Mértékadó brit lap: Zelenszkijnek valószínűleg meg kell alkudnia Putyinnal – és ezt már ő is tudja
Nem csak nekünk tűnt fel, tényleg egyre kevésbé harcias Zelenszkij retorikája.
Egy érv marad a szankciópárti oldalnak: az európai fogyasztók ugyan többet fognak fizetni az üzemanyagért, de legalább az orosz gazdaság szenvedni fog.
„Időnként már nyugati mainstream hírügynökségeknek is túl sok a kamu szankciókból és propagandából. Az újonnan életbe lépő dízel embargóról egyenesen úgy számol be a Bloomberg, hogy »igazából nem állítja le az üzemanyagszállításokat«.
Európa legnagyobb finomítójának korábbi ügyvezető igazgatóját is idézik: »A rendszer előbb-utóbb megtalálja az egyensúlyt. Ezért természetesen mindenki fizetni fog.«
Hogy ez mit jelent? Azt, hogy a globális kereslet és kínálat nem változik a szankciók hatására. Ha a korábbi kereskedelmi útvonalakat lezárják, majd kerülőúton szállítanak. Vagy ugyanazt az orosz üzemanyagot kapja Európa mint korábban, csak többet fizet a kerülőutakért, vagy harmadik országok (olcsóbb) orosz olajtermékekre cserélik eddigi importjukat és Európa veszi meg a drágább forrásból származókat.
Szóval az energiaipar nem számít felfordulásra. A média szégyentelenül hirdeti, hogy a szankciókat meg lehet kerülni, és hogy semmi nem fog változni, csak annyi, hogy az európaiak majd többet fizetnek a dízelért. Egy olajkereskedő summázta a legjobban: »Egy erős hatékonytalanságot építünk be abba az olajpiacba, amely évtizedek alatt vált hihetetlen hatékonnyá.«
Egy érv marad a szankciópárti oldalnak: az európai fogyasztók ugyan többet fognak fizetni az üzemanyagért, de legalább az orosz gazdaság szenvedni fog.
De még csak ez sem állja meg a helyét: az IMF néhány napja tette közzé, hogy a széleskörű nyugati szankciók ellenére az orosz gazdaság, noha csak kicsit, de már idén újra növekedni fog.
Eddig az egyes szankciók kapcsán legalább egy darabig falazott a média, hogy majd működni FOG. Most már az életbelépés előtt megírják, hogy nem fog.
És a legszomorúbb az az, hogy ez Európára nézve egy részben optimista forgatókönyv. Mert a pesszimista az lesz, ha nem tudjuk alternatív útvonalakon/forrásból pótolni azt, ami eddig közvetlenül Oroszországból érkezett, és akkor felmegy a dízel ára, és ezzel mindené, amiben fontos a dízel: a szállítmányozás, az ipari termékek, a mezőgazdasági termékek, stb.”
Nyitókép: Paul Martens / ANP / AFP