Igazából tudtam, hogy váltanom kellene országot
Ehelyett ott rohadtam szinte minden magyar tévécsatornánál.
A magyar médiapiacon egyedüliként a Mandiner idén is nyilvánosságra hozza az előző évi állami reklám- és szponzorációs bevételeit. 2015-ben 5,17 millió forintot költöttek el oldalainkon a teljesen vagy részben köztulajdonban álló szervezetek.
2012 óta minden évben nyilvánosságra hozzuk, hogy a Mandineren milyen értékben hirdettek állami intézmények, illetve állami (rész)tulajdonú cégek. Először a 2007 és 2011 közötti időszak hirdetési és szponzorációs bevételeit publikáltuk, amit aztán tavalyelőtt kiegészítettünk a 2012-es, aztán a 2013-as, majd tavaly a 2014-es adatainkkal.
Sajnos nincs olyan adatbázis, ahol az egyes médiacégek állami hirdetési bevételeiről idősoros adatokhoz juthatnának az érdeklődők (az alkalmi, sokszor listaárakkal számoló összehasonlítások sokszor tendenciózusak, ráadásul a valódi árak nagyon-nagyon eltérhetnek a listaáraktól).
Ahhoz, hogy a média átláthatóságát elősegítő átfogó, összehasonlítható adatokat kapjunk, a legegyszerűbb mód a különféle sajtóorgánumok önkéntes adatközlése lenne. Bár 2012-ben, amikor először tettük közzé a saját számainkat bíztunk benne, hogy más orgánumok is így gondolják majd, sajnos csak az ÉS és a Népszava közölt adatokat, ők is csak egyetlen alkalommal, még 2012 őszén, az Átlátszó körkérdésére válaszolva.
Hogy mi akadálya van a politikával is foglalkozó – mások állami bevételei iránt jellemzően kiemelt érdeklődést tanúsító – napi- és hetilap, tévé, rádió és hírportál részéről egy efféle adatközlésnek? Nem tudjuk.
Ha valaki úgy gondolja, hogy más médiatermékek állami hirdetési bevételei is érdekelné, írjon nekik egy emailt vagy Facebook-üzenetet, hátha. A Mandiner mindenesetre továbbra is évente publikálja az előző évre vonatkozó állami hirdetési és szponzorációs bevételeit.
Friss számításaink szerint 2015 folyamán a Mandineren 5.171.572 Ft-ot költöttek a különféle, részben vagy teljesen állami szereplők. Ennek megfelelően a bevételeink idősora így néz ki 2015-tel bezárólag:
Év (kiadvány) | Állami médiaköltés |
2007 (UFi; Reakció) | 0 Ft |
2008 (Reakció) | 0 Ft |
2009 (Reakció; Mandiner) | 0 Ft |
2010 (Mandiner) | 0 Ft |
2011 (Mandiner) | 1.529.545 Ft |
2012 (Mandiner) | 1.833.064 Ft |
2013 (Mandiner) | 1.134.465 Ft |
2014 (Mandiner) | 3.019.947 Ft |
2015 (Mandiner) | 5.171.572 Ft |
Annyi módszertani változás történt, hogy a korábban bevett mennyiségi bónuszok (azaz a médiacégek által a közvetítők felé fizetendő százalékos díjak) törvényi szabályozásában történt tavalyi változásnak köszönhetően a 2015-ös szám már nem tartalmazza a bónuszokat.
A különféle állami költések közül mindenképpen említést érdemel az MVM Paks 40. születésnapját ünneplő kampánya, melynek részeként 75 Ft-ot költöttek el a Mandineren.
Emlékeztetőül, a következő szervezetektől érkező bevételeket tekintjük államinak:
– kormány, minisztériumok,
– települési önkormányzatok,
– állami intézmények (pl. KSH, Magyar Államkincstár, MNB, NAV, NFÜ, múzeumok, állami egyetemek, főiskolák, színházak)
– önkormányzati intézmények (pl. múzeumok, színházak, művelődési intézmények)
– állami tulajdonú cégek (pl. Diákhitel Központ Zrt., Magyar Posta Zrt., MÁV Zrt., MFB Zrt., MTVA Zrt., MVM Zrt., NIF Zrt., Szerencsejáték Zrt.),
– cégek, melyekben az állam is tulajdonos is (pl. ELMŰ Nyrt., MOL Nyrt., Rába Nyrt.) – ezeknél az állami tulajdonhányadnak megfelelően súlyozzuk a bevételt (például a MOL-ban körülbelül 25, az OTP-ben 5 százalékos az állami tulajdonrész, így 0,25-ös, illetve 0,05-ös súllyal szerepelnek a költéseik az összesítésben),
– önkormányzati többségi tulajdonú cégek (pl. BKV Zrt., Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt., Debreceni Vagyonkezelő Zrt., Főtáv Zrt.),
– állami hátterű közalapítványok (pl. Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány),
– EU-s intézmények (pl. Európai Parlament, Európai Bizottság).