé további kellemetlen adat is társul: Márki-Zay Péter bejegyzésinek közel 13 százalékára nevetéssel reagálnak az emberek. Orbán Viktor esetében ez épphogy meghaladja az 1 százalékot ez a szám.
A kormány Facebook-oldala érthető módon ismét megelőzte a pártokat, a hivatalos és hiteles tájékoztatás ismét a legjelentősebb interakció-termelő szempont volt a héten.
A pártok közül második helyre került a Kétfarkú Kutyapárt, ami a baloldali összefogás összes pártját maga mögé utasította, látható igény mutatkozik a létezésükre a baloldali szavazók részéről.
Egy héttel korábbi elemzésünkben is elég jelentős (71:35) arányú győzelmet aratott a jobboldal a választókerületekben. Most viszont sikerült tovább erősítenie a Fidesznek, immár 77 választókerületben végeztek első helyen a jobboldal jelöltjei. Ez nagyon fontos mutató, hiszen itt láthatjuk, hogy milyen hatékonysággal vannak jelen a különböző politikai tömbök a választópolgárokhoz legközelebb eső politikai színtéren.
Magabiztos jobboldali győzelemmel zárult az elmúlt hét a véleményvezérek között is. A jobboldalon a megafonosok szereztek dobogós helyeket, a baloldalon pedig a Gyurcsány-érdekkör dominált, számaik azonban messze elmaradtak a jobboldaltól.