A Felsőoktatási Kerekasztal megvitatta a „Fokozatváltás a felsőoktatásban” címmel elkészült új felsőoktatási koncepciót. A következő 15 évre vonatkozó iránymutatás kijelöli azokat a célkitűzéseket és feladatokat, amelyek a teljesítményelvű hazai felsőoktatás kialakítása érdekében szükségesek.
A koncepció 5 fő irányvonalat jelöl ki: együttműködés és versenyhelyzet kialakítása a felsőoktatási intézményrendszeren belül és kifelé; munkaerő-piaci elvárásokhoz igazodó képzési struktúra kialakítása; akadémiai értékeket megjelenítő, tudományos kiválóságon alapuló világszínvonalú felsőoktatás megteremtése; a magyar gazdaság innovációs képességét biztosító egyetemi kutatás-fejlesztés és innovációs háttér kialakítása, továbbá a célkitűzésekhez igazodó és azt követő intézményrendszer létrehozása.
A Kormány tervei szerint 2030-ra Közép-Európa legjobb felsőoktatási rendszere jöhet létre Magyarországon, amely amellett, hogy a minőségi oktatásnak és versenyképes képzésnek köszönhetően képes lesz – a változatlan szintű állami szerepvállalás mellett – külső források bevonásával is finanszírozni tevékenységét.
A célkitűzések megvalósítása érdekében a kormány világos profillal rendelkező intézményeket hozna létre: egyetemeket, alkalmazott tudományok egyetemeit és közösségi főiskolákat. Ezen kívül a képzési szakstruktúrát is átalakítanák a hatékonyságnövelés és a munkaerő-piaci elvárásokhoz való igazodás érdekében: például erősítenék a gyakorlati képzéseket és kiterjesztenék a duális képzési struktúrát.
Szigorítanák a hallgatókkal szemben támasztott követelményeket is: 2016-ra 300-ra emelnék az általános felvételi pontszámot és egy emelt szintű érettségi, valamint kompetencia-mérésen való részvétel is feltétel lenne az egyetemi felvételihez. A tervek közt szerepel az is, hogy mérnék az oktatók teljesítményét, és teljesítmény-alapú előmeneteli rendszert vezetnének be az oktatók körében.
A doktori képzéshez is hozzányúlnának: a dokumentum szerint a doktori képzést újra a mester és a tanítvány viszonyán alapuló rendszerré kell alakítani, emellett kétszakaszúvá tennék a doktori képzést. A második szakaszba azok kerülhetnének be, és azok kaphatnának így kiemelt támogatást, akik értékes tudományos eredményeken alapuló fokozatot szereznek.
A koncepcióban szerepel az is, hogy elő kell segíteni a legkiválóbb hallgatók és oktatók nemzetközi tapasztalatszerzését.