De miért is érdekelné ez a baloldalt, ha a számlát nem ők, hanem az emberek fizetik? A rezsiköltségek és az üzemanyagárak emelkedése, az újabb és újabb környezetvédelmi adók kivetése azonban a középosztály anyagi biztonságát is veszélybe sodorhatja. Ennél is jelentősebb gazdasági károkat okozhat továbbá az ipari teljesítmény visszaesése, azaz a legnagyobb adófizetők lemorzsolódása. Az energiaköltségek elszabadulása miatt az alumíniumművek és az üveggyárak sorra zárnak be, míg az állami vasúttársaság (DB) fontolóra vette, hogy a háromszorosára nőtt vontatási áram miatt még több dízelmozdonyt helyez üzembe.
Ezek a problémák szép lassan minden egyes gazdasági szereplőt utolérnek Németországban, hiszen az ipar fejlődésének alapja abban rejlik, hogy minél olcsóbb és nagyobb mennyiségű energia álljon rendelkezésre a gyártáshoz. Ha az ipar elveszíti versenyképességét, az könnyen munkahelyek megszűnéséhez, elszegényedéshez, gazdasági válsághoz vezethet. Ennek fényében talán nem meglepő, hogy kevés követőre talál a német energiaátmenet gondolata. Sőt, a trendek éppen az ellenkező irányba haladnak. Az Egyesült Államok és Kína egyre komolyabb technológiai versenyt vív az atomenergia még hatékonyabb felhasználása érdekében, melyhez a jövőben Franciaország is felzárkózna.
Ez elé már az Európai Bizottság sem gördít akadályt, ugyanis fenntarthatónak és környezetbarát energiaforrásnak minősítette azt, ami alapjaiban tette hiteltelenné a zöldpártok évek óta zajló politikai kampányát. Racionális energiapolitika nélkül – melynek egyik legfontosabb eleme az atomenergia – elképzelhetetlen az önellátás és az olcsó energia előállítása Európában, amit Németország példája is megmutat. Az egyre mélyülő energiaválság idején Magyarország számára a rezsicsökkentés megvédése nemzeti érdek, amelynek hosszútávú fenntartása az Oroszországgal kötött kedvező gázmegállapodás és Paks II. megépítése nélkül elképzelhetetlen lenne.
A szerző a a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány elemzője