Világsztárok gazdagítják a nyári Fesztivál Akadémia Budapest idei programját
2021. május 31. 09:50
Hamarosan végre személyesen vehetünk részt a nyár legjelentősebb kamarazenei fesztiválján, a Kelemen Barnabás és Kokas Katalin által alapított Fesztivál Akadémia Budapest hangversenyein. A három év szünet után újjáalakult Kelemen Kvartett mellett számos világsztár játékát hallhatja a közönség a július 16-ától induló tíznapos rendezvénysorozaton. Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezetők kalauzolnak el a kínálatban.
2021. május 31. 09:50
p
6
0
1
Mentés
Várgedő Anna írása.
Családfák mottóval tárja ki kapuit a július 16-ától 25-éig tartó klasszikus zenei fesztivál a közönség előtt. A hangversenyek, zenetörténeti előadások mellett izgalmas kerekasztal beszélgetések, képzőművészeti és fotótárlatok és további összművészeti kísérőprogramok várják az érdeklődőket.
Az alapító művészeti vezetők, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás a zeneszerzők, zenészek, előadói iskolák közötti századokon átívelő szoros kapcsolatra utalnak a mottóval. Kokas Katalin lapunknak elmondta: „Családi kötelékként éljük meg a művészbarátainkhoz fűződő kapcsolatot. A születési családunk mellett szoros barátságaink alkotják a tágabb értelemben vett családunkat. És a legszorosabb barátságok a zenében köttetnek, hiszen a színpadon, a próbákon teljesen kinyitjuk egymásnak a lelkünket.” Az eseményt ilyen értelemben tehát akár családi találkozónak is tekinthetjük.
És kik azok a művészek, akik részt vesznek ezen a találkozón? Bátran állíthatjuk, hogy a nemzetközi zenei élet krémje. Színpadra lép Gidon Kremer és együttese, a Kremerata Baltica, Joshua Bell, Patricia Kopatchinskaja, Vilde Frang, Baráti Kristóf, Nicolas Altstaedt, Várdai István, Fenyő László, Rados Ferenc, Jose Gallardo és még oly sokan mások, hogy meg sem próbáljuk felsorolni. A hangversenyek műsorán nagy zeneszerző-családok művei és a család ihlette darabok egyaránt szerepelnek, de megjelenik a komponisták közötti testvérféltékenység is, hiszen egyazon este hallhatja a közönség Wagner és Brahms műveit – fejtette ki Fazekas Gergely zenetörténész. Az újító Wagner és a kevésbé progresszívan alkotó Brahms követői között hírhedt feszültség ugyanis esetenként akár a másik zeneszerző premierjének megzavarásához vezetett.
A fesztivál művészeti vezetőit számos történet és élmény köti a fellépő művészóriásokhoz. Kelemen Barnabás elmesélte például, hogy
Gidon Kremer 2006-ban meghívta a Kelemen-Kokas házaspárt lockenhausi fesztiváljára,
ahol az előre megbeszélt műveken túl akár hirtelen ötlettől vezérelt műsorszámok is felkerülhettek a koncert napján, filctollal megírt programra. Ezek a benyomások is hozzájárultak ahhoz, hogy a művészpáros később szintén fesztivált alapított hazánkban. Kelemenék Joshua Bellhez fűződő barátsága 1997-ben egy salzburgi hídon köttetett spontán módon, és a találkozást számos közös fellépés követte. A fesztiválon idén első alkalommal színpadra lépő moldáviai Patricia Kopatchinskaja szintén távoli zenei „családtag”: egy semmeringi mesterkurzuson attól a Perényi Esztertől tanult, aki Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és most már fiuk, Gáspár mestere is.
A külföldről érkező sztárok mellett a programsorozat keretében először hallgathatjuk meg élőben a három év szünet után újjáalakult Kelemen Kvartett játékát is. A Kelemen-Kokas házaspárhoz decemberben csatlakozott Jonian Ilias Kadesha hegedű- és Vashti Mimosa Hunter csellóművész párosa. A vonósnégyes tagjait többek között a Rados Ferenc személyéhez fűződő kapcsolat köti össze. Az együttes a Bartók Tavasz keretében mutatkozott be: két online hangversenyen játszották el Bartók összes vonósnégyesét. Ezek a bonyolult, rendkívül magas szintű technikai felkészültséget és tökéletesen összeszokott együttest feltételező zeneművek egyáltalán nem szokványos debütáló darabok egy kvartett számára.
„Arcátlanul merész vállalkozás volt ez” – fogalmazott Kokas Katalin, aki úgy gondolja, hogy
ha nincs a koronavírus, biztosan nem a Bartók-kvartettekkel lépett volna újra színpadra a vonósnégyes.
A pandémia azonban lehetővé tette, hogy a két új tag Budapestre költözzön, ahol elképesztően kemény munkatempót szabtak ki maguknak. Nem kevesebb, mint napi hét-nyolc órát próbáltak hónapokon keresztül – Kati ráadásul előbb várandósan, majd a házaspár negyedik gyermekének újdonsült édesanyjaként.
„Nem mindegy, hogy kikkel vállalkozik az ember ilyen rengeteg időt és energiát igénylő közös munkára. Ha ilyen erős egyéniségeket öt-hat órára összezárunk a próbateremben, nem biztos, hogy mindenki »élve jön ki« onnan” – tréfálkoztak a művészek. De bebizonyosodott, hogy ez a formáció működik, szeretettel lelkesítik, segítik egymást a tagok.
Noha a Fesztivál Akadémia Budapest fontos pillére, a Nemzetközi Fehér Ilona Hegedűverseny az utazási korlátozások miatt 2022-re csúszik, az idén ősszel első alkalommal rendezik meg a Hubay Jenő Hegedűversenyt. A zsűri elnöki tisztét Boris Kuschnir hegedűművész, egyetemi professzor tölti be. A 8500 eurós összdíjazású megmérettetés a magyar versenyzők mellett a szomszédos országok és a V4-országok húsz év alatti hegedűseit várja, a jelentkezési felület már meg is nyílt a fesztivál honlapján. A döntőbe jutó fiatalok meghívást kapnak a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyre és a következő Fesztivál Akadémia Budapest mesterkurzusaira. A versenyekkel a szervezők a növendékek mellett a tanároknak is adni szeretnének. „Mi is pedagógusok vagyunk, a felmenőink is azok voltak. Tudjuk, hogy őrületes munka egy növendék versenyre való felkészítése. Ha a tanároknak lehetősége nyílik a verseny során beszélgetni, kapcsolódni, szakmázni és látni, hogy más tanárok növendékei hol tartanak, ez a tapasztalat tovább építi bennük az elhivatottságot és a szenvedélyt” – fejtette ki Kokas Katalin.
A művészekben buzgó alkotó energia a korlátozások alatt is utat talált magának. A Kelemen Kvartett újjáalakulása után nem sokkal létrejött a FAB Ensemble, amelynek tagjai a magyar zenészvilág elitjét képviselik. Összekapaszkodás volt ez - mesélte lapunknak Kokas Katalin -, hiszen a művészek szenvedtek otthon, és felismerték, hogy ha nem tesznek valamit, zenészcsaládjuk veszélybe kerül. Az ötlet nyomán szinte pillanatok alatt született meg a formáció. Tagjai azóta különböző felállásban számos hangversenyt adtak online, ezek egy része visszanézhető az interneten. A fesztiválon pedig élőben is meghallgathatjuk a művészek játékát.
A családfa tematikája oly sok szempontból aktuális a fesztivál szervezői életében, hogy alig hisszük el: a rendezvénysorozat koncepciója már egy évvel ezelőtt készen volt, és a külföldről érkező fellépők hiánya miatt kellett újragondolni, 2021-re halasztani a tervezett programokat. Azóta ugyanis nemcsak a kvartett-család tett szert új tagokra, hanem a művészházaspár negyedik gyermeke is megszületett. Kokas Katalin elárulta: „Nem hinném, hogy a gyermekeink hátrányt szenvednének a mi koncertező életmódunk miatt, inkább úgy gondolom, hogy adunk nekik ezzel. Az újszülött kisfiamat tíznapos kora óta zene és művészek veszik körül. Olyan művészek, akikből hatalmas energiák áradnak, az ember szinte sütkérezik a jelenlétükben.”
Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
Hogyan lehetséges, hogy a történelem összes kultúrája észak, dél vagy kelet felé orientálódott, és sohasem nyugat felé? Az égtájak kultúrtörténete színesebb és tanulságosabb, mint azt a GPS korában bárki gondolná – állítja Jerry Brotton, a reneszánsz professzora.
„Nem tudtam mindenkinek elmondani, hogy ne haragudjatok, de akit láttatok a filmvásznon, az nem én voltam” – idézi fel a művész, akit a '80-as években Beri Ary-ként ismert Magyarország.Interjúnk.