– szögezte le.
„Vajon Európa továbbra is modellként szolgál-e a katolicizmusban?” – vetette fel a kérdést, majd elmondta, hogy Európa volt a világ közepe 2000 évig, aztán bekövetkezett egy törés, amikor nem olasz pápák jöttek. A három utolsó nagy pápa ugyanakkor európai volt: VI.Pál, II. János Pál, XVI. Benedek is.
II. János Pál egy diadalmas egyház képét mutatta a katolikusoknak, de már akkor is nagy bajok voltak, például a hívők számának és a klérus számának a csökkenése. Sólyom szerint Benedek pápában nem volt meg sem a kellő karizma, sem a kellő erély, hogy parancsolni tudjon a Kúriában. Hatalmas csapások érték az Egyházat az idejében, például a pedofilbotrány és a pénzügyi botrány, közben a 1960-as évektől hihetetlenül terjedtek a pünkösdista mozgalmak.
Felmerült a kérdés, hogy mit lehet kezdeni ezzel a válsággal? „Benedek pápa nagyságát elismerem, mint kitűnő teológus és egyházi államférfi, aki lemondott, amikor belátta, hogy nem tudja kezelni ezt a válságot ”– fejtette ki Sólyom.
Benedek pápa válasza az volt – egy amerikai bestsellerhez hasonlóan (Benedict Option) –, hogy „fogyunk, kevesen vagyunk, de mint egy kisebbség megmutatjuk, kérlelhetetlenül ragaszkodunk a nem alkuképes értékekhez”. Ezek a jogtudós szerint általában a szexuális erkölcsre vonatkoztak: abortusz, fogamzásgátlás, homoszexualitás elvetése.
„Ezekre mondta Ferenc pápa, hogy vannak ezeknél fontosabb dolgok. De ez a nagyon összetartó, megosztó kereszténység az, ami végképp betett a benedeki korszaknak” – jelentette ki Sólyom, majd elmondta, hogy Ferenc pápától azt várták, rendet tegyen a Kúriában. Magával hozta a dél-amerikai püspökök által elindított szociális irányultságot, behozta a nép teológiáját. Ferenc pápa hihetetlen karizmával rendelkező, óriási kommunikátor.
Megfogta az embereket, de ez nem megy át az Egyházba,
mert ott kevés támogatója van. A teológiai viták a klerikusok között zajlanak. Egyszerűen nincs kapcsolata a kormányával (a dikasztérimokkal), néhány emberrel tanácskozik, aztán tesz néhány visszavonhatatlan gesztust. Behozta az irgalmasságot, a lazaságot, az Egyház kilépését a katolikus gettóból, kiment a nép közé. A városok teológiáját is szorgalmazza, amiben van tapasztalata. A működésének a központjába a szegényeket állította. A volt köztársasági elnök szerint ez egy óriási dolog.