Látlelet

2019. december 04. 09:58

Az az oktatásügy, amelyet a törvény vezérel, és nem a józan ész, a gyenge középszerre képes. Tőlünk elérhetetlen távolságban hasítanak a lengyelek, ahol a lexikális tudás helyett a mindennapok szükségleteire kezdtek koncentrálni.

2019. december 04. 09:58
N. Kósa Judit
Népszava

„Harminc évvel ezelőtt a magyar oktatásügy a virágkorát élte. Abban a néhány, még tapogatózó, de lehetőségekkel teli esztendőben éppen az iskolákban zajlottak a legreménytelibb változások: új intézmények alakultak – hogy messzebb ne menjünk, Hoffmann Rózsa is akkor indította útnak a gimnáziumát -, korábban csak stikában alkalmazott alternatív módszerek nyertek létjogosultságot, a tanári közösségek saját tanterveket és tankönyveket írtak, és úgy tűnt, karnyújtásnyi távolságban van egy korszerű, a tanszabadságra épülő alaptanterv megszületése.

A többi már történelem – pontosabban a mi közös, elfuserált közelmúltunk. Amelyben a politikai váltógazdaság maga alá temette a kitűzött célokat, s ahol végül a hatalomgyakorlás falra szögezett trófeájává vált az az iskola, amelyben nem a tananyag, hanem a tudás az első. Ma már megint ott tartunk, ahol a nyolcvanas évek közepén, amikor frusztrált pedagógusok a tantervet lobogtatták a többre-jobbra vágyó diákok előtt, és azt rikoltozták, hogy márpedig ez a törvény.

Hogy mire képes az az oktatásügy, amelyet a törvény vezérel, és nem a józan ész? A gyenge középszerre. Ezt bizonyítja a legfrissebb PISA-teszt eredménye, mely szerint a romlás megállt, már nem zuhanunk, mint a központosítás meghirdetése utáni időkben, hanem büszkén feszítünk a lista kellős közepén. Tőlünk elérhetetlen távolságban hasítanak például a lengyelek, akik amúgy nem csináltak semmi különöset: csak éppen szűk harminc évvel ezelőtt ráálltak egy útra, felépítettek egy decentralizált iskolarendszert, ahol mindenki a szükségleteinek megfelelő oktatást kap, a lexikális tudás helyett pedig a mindennapok szükségleteire kezdtek koncentrálni.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
qwrtzq
2019. december 05. 04:53
"Ma már megint ott tartunk, ahol a nyolcvanas évek közepén, amikor frusztrált pedagógusok a tantervet lobogtatták a többre-jobbra vágyó diákok előtt, és azt rikoltozták, hogy márpedig ez a törvény." Mármint anyukádék? Kósáné Kovács Magda pici lánya.
nemecsekerno_007
2019. december 04. 19:59
Pont te okoskodsz?!?! Hagyjuk is... Remélem sose kerültök a hatalom közelébe...
tölgy
2019. december 04. 18:56
Hah! A 2000 években a fodor és a magyarbálinti érában az "értelem" vezérelte az oktatásügyet. A kontraszelektált tanári kar, a követelmények nélküli oktatás, az értelmetlen, ostoba, ad hoc alapú "tananyagcsökkentés" a legmagasabb "értelem" megnyilvánulása volt, amivel évtizedekre tették tönkre az oktatást.
írmag
2019. december 04. 17:34
A szükségleteid, próbáld meg otthon rendezni!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!