Morgolódva eleget tett a kérésnek, de arra ügyelt, hogy ezúttal ne húzza az orra fölé a textilt, majd, amikor a hölgy már biztonságos távolságban volt, lerántotta egészen az álla alá; párja közben hangos ciccegéssel jelezte rosszallását az eljárás miatt, s fejezte ki egyszersmind lojalitását a férfi irányába. De annak nem ő kellett: párjának már számtalanszor kifejthette nézeteit a maszkviseléssel, a korlátozásokkal és a vírustól való, szerinte indokolatlan pánikhangulattal kapcsolatban, ezért okvetlenül új beszélgető-, pontosabban helyeslőpartnert keresett, és engem szemelt ki erre a célra.
„Há’ de mos’ minek ez a szar, há’ nem?” – szegezte nekem a kérdést, miután egy gyors mustrával besorolt a sajátjától eltérő, tehát okvetlenül alsóbbrendű, szubmisszív embercsoportba, amelyik éppen az ő józan útmutatására szomjazik, elvégre józan észt nem osztanak az iskolában. Sajnos már harákolás közben felvette velem a szemkontaktust, így kénytelen voltam reagálni; szárazon csak annyit válaszoltam, hogy a tünetmentes fertőzöttek miatt, hogy ne terjesszék a betegséget.
„Na ne nézzük má’ egymást hülyének!” – röhintette el magát.
Száz százalékig biztos voltam abban, ha ezt írásban kommunikálja, utána egy fölényesen kacsintó emojit helyezett volna el.
Vagy kettőt. „Há’ most ez mire jó, ez?” – heherészett, maszkja anyagát húzogatva, vele vihogott támogatólag a nő is. Végül kis hatásszünet után kivágta az aduászt, és odalökte a megsemmisítőnek szánt érvet: „Há’ ezen átmegy a vírus, pont úgy, érted, mint a fing a gatyán! Azt se állítja meg, há’ nem?” – kibuggyant belőle a röhögés, vele kacagott önfeledten a párja is. Szótlanul elfordultam, vissza a színpad irányába, a várt balettelőadás, amely az imént még feszélyezett kissé, immár a kultúra délibábos oázisaként derengett fel előttem.