4. Schiffer András kijelentette, hogy nem pusztán Orbán-fóbiás, de ruszofóbiás is vagyok. Nos, ez volt az egyik olyan gesztusa, amely arról tanúskodik a számomra, hogy Schiffer András pályára állt az Orbán-rendszer körül. Nem igényel különösebb politikai éleslátást megállapítani, hogy Schiffer retorikai fogása megtévesztésig emlékezetet arra, ahogy Orbán Viktor azonosítja magát a magyar emberekkel, és bélyegzi a politikájával szembehelyezkedő Európai Uniót hungarofóbiásnak. Jelzem, hogy soha nem tettem elítélő megjegyzést se az orosz népre, se az orosz kultúrára, csakis az orosz rezsimre. Vlagyimir Putyin autokratikus állama jelenleg az európai történelem második világháború óta eltelt időszakának legvéresebb háborúját vívja Ukrajna ellen, és agresszióját olyan tömeggyilkosságokkal bestializálja, mint a bucsai mészárlás. Ha Putyin számára ez elfogadható eszköz érdekei érvényesítésére, ráadásul a magyar kormány szabadon választott szövetségeseit kijátszva vall lépten-nyomon hűséget a nagy keleti hadúrnak, esetleg szabadjon azt állítanom, hogy ez a politika az ezeréves magyar identitás elárulása, a haza ügyének nyílt színi kisiklatása és magyarság európaiságának szándékos bemocskolása. Vagy ez esetben hungarofóbiás vagyok? Eszerint Schiffer András azért bírálja a közszolgálati tévében az Egyesült Államok politikáját meg a CIA nemzetközi szerepét, mert amerikanofóbiás? Tényleg használna a hazai vitakultúrának, ha elkezdeném azt magyarázni, hogy »ne gyűlöld az amerikai embereket, András, hisz nem tettek semmi rosszat«?
5. A Schiffer Andrással folytatott vitám során nem kaptam választ arra a kérdésemre, hogy milyen békével lenne elégedett. Ha Sanna Marint a háború előtti státusz visszaállítására vonatkozó megoldási javaslatának a puszta felvetéséért felelősség terheli, akkor mi Schiffer András béketerve? Az most már kevés lesz, hogy tárgyalni kell. Ez megtörtént, és öt különböző nemzetközi egyezmény lett a tárgyalások eredménye, amelyeket Putyin az Ukrajna elleni háborújával egytől egyig megsértett. Mit kellene most tenni Schiffer András szerint? Tárgyalni, és szerezni még öt ugyanilyen papírt, ami láthatóan nem jó semmire? Válasz pedig nincs. Schiffer András mindössze annyit mond, hogy tárgyalni kell, és főleg vissza kell vonni az elhibázott szankciókat, hogy az orosz gazdaság szorult helyzetében végre euróhoz jusson.
6. Schiffer András szerint az orosz elnök osztatlanul felel a háborúért, míg a finn miniszterelnök egy szerinte rossz béketervért felelős. Amikor Schiffer András kiméricskéli köztük az egyenlő távolságot, vajon a kétféle »vétség« mértékét is tekintetbe veszi? Miként lehet ép erkölcsi érzékkel kijelenteni azt, hogy »a Sanna Marinok legalább akkora háborús uszítók, mint a putyini adminisztráció«? Hogy kezelheti egy lapon egy egykori jogvédő ennek az agresszív birodalomnak meg ennek a kiszolgáltatott, független kisállamnak a retorikáját?
7. Schiffer András önérzetesen kiáltja világgá Vlagyimir Putyin nukleáris blöffjét: felelőtlenség nem engedni az oroszoknak, hiszen náluk van az atombomba, és az atombomba életveszélyes. Nos, a nukleáris fegyverek veszélyességét nem vitatva – mi a megoldás? Mostantól úgy kell Európának táncolnia, ahogy Putyin fütyül, vagy jön az atomholokauszt? Megtanultuk a huszadik század második felében, hogy értelmetlen atomháborút kirobbantani, ugyanis nem lehet megnyerni, viszont minden résztvevő fél elveszíti, úgyhogy már Sztálin és Eisenhower se rendezte meg. Persze a fenti okfejtés csődöt mond, ha az agresszor őrült, és nem akarja túlélni a háborút. Putyin tényleg őrült? Ezt állítja Schiffer András? Nem arról van inkább szó, hogy az orosz elnök ki akarja blöffölni a nyugati társadalmakat Ukrajna mögül úgy, hogy a karanténhisztériához hasonló pánikot gerjeszt? Számomra mind közül a legkeserűbb csalódás az, amikor ezt a Nógrádi György szájába illő, gyalázatos blöfföt Schiffer András előadásában hallom.
8. Nem titkolom, hogy engem is idegesít a latinó Hófehérke, a mulatt királynő a Bridgerton című sorozatban, a metoo-ügyek közösségi ítélkezésének barbarizmusa, a politikai korrektség követelménye, az eltörléskultúra fenyegetése és a wokeness ideológiájának számtalan egyéb degeneráltsága, de ez a háború és benne Magyarország szerepe nem helyezte esetleg máshová a hangsúlyokat? Tényleg akkora fenyegetés itthon a transzaktivizmus, mint Magyarország szembefordulása az Európai Unióval és a NATO-val? Nem az lenne a helyes, ha akkor térnénk vissza ezekre a kulturális ügyekre, ha béke lesz a szomszédunkban, és nem háborúzunk egy olyan birodalom ellen, amelyik mellett a kormánymédia nap mint nap szimpátiakampányt folytat? A hazai baloldal sokat emlegeti manapság Guy Debordnak A spektákulum társadalma című könyvét, én pedig szeretném megkérdezni Schiffer Andrástól, hogy az nem maga-e a mesterségesen támasztott spektákulum, amikor az általa asszisztált köztévés beszélgetéseknek az LMBT-lobbi, a BLM-mozgalom és a Netflix meg az HBO kultúrahajlítása képezi a tárgyát, nem pedig a Vlagyimir Putyin által újrasztálinizált Oroszország Európát fenyegető agresszivitása?
9. Nem lehet nem észrevenni az egykori balliberális kurzus haláltusáját Magyarországon – de miért élvezi ezt annyira a két szekértábor közt félúton álló Schiffer András? Kívülről nézve ez nagyon leleplező. Csakúgy, mint az, amikor Orbánhoz lojális közegben tendenciózusan annak riválisait bírálja. Természetesen látom, hogy Orbán Viktor és Schiffer András nem ugyanazt gondolják a világról, természetesen látom, hogy Orbán neoliberális, Schiffer meg antikapitalista, de történelmileg úgy alakult, hogy ugyanazokat gyűlölik lángolóan: a sok önhitt, rég befolyását veszett, jelentéktelen belvárosi értelmiségit. Jelentem: a balliberális értelmiség sok éve le lett verve, Magyarország maradéktalanul a fideszes elité. Ráment a közvagyon, a sok szektor és vármegye arra, hogy Orbán Viktor szívből utálja Csáki Juditot – most pedig a centrumértelmiség is rámegy arra, hogy Schiffer András legalább ennyire utálja Csáki Juditot. Félreértés ne essék: Csáki Juditot tényleg van miért utálni – de ez tényleg megéri a putyini szövetséget? Ki itt a fóbiás? Mi itt a fóbia? Schiffer András persze kedvére gyűlölheti a liberálisokat, és magam is tudom, hogy sok igazsága van, de ez a gyűlölete nem teheti vakká Magyarország nyugati szövetségből való kiszervezése, Szebia és Fehéroroszország mellé sorolása iránt, különben nem egyéb, mint a moszkovita rezsim társutasa.
10. Tudom, hogy Schiffer András előbb volt antiglobalista, mint Orbán Viktor, és látom a globális minimumadóval kapcsolatos nézetkülönbséget köztük – de az miként nem tűnik fel Schiffer Andrásnak, hogy ez az ideológia itt és most egy ország kifosztását és Keletre való leszállítását szolgálja? Úgy akar Schiffer András centrumértelmiségi lenni, hogy az európai népek és az orosz nép húsba vágóan eltérő szabadságfoka egyaltalán nem hatja meg, mert csakis a globális kapitalizmus igazságtalanságait fájlalja? A tőke és a munka relációja tényleg előbbre való Schiffer András szemében, mint egy elnyomó rezsim és az annak kiszolgáltatott egyének viszonya?
11. Schiffer András úgy pávatáncol önmagát függetlenként előadva Orbán Viktor oldalán, ahogy maga Orbán Viktor teszi ugyanezt Magyarországot kompországként feltüntetve Vlagyimir Putyin oldalán. Aligha csak nekem tűnik fel az, amint Schiffer az eltérített centrumpozíció kiegyensúlyozó manővereiről ügyvédi praxisának keretei közt gondoskodik – erre szolgál Karácsony Gergely megvédése Tiborcz Istvántól, és ugyanerre szolgál az offshore-botrányba keveredett DK-s Ráczné Földi Judit megvédése a Heti Választól. Jelzem Schiffer Andrásnak, hogy átlátszóak ezek az alibiperek – hiába hint homokot a magyarok szemébe, a művelete oly nyilvánvaló, hogy képtelenség félreérteni.
12. A centrumpozíció azért jött létre, hogy a politikai diskurzus forrása és kerete a duális elit által létrehozott két veszélytelen játéktérről a kettő közti harmadik zónába kerüljön át, ahol végre olyan kérdésekről is szó eshet, amiről a két kurzusnak nem szabad, vagy nem érdemes beszélnie. A hatalom azonban most is abban érdekelt, amiben mindig: olyan ellenzékinek látszó szereplőket háziasít, akik »építően«, »érthető módon« és »rokonszenvesen« bírálják, s véletlenül sem lépnek ki a rendszer által diktált értelmezési mezőből – ilyenek a közszolgálati tévé »nem kormánypárti« megszólalói. A kádárizmusban az MSZMP hivatalos irányvonala mellett a Hazafias Népfront rendszerkonform alternatívája töltötte be ezt a szerepet. A királyt meztelennek láttató bírálatot mind a hatalom, mind annak „konstruktív” ellenzéke ott gátolja, ahol tudja, Schiffer Andrást pedig a rendszer a maga számos fórumán vallja meg, mint annak a fajta ellenzékiségnek a hordozóját, amellyel elégedett. Hallatlanul fájdalmas a régi harcostársamat ebben a méltatlan szerepben látni – ennél már csak az lenne rosszabb, ha ezt szóvá se tehetném neki.
Végül: Schiffer András a politikai nézeteltérésünkből személyes konfliktust generált, bolseviknak bélyegzett, és kinyilvánította, hogy többé nem áll szóba velem. Ehhez természetesen joga van, de azt, hogy a konfliktusunk személyes volna, visszautasítom. Ami köztünk zajlott, az egy közéleti vita a magyarságot érintő, aktuális sorskérdésekről és a független értelmiségi pozíció lehetőségeiről az Orbán-rendszerben – ezt a diskurzust nem lehet egy sértődéssel lesöpörni. Azt javaslom Schiffer Andrásnak, hogy a hópiheérzékenységet hagyja meg a mimózalelkű progresszíveknek. Emlékeztetem, hogy közszereplő, akinek tűrnie kell a kritikát.”
Nyitókép: Spirit FM, You TUbe