Kiborult a Politico, mert Orbán szerint Magyarország jobb, mint Románia
A brüsszeli lap szerint Orbánt szembesítették az ország nehézségekkel küzdő gazdaságával, ezért elterelésképpen a szomszédos Románia ellen indított „támadást”.
A hvg.hu úgy értesült: a reklámadó csak az első lépése a médiapiacot sújtó intézkedéseknek. Egy másik tervezet alapján eltörölnék a médiaügynökségi bónuszokat is. A médiaügynökségeken kívül az RTL is rosszul járna.
A reklámadó után újabb törvényjavaslat is a parlament elé kerülhet, amely a reklámokat gyűjtő, és azt a médiában elhelyező ügynökségeket érintené – értesült a hvg.hu médiapiaci forrásokból. Az értesülést egyelőre sem Lázár János, sem más fideszes politikus nem erősítette meg, de a hvg.hu fideszes forrásai a reklámadó tervezetével sem találkoztak benyújtása előtt.
A javaslat szerint eltörölnék a médiaügynökségi bónuszokat, amiknek a lényege, hogy a csatornák, újságok az év végén a reklámokért kapott pénz egy részét visszafizetik az ügynökségeknek. Az ügynökségek azért várhatják ezt el, mert egyre kevesebb a reklám, viszont egyre több a felület, így a hirdetési szaktudással rendelkező ügynökségek még úgy is el tudják adni a szolgáltatásaikat, hogy ilyen bónuszt kérnek vissza. És persze nyilván annak dolgozik az ügynökség, aki több bónuszt fizet. Sokan egyébként legalizált korrupciónak tartják ezt a rendszert – összegzi a hvg.hu.
A bónuszok eltörlése azért van jól kitalálva, mert így majd azt lehet mondani a csatornáknak: „mit nyafogtok, a bónuszok eltörlésével rengeteg pénzt hagyunk a zsebetekben” – fejtette ki a hvg.hu-nak az egyik médiaügynökség vezetője.
A hvg.hu médiapiaci forrásai szerint a reklámadóval és az ügynökségi bónuszok eltörlésével a Fideszhez köthető médiabirodalom járna jól, a hazai piac pedig nehéz helyzetbe kerülne, az is lehet, hogy több szereplő kivonulna Magyarországról.
A médiaügynökségek egyik fő bevételi forrása a bónusz, így ennek megszűnésével veszteségesek lennének, viszont az intézkedés az RTL-t is érzékenyen érintheti: a tévétársaság ugyanis úgy köti magához a hirdető ügynökségeket, hogy csak akkor ad nekik bónuszt, ha legalább a hirdetéseik 40 százalékát náluk költik el.
Jól azok a sajtótermékek járnának, akik a bónuszokon felül is jó tárgyalási pozícióval rendelkeznek. A hvg.hu úgy értesült, hogy a Simicska Lajoshoz kötődő médiumok – esetleg a közmédiával és a TV2-vel kiegészülve egy úgynevezett sales house-t hoznának létre, amivel a médiaügynökségek megkerülhetővé válnának.
A válság előtt egyébként pont a kereskedelmi tévék küzdöttek a bónusz ellen, mondván, hogy az ügynökségek ezzel megvesztegethetők, most már viszont fontos eszköz a kezükben – mutat rá a portál.