„Sokan sokszor hivatkozták, cáfolták vagy éppen igazolták már Hegel gondolatát »az ész cseléről«, idézzük a talán legérthetőbb megfogalmazásában: »A világtörténetben az emberek cselekedetei még valami mást eredményeznek általában, mint amit céloznak és elérnek, mint amit közvetlenül tudnak és akarnak. Megvalósítják érdeküket; de ezzel még valami továbbit hoznak létre, ami belsőleg szintén benne rejlik, de nem volt tudatukban és szándékukban. Az többé-kevésbé már közhelynek számít, hogy a véges emberi ész nem tud számot vetni az összes lehetséges következménnyel. Örülhetünk az emberi ész vívmányainak, a kőolajból is mi mindent nem tudunk gyártani« – csak ennek ára van, és ezt az árat nekünk kell megfizetnünk.
Hegelnek ebben tehát igaza lehet – abban már kevésbé tudunk hinni, főleg a XX. század borzalmai után, hogy a világ történéseit valamiféle világszellem rendezné egybe egy – később megmutatkozó – értelmes cél érdekében.
A keresztény neveltetésű embernek annyiban egyszerűbb dolga van, hogy a világtörténelmet üdvtörténetként foghatja fel; teremtett lényként nem kell emberi ésszel felfogható értelmet keresni mindenben, Isten akarata és próbája minden nehézség. A keresztény tudja, hogy a mi világunk nem a lehetséges világok legjobbika, nem vagyunk tökéletesek, ami viszont annak a lehetőségét nyitja ki, hogy mindig és folyamatosan jobbakká válhatunk. Ha helyesen döntünk. Mert – mondja Schelling, Hegel kortársa, cimborája, majd esküdt ellensége – az emberi szabadság lényege, hogy képesek vagyunk a jóra és a rosszra.
Schelling nem nagyon bízott abban, hogy az ember el tudja kerülni a rosszat, főleg nem úgy, hogy fene nagy gőgjében elkezdett alter deusként, másik istenként viselkedni.
A történelem inkább Schellinget igazolja, mi mégis vissza-visszatérünk az észvalláshoz. Például értelmet keresünk a háborúban. Mintha az, hogy megfejtjük Putyin szándékát és célját, segítene abban, hogy megoldjuk az összes ránk terhelődő következményt. Hogy Putyin mit miért csinál, azt ő tudja, ha tudja. Erkölcsileg ugyan megítélhetjük a döntéseit (és meg is kell tennünk), de ettől még a következmények világa nem lesz sem etikusabb, sem racionálisabb.
Az amerikaiak például kifejezetten jól játsszák a jóemberkedő, ugyanakkor önérdekeiket is érvényesíteni tudó kettős játékot; nagyhatalmi szinten számukra a morál profitmaximalizáló eszköz.