„A védekezésről szóló törvényi jogszabállyal március végén a parlament meghosszabbította a kormány által 2020. március 11-én elrendelt veszélyhelyzetet, és ez tette volna lehetővé, hogy a kormány a parlament ülésezésének elmaradása esetén is hozhasson rendkívüli rendelkezéseket a járványhelyzet eredményes kezelése érdekében. (Megjegyzés: az Országgyűlés a külföldi híradásokba is bekerült egyes, manipulatív tájékoztatásokkal szemben, a járványhelyzet alatt végig ülésezett, és ellátta a feladatait.) Várhatóan június 20-án szűnhet meg a veszélyhelyzet. A parlament egyúttal 135 igen, 54 nem szavazattal és három tartózkodás mellett elfogadta a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló törvényt is. Ez alapján az országos tisztifőorvos javaslatára, a miniszter előterjesztése alapján a magyar kormány egészségügyi válsághelyzetet rendelhet el, amely járványügyi készültségnek minősül. A válsághelyzet elrendelésének csak akkor van helye, ha nemzetközi járványügyi szükséghelyzet áll fenn.
A veszélyhelyzet megszüntetésének kezdeményezéséről szóló törvényjavaslatot korábban a Helsinki Helsinki Bizottság, az Amnesty International Magyarország és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) nevű külföldről finanszírozott szervezetek közös nyilatkozatban támadták, és azt »optikai illúziónak« nevezték. Szerintük, ha az említett törvényjavaslatokat elfogadják, az a kormány számára határozatlan idejű rendkívüli kormányzást tesz lehetővé. Ezt állítják annak ellenére, hogy ez a jelenleg fennálló alkotmányos biztosítékok (ún. fékek és ellensúlyok) mellett nem is volna lehetséges. A többségi jogalkotó esetleges önkényének ugyanis gátat szab Magyarország Alaptörvénye, a sarkalatos törvények és konkrét intézményként, illetve testületként – a bírói hierarchia részét sohasem képező – Alkotmánybíróság is.