„Minden adott a biztonságos tanévkezdéshez. Lehet, ez valóban így is van, a kérdés az, hogy vajon meddig marad így? Vajon mennyi időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a tesztelés, a kontaktkutatás, a maszkhasználat és a távolságtartás hiánya miatt újból terjedni kezdjen a vírus az iskolákban, akár az oltottak között is, akik aztán szinte láthatatlanul, tünetmentesen veszélyeztethetik az oltatlanokat? Vajon mennyi időnek kell majd eltelnie ahhoz, hogy érdemi intézkedések történjenek?
A probléma nem azzal van, hogy a kormány jelenléti oktatást akar. Hanem azzal, ahogyan akarja. Miközben Európa-szerte számos ország fokozott védelmi intézkedésekkel készül az iskolanyitásra – köztük Orbán Viktor miniszterelnök »laboratóriumországa«, Ausztria, ahol heti rendszeres tesztelésekkel indul a tanév –, mi úgy teszünk, mintha a magyar gyerekek, pedagógusok, családtagjaik már teljesen immunisak lennének a koronavírusra és annak különböző variánsaira. Úgy teszünk, mintha a vírust sikerült volna kisöpörni az iskolákból. Pedig nem kisöpörték, hanem besöpörték. A szőnyeg alá.
A magyar oktatás elnyűtt rongyszőnyege alatt még ez is elfér. A gond csak az, hogy az a szőnyeg már annyira púpos, hogy egyre kevésbé lehet vele feltűnésmentesen elfedni a nem kívánatos problémákat. Ott van alatta az egyre fokozódó pedagógus- és szakemberhiány, amiről tudjuk, hogy létezik, de amíg nem látjuk egyértelműen, addig mondhatjuk, hogy nincs is. Mellettük ott van a megalázóan alacsony bérek problémája. Továbbá a jövőkép hiánya, nemcsak a tanári pályán, hanem az egész oktatási rendszerben. Oda vannak besöpörve a hátrányos helyzetű régiókban élő szegény családok gyermekei, az esélyegyenlőség és a felzárkózás lehetőségének hiánya. A sort még hosszan lehetne sorolni.”
Fotó: MTI/Vajda János